تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/07/06 - 11:06
کد خبر: 483120

اصل ماجرای تغییر مدیران مدارس چه بود؟

اصل ماجرای تغییر مدیران مدارس چه بود؟

کسانی که امروز از تغییر تعدادی از مدیران مدارس کشور شگفت‌زده و متعجب شده‌اند، حتما از مهم‌ترین ویژگی مدیریتی وزیر جوان آموزش‌وپرورش که «تحول‌گرایی» و «اقتدار مدیریتی» است و در سمت‌های مدیریتی پیشین وی منشا آثار ارزش‌مندی شده، بی‌خبرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضا مراد صحرایی که پیش‌ازاین تغییر و تحول در مدیریت مدارس را از برنامه‌های مهم و جدی خود برشمرده بود، ٣٠شهریور از تغییر٢٠هزار مدیر مدرسه خبر داد و آن را با هدف ایجاد تحول در مدارس عنوان کرد. او در مصاحبه‌ای مطبوعاتی توضیح داد: «امسال نزدیک به ۲۰هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند. همچنین ٧هزار مدرسه در مسیر تحول، شناسایی شدند که امسال در ۵هزار مدرسه فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد.» اما عملیاتی شدن این وعده وزیر آموزش‌وپرورش بدون مقاومت نبود و در جامعه رسانه‌ای و فضای آموزشی کشور بازتاب زیادی داشت که تجمع تعدادی از اولیا و دانش‌آموزان یکی از مدارس سمپاد مقابل آموزش‌وپرورش ازجمله این حواشی بود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد تغییر مدیران مدارس، مورد سوال و ابهام قرارگرفته تعداد مدیران تغییریافته بوده که عده‌ای تغییر ٢٠هزار مدیر مدرسه را غیرعادی و عجیب دانسته‌اند؛ درحالی‌که مرادصحرایی نسبت تغییر مدیران در مقایسه با آمار جامعه مدیران مدارس کشور را منطقی می‌داند و در توضیح این موضوع می‌گوید: «ما ١٢٠هزار مدیر مدرسه در کشور داریم و تغییر تعدادی از مدیران در مقایسه با آمار کلی مدیران مدارس طبیعی است.»

دلیل و چگونگی تغییر مدیران مدارس ابهام و چالش دیگری است که از سوی منتقدان مطرح می‌شود.او در این باره می‌گوید: «ما آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را داریم که هر سال اواخر خردادماه اعلام و براساس آن جابه‌جایی مدیران مدارس صورت می‌گیرد. بسیاری از تغییراتی که صورت گرفته به‌دلیل بازنشستگی یا درخواست شخصی مدیران بوده و تعدادی از آنها هم مدیران مدارس یک‌کلاسه بوده‌اند.»

فارغ از این پرسش‌وپاسخ‌ها، برای پیدا کردن دلیل تغییر مدیران مدارس بیراه نیست اگر به اطلاق اصطلاح «رهبران آموزشی» به مدیران مدارس به‌صورت جدی‌تر توجه کنیم، این مفهوم و اصطلاح آموزشی که حدود یک دهه پیش وارد مفاهیم نظام تعلیم و تربیت کشور شده، سال‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته و در تغییرات ساختاری نظام تعلیم و تربیت کشور مغفول مانده است، اما به‌نظر می‌رسد دولت سیزدهم و در راس آنها سکاندار وزارت آموزش‌وپرورش در مسیر عینیت‌بخشی به این مفهوم کلیدی و تبدیل مدیران مدارس به راهبران آموزشی گام برمی‌دارد. ‌

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
رتبه بیستم دنیا همچنان در اختیار تیم ملی ایران
معاون آموزش ابتدایی در فهرست پژوهشگران پراستناد جهان اسلام
لگوی هوشمندسازی کلاس‌های درس به تأیید رئیس‌جمهور رسید
به نوبت‌بندی آب نخواهیم رسید
نصب توربین باد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
نظر رنجبر در مورد حذف آزمون جامع
از ضرورت توجه به بازار ارز تا تذکر به برخی مسئولین بانک مرکزی
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
اعزام ۵۲ نفر از مدیران و معلمان به کشور چین با هدف توانمندسازی حرفه‌ای
چهار بازی تیم ملی فوتبال ایران قطعی شد
تصویر زن در مطبوعات دهه شصت
میانگین بارش‌های کل کشور تا نیمه بهمن به وضعیت نرمال می‌رسد
ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در سامانه اشتغال بهزیستی
تنها مصدوم استقلال مقابل المحرق مشخص شد
سونامی سالمندی در راه است
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها؛ تهدیدی جدی برای درمان عفونت‌ها
فیلم | مصوبه واردات استانی نمونه آشفتگی دولت در سیاست گذاری ارزی
تامین و فروش مستربچ برای صنایع خودرو، لوازم خانگی و بسته‌بندی
قیمت و خرید نایلون دسته موزی مستقیم از تولیدی
سیم‌کارت سفید یا سیم‌کارت بدون فیلتر چیست؟
بهترین سایت ساز های رایگان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top