تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/12 - 12:03
کد خبر: 483627

انواع مزیت رقابتی در کسب و کار از نگاه میثم شکری ساز

انواع مزیت رقابتی در کسب و کار از نگاه میثم شکری ساز

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانیم یک کسب‌وکار را از سایر رقبا متمایز کرد و به هدف‌هایی چون فروش بیشتر، جذب مشتری بیشتر، ایجاد مشتری وفادار و دیگر هدف‌ها رسید. همراه ما باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مزیت رقابتی در کسب و کار را چقدر می‌شناسید؟ آیا می‌دانید که داشتن چنین مزیتی در بازار برای شما چقدر مهم است؟ در این مقاله همراه ما و دکتر شکری ساز باشید تا با این تکنیک بیشتر آشنا شویم.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانیم یک کسب‌وکار را از سایر رقبا متمایز کرد و به هدف‌هایی چون فروش بیشتر، جذب مشتری بیشتر، ایجاد مشتری وفادار و دیگر هدف‌ها رسید. همراه ما باشید.

مزیت رقابتی چیست؟

از نظر دکتر میثم شکری ساز مزیت رقابتی (Competitive Advantage) تکنیک‌ها، روش‌ها و راه‌هایی که در طی آن یک کسب‌وکار می‌تواند محصولات یا خدمات خود را نسبت رقبا بهتر و کارآمد‌تر ارائه دهد. با استفاده از این روش ارزش بیشتری ایجاد خواهد شد.

مزیت رقابتی در کسب و کار در واقع همان ارزشی که شما نسبت به رقبا بیشتر ایجاد کرده‌اید و رقبای شما نتوانسته‌اند آن را بیافرینند. مزیت رقابتی به مشتریان نشان می‌دهد که چرا یک برند نسبت به رقبا دارای برتری است و دلیل انتخاب این برند هم باید همین برتری باشد. این مزیت‌ها به یک کسب‌وکار منحصر هستند.

بررسی چند نمونه از مزیت رقابتی در کسب و کار با توجه به دیدگاه میثم شکری ساز

مزیت‌های رقابتی ممکن است در اشکال متفاوت در یک بیزینس ظهور کنند. در این قسمت چند مثال برای مزیت رقابتی خواهیم زد تا موضوع ملموس‌تر شود. برای نمونه برای یک برند دسترسی به منابع طبیعی نسبت به دیگر رقبای خود مزیت محسوب می‌شود. در یک کسب‌وکار نیرو‌هایی با تخصص و مهارت بالا به‌کار گرفته شده‌اند که در رقبا چنین چیزی دیده نمی‌شود.

ممکن است کسب‌وکاری به فناوری‌های جدید و روز دنیا دسترسی داشته باشد و درحالی‌که دیگر برند‌ها با امکانات محدودی مشغول به کار هستند. مواد زیادی هستند که می‌توانند برای برند شما مزیت ایجاد کنند.

انواع مزیت رقابتی کدام‌اند؟

به‌طور کلی می‌‌توان انواع مزیت رقابتی را به 5 به‌علاوه 1 دسته‌ تقسیم کرد. این انواع عبارت است از:

  • مزیت ساده در مقابل مزیت مرکب
  • مزیت موقتی در مقابل مزیت پایدار
  • مزیت مشهود در مقابل مزیت نامشهود
  • مزیت متجانس در مقابل مزیت نامتجانس
  • مزیت موقعیتی در مقابل مزیت جنبشی یا پویا
  • (مزیت رقابتی نسبی در مقابل مزیت مطلق)

در ادامه هر یک از آنها را برای شما توضیح خواهیم داد:

بررسی مزیت ساده در مقابل مزیت مرکب از نگاه دکتر شکری ساز

مزیت‌های رقباتی می‌توانند به‌صورت تکی یا ترکیبی عمل کنند. زمانی که مزیت تکی باشد به آن ساده و درصورتی‌که با دیگر مزیت‌های ترکیب شود به آن مرکب گفته می‌شود.

دکتر میثم شکری ساز همانند بسیاری از کارآفرینان موفق بر این باور است که مزیت ترکیبی گزینه بهتری برای یک کسب‌وکار محسوب می‌شود.

انواع مزیت رقابتی در کسب و کار از نگاه میثم شکری ساز

بررسی تفاوت مزیت موقتی در مقابل مزیت پایدار

این مورد ساده است و ممکن است از نام آن بتوانید عملکردش را تا حد زیادی حدس بزنید. در یک کسب‌وکار تلاش ما این است که به مزیتی پایدار برسیم. مزیت موقت به هر دلیلی ممکن است ایجاد شود. گاهی حتی کم‌کاری رقبا دلیل ایجاد مزیت موقت است.

