تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/05 - 16:51
کد خبر: 483047

اژه ای: لیست ابنیه تاریخی دستگاه‌ها در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد

اژه ای: لیست ابنیه تاریخی دستگاه‌ها در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد

رئیس قوه قضائیه گفت: وزارت میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی مرتبط با کلیه دستگاه‌ها را احصا کرده و فهرست ناظر بر آنها را در اختیار دستگاه قضا قرار دهد تا مسؤولان قضائی ذی‌ربط بعنوان مدعی‌العموم در موارد لازم، ورود مجدانه‌تری به مقوله تخریب ابنیه تاریخی داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه «۵ مهر» همزمان با آغاز هفته گردشگری، با حضور در موزه ملی ایران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موزه، طی نشست با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: باید در راستای معرفی و شناساندن ابعاد و ظرفیت‌های مختلف و جایگاه «وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در سطح جامعه اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد چرا که ارتباط تنگاتنگی میان حوزه‌های کاری این وزارتخانه با دین و فرهنگ و تمدن وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور ما از ظرفیت‌های بسیار بالا و متکثری برخوردار است و این حوزه می‌تواند مساعدت‌های شایانی را به اقتصاد کشور و مقولات آموزشی و تربیتی داشته باشد‌.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مقوله دیپلماسی عمومی نیز می‌تواند منشأ اثر باشد و اهمیت این موضوع با عنایت به پروژه دشمنان در ایران هراسی، بیشتر احساس می‌شود؛ در واقع حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قابلیت دفع شر دشمن را نیز داراست.

رئیس عدلیه اظهار داشت: ضروری است زیرساخت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را هر چه بیشتر و گسترده‌تر تقویت کنیم و بدانیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه عواید فراوانی را نصیب کشور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به موجب قانون کلیه دستگاه‌ها موظفند از آثار و ابنیه تاریخی مرتبط با حوزه‌های کاری خود محافظت و صیانت کنند؛ بر همین اساس ضروری است وزارت میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی مرتبط با کلیه دستگاه‌ها را احصاء کرده و فهرست ناظر بر آنها را در اختیار دستگاه قضائی قرار دهد تا مسؤوولان قضائی ذی‌ربط بعنوان مدعی‌العموم در موارد لازم، ورود مجدانه‌تری به مقوله تخریب ابنیه تاریخی داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: به جهت انسجام و تسریع و تسهیل در پیشبرد امور حقوقی و قضائی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ضروری است تا برنامه‌های آموزشی مشترکی میان قوه قضائیه و وزارت میراث فرهنگی تشکیل شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخن قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی مبنی بر وجود برخی اماکن مجهول‌المالک در مناطق و بافت‌های تاریخی کشور که بعضاً زمینه‌ساز آسیب‌رسانی به ابنیه تاریخی می‌شوند، گفت: در این زمینه اصل ۴۹ قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است و ظرفیت‌های قانونی موجود است ، لذا مبادرت به شناسایی و معرفی این قبیل اماکن کنید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بیان داشت: معاونت حقوقی وزارت میراث فرهنگی در قبال پرونده‌هایی که له یا علیه این وزارتخانه در مراجع قضائی تشکیل می‌شود باید تدابیر مقتضی را از حیث متقن و مستند بودن ادله و دفاعیات در دستور کار قرار دهد و امور را به گونه‌ای تمشیت کند که در مواردی که ذی‌حق بودن وزارتخانه در جهت صیانت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و امور ناظر بر گردشگری، مبرهن و مسلم است، قبل از صدور رأی نهایی، مراتب را برای اتخاذ راهکار مقتضی منتقل شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تشریح و تبیین اصل ۸۳ قانون اساسی که ناظر بر حوزه کاری وزارت میراث فرهنگی است و همچنین بند (د) قانون مجازات اخلال در نظام اقتصادی، گفت: مطابق قانون هر گونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروتهای ملی ولو به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای‌خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌شود؛ همین تصریح قانونی بیانگر اهمیت حوزه کاری میراث فرهنگی است، لذا شما متولیان امر در این حوزه با جدیت پیگیر جامه عمل پوشاندن به این ظرفیت‌های قانونی در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه‌ها و نفایس ملی باشید.

 در ادامه سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست با اشاره به فرا رسیدن پنجم مهر روز جهانی گردشگری اظهار کرد: از حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌‌ای تشکر می‌کنیم که در اولین روز از هفته گردشگری در این نشست شرکت کردند و مسائل مرتبط با این وزارتخانه را بررسی می‌کنند. با عنایت به نگاه مترقی رئیس قوه قضائیه به مسائل مختلف، به حمایت معنوی ایشان در راستای کمک به توسعه گردشگری امید بسیار داریم.

