تاریخ انتشار: جمعه 1402/07/07 - 23:14
کد خبر: 483216

رشد الحاد، وحدت ادیان ابراهیمی را ضروری کرده است

رشد الحاد، وحدت ادیان ابراهیمی را ضروری کرده است

استاد دانشگاه شریف گفت: من در کنفرانسی در آمریکا روی مشترکات اسلام با مسیحیت و یهودیت سخنرانی و حدود ۱۰ اصل را استخراج کردم، نتیجه این بود که اختلافات بسیار کم بود. اکنون که الحاد رشد کرده، این اتحاد و وحدت ادیان ابراهیمی و همچنین وحدت شیعه و سنی بسیار مهم است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، رشد الحاد، وحدت ادیان ابراهیمی را ضروری کرده است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در چهارمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهم، مسئله وحدت اسلامی است، خاطرنشان کرد: در گذشته مکاتبات مرحوم آیت الله بروجردی با مصری ها منجر به فتوای شیخ شلتوت، شیخ الازهر در مصر شد که شیعه را هم به عنوان یک فرقه مشروع به رسمیت شناخت. بعد از آن هم مجله ای به نام "المسلمون"، چاپ می شد که هم علمای بزرگ شیعه و هم علمای بزرگ اهل سنت در آن مقاله می نوشتند، افرادی چون مرحوم کاشف الغطاء یا مرحوم مغنیه از لبنان و رابطه ما با مصر هم آن زمان بسیار ثمربخش بود. اما متأسفانه آمریکایی ها قضیه را بر هم زدند و رابطه ما با مصر قطع شد؛ لذا این جریان وحدت که خیلی خوب داشت پیش می رفت دیگر ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب، این کنفرانس وحدت اسلامی که هر ساله برگزار می شود، بسیار اهمیت دارد. افراد معدودی بعد از انقلاب در جهت وحدت قدم برداشتند چون مرحوم آیت الله تسخیری که در سال ۱۳۵۹ رئیس بخش بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود. یکی از کارهای اولیه ایشان در آن دوران این بود که یک کمیته با عنوان کمیته کتاب تشکیل داد که من، آیت الله تسخیری، حجت الاسلام و المسلمین نعمانی و چند نفر دیگر اعضای آن بودیم و کتابها به انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی و غیره ترجمه می شد و بسیار ثمربخش بود.

گلشنی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که آیت الله تسخیری انجام داد، این بود که به افرادی در کشورهای دیگر از جمله لبنان، سوریه، پاکستان و هند مأموریت داد تا تمام کتابهایی که شیعه و سنی در وصف امام علی(ع) نوشته اند را بخرند و به ایران بفرستند. این کتاب ها خریداری شد و به ایران فرستاده شد و این باعث شد که یک مرکز امیرالمؤمنین(ع) حاوی همه این کتابها تشکیل شود که این کار یکی از راه هایی است که برای تقریب مذاهب بسیار مهم بوده است.

وی افزود: من در کنفرانسی در آمریکا روی مشترکات اسلام با مسیحیت و یهودیت سخنرانی کردم و حدود ۱۰ اصل را استخراج کردم، نتیجه این بود که اختلافات بسیار کم بود. اکنون که الحاد رشد کرده، این اتحاد و وحدت ادیان ابراهیمی و همچنین وحدت شیعه و سنی بسیار مهم است.

گلشنی با بیان اینکه مرحوم مغنیه کتابی با عنوان "الفقه علی المذاهب الخمسه" نوشته است، خاطرنشان کرد: مغنیه در کتاب خود چهار مذهب اهل سنت حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و مذهب شیعه را بررسی کرده و در آخر اینگونه نتیجه گیری می کند که حداقل در ۹۵ درصد از مسائل نظر شیعه با یکی از مذاهب اهل سنت یکی است که این مطلب بسیار مهمی است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بنظر من مرحوم آیت الله تسخیری یکی از بزرگترین حاملان وحدت بود، بعد از وفات ایشان هم مراسم بزرگداشتی که در روسیه، چین، لبنان و سوریه و بعضی کشورهای دیگر گذاشته شد، به مراتب جامع تر از ایران بود.

وی ادامه داد: من وحدت ادیان را بسیار مهم می دانم و توصیه ام هم به حوزه های علمیه هم به دانشمندان معتقد مسلمان این است که در جهت این وحدت فعالیت کنند و تفکر اسلامی را صرفاً منحصر به نماز و روزه ندانند. باید با یک دید جهان بینی اسلامی به همه قضایا نگاه کرد و این مطلب را من به تفصیل در کتاب "علم و دین در افق جهان بینی توحیدی" که الآن از سوی جامعه المصطفی ترجمه عربی و انگلیسی شده و در حال چاپ است، توضیح داده ام.