اما شما باید بدانید که شرایط همیشه بدین شکل نخواهد بود. مزیت پایدار بحث مصفل‌تری را شامل می‌شود که اگر قصد ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار خود را داشته باشید توسط مشاوران حرفه‌ای این مباحث برای شما توضیح داده خواهد شد.

مزیت مشهود در مقابل مزیت نامشهود چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در مزیت مشهود ما عامل متمایز‌کننده را می‌بینیم. برای نمونه در برندی که فناوری جدید و ماشین‌آلات به‌روز عامل مزیت رقابتی در کسب و کار هستند، آن مزیت مشهود نامیده می‌شود.

مزیت نامشهود را نمی‌توان به‌راحتی مشاهده کرد یا اصلا مشاهده‌پذیر نیست. این‌که مزیت‌ها می‌توانند مبتنی بر فرهنگ سازمانی باشند و در راستای آن خلق مزیت کنند.

بررسی مزیت متجانس در مقابل مزیت نامتجانس

در بررسی انواع مزیت رقابتی در کسب و کار به مزیت‌های متجانس و نامتجانس می‌رسیم. اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از این موضوع ارائه بدهیم می‌توانیم بگوییم که روش متجانس مزیتی ایجاد می‌کند که قبلا در برند دیگری با همین روش ایجاد شده است.

در واقع مزیت متجانس یک روش اصولی و جواب‌پس‌داده است که در برند‌های مختلف برای خلق مزیت رقابتی در کسب و کار مدام ایجاد می‌شود.

درحالی‌که مزیت نامتجانس امتحان روش جدیدی برای خلق مزیت خواهد بود. به نظر دکتر میثم شکری ساز مزیت‌هایی که متجانس هستند نمی‌توانند یک برند را دچار بحران اقتصادی شدیدی کنند.

بررسی مزیت موقعیتی در مقابل مزیت جنبشی یا پویا

برخی از مزیت‌ها نسبت به موقعیتی خاص معنا پیدا می‌کنند و در حقیقت می‌توان به آنها مزیت گفت. برای نمونه ممکن است یک برند محصولاتش را به‌شکلی طراحی کرده باشد که در قفسه دسترسی بهتری برایش مهیا شود.

در چنین شرایط آن محصول در قفسه برای فروش به دلیل طراحی‌اش مزیت رقابتی خواهد داشت که رقبا از آن محروم هستند.

براساس اثربخشی و کارایی شرکت‌ها در بازار می‌توان مزیتی پویا یا داینامیک ایجاد کرد. به نظر دکتر شکری ساز چنین مزیتی بر دانش و قابلیت‌های سازمان استوار است و برند‌ها می‌توانند به کمک آن فعالیتی اثربخش‌تر و کاراتر داشته باشند.

نوع به‌علاوه 1 - مزیت رقابتی نسبی در مقابل مزیت مطلق

مزیت رقابتی نسبی و مطلق را در دسته‌بندی اصلی ذکر نکردیم چون یک شاخه فرعی محسوب می‌شود. مزیت نسبی مزیتی است که در مقایسه با رقبا نمی‌تواند تاثیر زیادی در کارایی برند برتر داشته باشد.

اما مزیت مطلق به آن مزیتی گفته می‌شود که می‌تواند در بازار تعیین‌کننده باشد و به همه‌چیز مسلط شود.

انواع مزیت رقابتی در کسب و کار از نگاه میثم شکری ساز

مزیت رقابتی چه مولفه‌هایی دارد؟

پس از بررسی انواع مزیت رقابتی در کسب و کار وقت آن است که مولفه‌های آن را به‌طور کامل بررسی کنیم. در طول مقاله ما نقل‌قول‌هایی از دکتر شکری ساز، کارآفرین برتر ایرانی کردیم که ممکن این توسط همه شناخته‌شده نباشد.

به همین دلیل به آن دسته از دوستان مقاله میثم شکری ساز کیست و چطور به موفقیت رسید را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانند از طریق این مقاله به شناخت بهتری نسبت به دکتر برسند. در ایجاد مزیت رقابتی باید مولفه‌های زیر را در دستور کار قرار داد:

  • بازار هدف: بازار هدف باید به‌طور دقیق بررسی شود تا روش‌هایی برای رقابت‌پذیری طراحی شوند.
  • ارزش پیشنهادی: یک برند باید بداند که چه چیزی برای مشتری‌اش محصول یا خدمات را جذاب و خاص خواهد کرد.
  • رقبا: برندی موفق است که بتواند رقبا و مزیت‌های رقابتی آنها را تحلیل کند و در نهایت بر آنها چیره شود.

ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار چه استراتژی‌هایی را می‌طلبد؟

چند استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار وجود دارد که براساس نظر دکتر میثم شکری ساز ما 3 مورد از مهم‌ترین‌های آنان را بررسی خواهیم کرد.

رهبری هزینه: کاستن از مخارج برای ایجاد مزیت

در این استراتژی تمامی تلاش برند بر این است که بتواند محصول یا خدماتش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد. در چنین شرایطی کالایی استاندارد با قیمت کف بازار تولید خواهد شد که یک مزیت رقابتی بزرگ نسبت به دیگر رقبا محسوب می‌شود.

سازمان‌هایی که این شیوه از خلق مزیت را اعمال می‌کنند سود کمی در یک محصول یا خدمت خواهند کرد اما سود اصلی آنها در حجم فروش بالای آنها است. در چنین شرایطی می‌توان این ارزش پیشنهادی را تبلیغ کرد و تکرار آن برای رقبا را غیرممکن ساخت.

تمرکز: متمرکز خلق مزیت کنید

استراتژی تمرکز خود به زیرشاخه دیگر تقسیم خواهد شد: تمرکز بر هزینه و تمرکز بر تفکیک. زمانی که بر هزینه متمرکز هستید در بخش متمرکز بازار هزینه‌های تولید کم می‌شوند و زمانی که برتفکیک متمرکز خواهید بود ارزش افزوده نسبت به رقبا برتری میابد و با هدف محدود مزیت ایجاد می‌شود.

بنابر نظر دکتر میثم شکری ساز از این نوع استراتژی زمانی استفاده می‌شود که ما قصد داریم نیاز‌های بازار به‌خصوصی را شناسایی و برای نیاز‌های همان بازار ارزش افزوده ایجاد کنیم.

متمایز شوید: استراتژی ایجاد تمایز

در این استراتژی محصول یا خدمتی ارائه می‌شود که در تمامی جهت‌ها از محصول با خدمت رقبا متفاوت است. برای رسیدن به چنین محصول یا خدمتی سازمان‌ها باید مدام در بخش توسعه و تحقیق سرمایه‌گذاری نمایند تا بتوانند به ویژگی‌های مورد نظر خود برسند و ارزش‌ها را بسته به نیاز بازار در فرم جدید خود ایجاد کنند.

براساس تجربه و اطلاعات موجود کسب‌وکار‌هایی که محصول یا خدمتی متفاوت از سایر رقبا ارائه می‌دهند می‌توانند مشتریان خود را قانع سازند که برای این خدمت یا محصول قیمتی بیشتر از رقبا را پرداخت کنند.

البته که رسیدن به چنین محصولی همان‌طور که اشاره شد به سرمایه‌گذاری سنگین در بخش توسعه و تحقیق نیاز دارد و خلق آن آسان نیست.

چرا مزیت رقابتی مهم است؟

مزیت رقابتی در کسب و کار اهمیت زیادی دارد؛ اما چرا؟ هر کسب‌وکار و بیزینسی می‌تواند دلیل خود را برای خلق مزیت رقابتی داشته باشد. برای نمونه ممکن است برندی تنها سود بیشتر را ملاک قرار دهد. یا برند دیگری قصد داشته باشد که با این تکنیک مشتریان بیشتر و وفاداری بسازد.

حتی ممکن است یک برند چندین هدف را به‌صورت ترکیبی دنبال کند. به‌طورکلی برای بقا در بازار و فروش محصول یا خدمت ما نیاز داریم تا خلق مزیت کنیم. در غیر این‌ صورت به‌راحتی حذف خواهیم شد.

جمع‌بندی

در این مقاله مزیت رقابتی در کسب و کار را از دیدگاه دکتر شکری ساز به‌طور کامل بررسی کردیم. اگر صاحب یک برند موفق یا حتی نوپا هستید حتما از روش‌های مختلف خلق مزیت رقابتی کمک بگیرید تا بتوانید در بازار پابرجا بمانید.

لزومی هم ندارد که خودتان وارد عمل شود. متخصصان این حوزه همانند دکتر شکری ساز می‌توانند شما را در این مسیر یاری دهند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

مطلب اصلی:  

https://bazdeh.org/انواع-مزیت-رقابتی-در-کسب-و-کار/

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد
اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا غربگرایان را عزادار کرد
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
گفت و شنود/ بادمجون!
صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top