وی افزود: من از مدت‌ها قبل توفیق همکاری و دوستی خدمت حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای را داشتم؛ واقعا اخلاق و رفتار ایشان پسندیده است و هرچه در سمت‌های بالاتری قرار گرفتند، روحیه‌ای بهتر و اخلاقی متواضع‌تر داشتند؛ یکی از حرف‌های ما این است که بزرگان ما باید بزرگی کنند. خوشحالیم که حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌‌ای در این جایگاه بزرگ، بزرگی می‌کنند و این برای انقلاب بسیار مفید است.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت ماموریت‌های این وزارتخانه افزود: بخشی  از ماموریت ما مربوط معاونت صنایع‌دستی است. بخش زیادی از صنایع‌دستی را بانوان انجام می‌دهند و بسیاری از آسیب‌های جامعه از طریق صنایع‌دستی قابل برطرف شدن است. اعتقاد داریم نزدیک‌ترین هنر به سبک زندگی، هنر ایرانی و نیز نزدیک‌ترین هنر به دین، صنایع‌دستی  است. یکی از موضوعاتی که غربی‌ها دنبال می‌کنند یکسان‌سازی است. آنچه که می‌تواند جلوی این یکسان‌سازی را بگیرد صنایع‌دستی است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک ضرورت مسلم است و ما باید موانع موجود در جهت جذب سرمایه‌های مردمی در این حوزه را از بین ببریم، گفت: ایران اسلامی از ظرفیت و بضاعت بسیار بالایی در حوزه گردشگری از جهات مختلف انسانی و تمدنی و طبیعی برخوردار است.

ضرغامی افزود: گردشگری باید و می‌تواند جای درآمدهای سنتی ما را بگیرد و این صنعت باید جای نفت بنشیند. رهبر معظم انقلاب نیز درباره توسعه صنعت گردشگری تاکید دارند. ما حداقل ۱۵ نوع گردشگری داریم و این تنوع می‌تواند به ما در ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی کمک کند.

وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: صنعت گردشگری نیازمند حمایت است. سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری برای ورود به این صنعت اعلام آمادگی دارند و تنها درخواست‌شان این است که موانع از پیش روی آن‌ها برداشته شود. کشورهای همسایه که رقبای ما هستند این مشکلات و این موانع را برطرف کردند. حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در مدت مسؤولیت خود موفق عمل کرده‌اند. از این رو ما درخواست داریم که شما به‌عنوان رئیس قوه قضائیه در این باره کمک کنید و هر جایی که لازم است دستورات لازم را به دادستان‌ها و قضات اعلام کنید تا همکاری‌ها در حوزه گردشگری تقویت شود.

در ادامه علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اخیر این وزارتخانه، خواستار تسهیل فرآیندهای مربوط به ثبت آثار فرهنگی کشور در سازمان یونسکو شد.

وی در ادامه بر ضرورت برخورد قاطعانه با جرایم حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد و خواستار ایجاد شعب اختصاصی برای رسیدگی به این نوع جرائم به ویژه در ۱۰ استان کشور شد.

دارابی ضمن قدردانی از عملکرد سازمان بازرسی تصریح کرد: ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد هستیم که سازمان بازرسی به دنبال مچ‌گیری از ما نیست بلکه دائما سعی دارد با راهنمایی‌های خود ما را در انجام وظایف‌مان کمک کند.

شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه با اشاره به در حال اجرا بودن بیش از ۲۵۰۰ پروژه گردشگری در کشور، خواستار معرفی یک مرجع از سوی قوه قضائیه در راستای رفع موانع اجرایی این پروژه‌ها شد.

طلوعی معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی درخصوص ارتباط تنگاتنگ و مطلوب این وزارتخانه با سایر دستگاه‌ها پرداخت. 

گفتنی است، پیش از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به همراه ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بخش‌های مختلف موزه ملی ایران بازدید کردند.

رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید، به طرح سوالاتی در رابطه با چگونگی تحویل و دریافت آثار باستانی از سوی این وزارتخانه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به قرار گرفتن چندین قطعه از نقش‌برجسته تخت‌جمشید در موزه ملی ایران، در خصوص آسیب‌هایی که در نتیجه انتقال و جابجایی این نقش‌برجسته به بافت اصلی تخت‌جمشید وارد شده، سوالاتی را مطرح کرد و به این نکته ظریف اشاره کرد که ایجاد نقصان در ابنیه تاریخی در اثر انتقال و جابجایی قطعات و اشیاء آنها، ممکن است سبب مخدوش شدن اصالت تمدنی‌شان شود.

رئیس موزه ملی ایران ضمن تمجید از دقت نظر رئیس قوه قضائیه درخصوص اهمیت حفظ اصالت بناهای تاریخی و تمدنی، توضیحاتی پیرامون زمان و نحوه انتقال و جابجایی این نقش‌برجسته از بافت اصلی تخت‌جمشید به موزه ملی ایران ارائه کرد و گفت که نقش‌برجسته مورد اشاره در حدود ۱۰۰ سال پیش از تخت جمشید به موزه ملی منتقل شده و در حال حاضر تاکید بر آن است که قطعات و اشیاء ابنیه تاریخی، انتقال و جابجایی نداشته و در همان محل خود مستقر باشند. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top