تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/05 - 20:38
کد خبر: 483076

پرداخت طلب گندمکاران تا پایان مهر ماه

  پرداخت طلب گندمکاران تا پایان مهر ماه

کشاورزان برای کشت جدید نیاز به نقدینگی برای تهیه بذر، کود و پول شخم زمین دارند،‌ بنابر این دولت باید تلاش کند پول گندم سریعتر به کشاورزان پرداخت شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، با توجه به شروع سال زراعی جدید 1403 ـ 1402 کشاورزان اعلام کردند: با وجود اینکه بیش از 10 میلیون و 340 هزار تن گندم تحویل دولت داده‌اند، اما 110 هزار میلیارد تومان تا کنون دریافت کرد‌ه‌اند و هنوز بخشی از مطالبات کشاورزان بابت فروش گندم به دولت باقی مانده است.

کشاورزان برای کشت جدید نیاز به نقدینگی برای تهیه بذر، کود و پول شخم زمین دارند،‌ بنابر این دولت باید تلاش کند پول گندم سریعتر به کشاورزان پرداخت شود.

در این زمینه روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه امروز اعلام کرد: با توجه به گزارش‌های اخیر پیرامون وضعیت تسویه بدهی دولت به گندمکاران به آگاهی عموم مردم به ویژه کشاورزان می‌رساند، منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه 1402 کل کشور برای خرید تضمینی گندم بالغ بر 104.5 هزار میلیارد تومان برای خرید 9 میلیون تن گندم با نرخ مصوب 11500 تومان به ازای هر کیلوگرم بود  و مقرر شده بود 1500 تومان به صورت غیرنقدی با توزیع نهاده با نرخ ترجیحی به رقم فوق افزوده شود.

پس از تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی دولت برای تشویق بیش از پیش کشاورزان تصمیم گرفت 2 هزار تومان به عنوان جایزه تحویل به رقم نقدی قبلی بیفزاید و علاوه بر آن یارانه نهاده 1500 تومانی نیز به نقدی تغییر یافت و دریافتی کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم در مجموع به 15 هزار تومان رسید.

در عمل با وضعیت مناسب‌تر اقلیمی و اهتمام گندمکاران کشور تولید گندم با رشد چشمگیری مواجه شد و خرید تضمینی هم با رشد 44 درصد به 10.34 میلیون تن رسید.برآیند این تغییرات منابع مورد نیاز را تا 155 هزار میلیارد تومان افزایش داد، بنابراین منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه تکاپوی تأمین منابع مزبور را نمی‌کرد و با کسری حدود 50هزار میلیارد تومان مواجه شد و تأمین منابع جدید را ضروری ساخت.

تا کنون 71 درصد از طلب گندمکاران به ارزش 110 هزار و 700 میلیارد تومان تسویه شده است، دولت هم ضمن تقدیم لایحه اصلاح بودجه 1402 در اوایل مرداد ماه اقدامات خود را برای جبران کسری پرداخت تعهدات کشاورزان با تمام روش‌های ممکن آغاز کرد.

روابط عمومی سازمان برنامه در این اطلاعیه آورده است، ضمن عرض پوزش از عموم کشاورزان زحمتکش که با حرکت جهادی گام مهمی در خودکفایی محصول اساسی گندم و امنیت کشور برداشتند، به استحضار می‌رساند با تدابیر اتخاذ شده منابع لازم با روش‌های غیرتورمی در حال تأمین است و حداکثر تا پایان مهر ماه باقیمانده طلب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top