تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/07/06 - 11:10
کد خبر: 483122

مسئولان علیه فرزندآوری!

مسئولان علیه فرزندآوری!

تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس و افزایش وجه تسهیلات ازدواج از جمله این سیاست‌ها بوده است اما مسأله فرزندآوری و جمعیت بر‌خلاف نگاه تک‌بعدی مسئولان مؤلفه‌های بسیاری دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از جام جم، مسأله جمعیت که البته باید آن را با پیشوند بحران جمعیت بخوانیم، چنان در رسانه‌های ایران پرتکرار بوده که به نوعی تاثیری وارونه می‌گذارد. به این معنا که حجم اخبار منتشر شده در رابطه با وضعیت فرزندآوری آن‌قدر بالاست که به جای حساسیت‌زایی میان افکار عمومی آنها را دچار کوری ارتباطی می‌کند و به معنای درست‌تر باعث حساسیت‌زدایی می‌شود.

داده‌های منتشر شده در این میان هم عموما تکرار همان مشکلاتی قبلی است.

این‌که تا چند سال دیگر پنجره جمعیتی ایران بسته می‌شود یا این‌که تا کمتر از دو دهه دیگر بیش از ۳۳‌درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و فارغ از ابعاد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی اساسا زیرساخت‌های نظام سلامت توان مراقبت از آنها را نخواهد داشت. همین هشدارها و پیامدها بوده است که مسئولان را به تکاپو انداخته با اجرای سیاست‌های تشویقی جامعه ایرانی را به فرزندآوری سوق دهند.

تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس و افزایش وجه تسهیلات ازدواج از جمله این سیاست‌ها بوده است اما مسأله فرزندآوری و جمعیت بر‌خلاف نگاه تک‌بعدی مسئولان مؤلفه‌های بسیاری دارد که نادیده گرفتن آنها به معنای بیهوده شدن هرتصمیم قانونی است. اساسا باید بدانیم اجرای درست سیاست فرزندآوری با تبصره و ماده قانونی امکان‌پذیر نیست. جدال بر سر این‌که این موضوع پایه‌های اقتصادی دارد یا اساسا معضلی فرهنگی است راه به جایی نمی‌برد. نادیده گرفتن این مؤلفه‌ها بیشتر از هر چیز نشان از فاصله قانون‌گذار با آن چیزی است که در جامعه جریان دارد.

مصداق‌های فراوانی را می‌توان در این موضوع فهرست کرد. به‌عنوان مثال رفتار نامناسب و زننده برخی از پرسنل بخش زایمان بیمارستان‌های دولتی با مادران باردار چنان فراگیر شده که ذکر خاطره عده‌ای در فضای مجازی به توفانی از خاطرات مشابه آن انجامیده است. همین مؤلفه به ظاهر کوچک نشان از دافعه بخشی از جامعه حتی با فرزندآوری دیگران است! یا مورد پرتکرار و رایج این روزها را می‌توان در بازار اجاره مسکن دید. با رصدی در بازار اجاره به‌ویژه در تهران می‌توان به‌سادگی به صحت این گزاره رسید که اساسا مالکان واحدهای ملکی علاقه‌ای به اجاره ملک خود به خانواده‌هایی با بچه ندارند! آنها حاضرند از بخش قابل‌توجهی از اجاره صرف‌نظر کنند اما واحد ملکی خود را به چنین خانواده‌هایی ندهند! حالا با توجه به این شرایط هر چقدر هم تسهیلات حداقلی قانونی صورت بگیرد به نظر می‌رسد اثری در این چالش ایجاد نخواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top