وحدت در سایه رسانه قرآن محقق می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن هم در ادامه این وبینار با اشاره به آیه «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن» گفت: قرآن، انسان را دعوت می‌کند و فرا می‌خواند، این یعنی رسانه قرآن در دعوت جهانی و این دعوت، همان رسانه است.

وی افزود: خدا همه ما را به خوبی‌ها و زیبایی‌ها فرا می‌خواند و دعوت می‌کند، حال اگر حکمت و برهان، سخن نیکو و موعظه مؤثر نبود، باید مناظره کنید.

رشد الحاد، وحدت ادیان ابراهیمی را ضروری کرده است

دبیرکل بنیان قرآن با بیان این که رسالت رسانه اخلاقی، این است که در میان مردم وحدت، اتحاد و اتفاق به وجود بیاورد، تأکید کرد: اگر ما وحدت جهان اسلام را بخواهیم باید با رسانه قرآن سخن بگوییم و نه افتراق. وی با اشاره به آفت‌ها و آسیب‌های رسانه غیراخلاقی، گفت: همه رسانه‌ها مسئول هستند، «کلهم راع و کلهم مسئول عن رعیته» چون رسانه برای مردم و با مردم است، بنابراین رسانه ما علاوه بر اینکه خبررسانی دارد، باید خیررسانی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به آیه «الشیطان یعدکم افقر و یمروکم به الخشم» تأکید کرد: رسانه شیطانی به دنبال آن است که انسان را به فقر و فلاکت و بدبختی برساند و امر به زشتی‌ها کند و انسان را به ناپسندی‌ها و ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها فرا بخواند.

دبیرکل بنیاد قرآن هشدار داد: رسانه و فضای مجازی برای کاربران خود موجب تقویت حکمرانی در حوزه اخلاق اجتماعی یا فردی می‌شود، البته همین رسانه می‌تواند موجب تخریب نظام حکمرانی و تغییر رفتارهای زشت و ناپسند شود.

از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی تمام مذاهب را رنج می‌دهد

حجت الاسلام محمد ابوالقاسم دولابی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت هم در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: وحدت یکی از مهم‌ترین اصول قرآنی برای اقتدار امت اسلام است. امت اسلام برای اینکه به قدرت برسد و بتواند در برابر هجمه نظامی، فرهنگی و اقتصادی دشمنان مقاومت کند، نیازمند اتحاد است.

وی در ادامه به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» اشاره کرد و گفت: ما مسلمانان برای ایجاد وحدت نیازمند یکسری مسائل مشترکی هستیم که دغدغه همه اقشار و جریانات درون امت اسلامی به حساب بیاید، مسائلی که اختصاص به یک مذهب خاص ندارد، بلکه تمام امت اسلام را در معرض خطر جدی قرار دهد.

حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی افزود: یکی از این مسائل، مسائل اخلاقی انسان است، انسانی که امروز به واسطه هجوم فرهنگ غربی در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. فروپاشی کانون خانواده، از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی حاکم بر جوامع اسلامی، از بین رفتن احترام متقابل انسان‌ها به یکدیگر و... از جمله این مسائل است.

وی تصریح کرد: امروز مشکلات مسلمانان مربوط به اعتقاداتشان نیست، مشکل امروز ما، مربوط به خانواده، فضای مجازی، از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی است که چه شیعه و چه سنی از این مسائل رنج می‌برند. بنابراین این موضوع مشترک و این دغدغه مشترک می‌طلبد که امروز جهان اسلام بیش از پیش با یکدیگر متحد شوند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت تاکید کرد: جهان اسلام از یک ذخیره گرانقدر و از یک میراث گران‌بها به نام قرآن بهره‌مند است. جهان اسلام از تعالیم نبی مکرم اسلام(ص) که توسط اهل بیت (ع) و صحابه گران‌قدر پیغمبر به آنها منتقل و بازگو شده برخوردار است.

وی تصریح کرد: جهان اسلام باید با کنار گذاشتن مسائل اختلافی و توجه به مسائل مشترک در حوزه‌های اخلاق و زندگی اجتماعی راه حل هایی را برای عبور امت اسلام از بحران اجتماعی طراحی کند و نسخه نجات بخش برای سایر انسان ها در سایر مذاهب و مکاتب به شمار رود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت خاطر نشان کرد: امت اسلام می‎‌تواند با تکیه بر قرآن که بهترین نسخه برای زندگی بشریت است به سعادت برسد. وی در پایان گفت: امیدواریم در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت که توسط مجمع تقریب برگزار می شود، راهکاری برای حل و فصل مسائل اخلاقی و ارزشی اندیشیده شود و بتوانیم کنار یکدیگر به سعادت دست پیدا کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top