تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/12 - 14:50
کد خبر: 483643

حضور رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تبریز؛

اظهارات صریح و بی‌پرده دانشجویان خطاب به رئیس عدلیه

اظهارات صریح و بی‌پرده دانشجویان خطاب به رئیس عدلیه

رئیس قوه قضاییه در بیست و پنجمین سفر خود به استان آذربایجان شرقی بلافاصله قبل از ورود به دادگستری استان به دانشگاه تبریز رفت تا با دانشجویان به گفتگو بنشیند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیست و پنجمین سفر ریاست قوه قضائیه به استان‌ها در تاریخ 12 مهرماه 1402 با حضور در جمع دانشجویان و استاتید دانشگاه تبریز آغاز شد. حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای گفتگو با دانشجویان را اولین برنامه کاری خود در این سفر قرار داد و پیش از جلسه با مسئولان قضایی و اداری استان تبریز به دانشگاه رفت.

در این دیدار نماینده بسیج دانشجویی، نماینده دانشگاه شهید مدنی، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی و چندی از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

مطالبات دانشجویان از رئیس دستگاه قضا

نماینده بسیج دانشجویی ضمن تقدیر از حضور بی‌تکلف حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای در مجامع عمومی، اقدامات یک سال اخیر قوه قضائیه را مهم، اثرگذار و قابل تحسین دانست. درخواست عفو معیاری از رهبر انقلاب در جریان اغتشاشات اخیر نخستین موضوعی بود که توسط نماینده بسیج مطرح شد. او ضمن مقتدرانه خواندن این حرکت، بخشش مجرمانی که با رویکرد احساسی به مسیر اغتشاشات ورود کرده بودند را سبب بخشودگی آینده شغلی و تحصیلی ایشان دانست.

نماینده بسیج دانشجویی از رویکرد قوه قضائیه نسبت به مسئولانی که در جریان اغتشاشات سال 1401 آب در آسیاب دشمن ریختند و در کسوت نمایندگی مجلس از موقعیت خود سوء استفاده کردند، انتقاد نمود.  

وی در ادامه به معضل مهم بنگاه‌داری بانک‌ها با پول مردم اشاره کرد و افزود: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند. ساماندهی به نظام بانکداری افسارگسیخته کشور نیازمند تنظیم لایحه است». نماینده بسیج دانشجویی با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها موضوع افزایش 25 درصدی پایه پولی کشور توسط بانک خصوصی را پیش کشید. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

نماینده انجمن‌های علمی دانشگاه شهید مدنی، دیگر دانشجویی بود که در برابر رئیس دستگاه قضا سخنرانی نمود: وی با اشاره به اصل 30 قانون اساسی که آموزش را امری رایگان می‌داند، قوه قضائیه را در برقراری عدالت آموزشی دارای نقش اساسی معرفی نمود. وی همکاری دانشگاه‌ها با ارگان‌های دولتی درخصوص به خدمت‌گیری دانشجویان استعداد درخشان را از حجت‌الاسلام و المسلمین خواستار شد.

دانشجوی دختر کرد از دیگر سخنرانان این مراسم بود: وی با پیش کشیدن موضوعات صنفی در دانشگاه خواستار تدبیر در افزایش بی‌رویه مخارج دانشجویان شد. این دانشجو در ادامه افزود: «کیفیت غذای دانشجویی روز به روز در حال تنزل است اما قیمتش سال به سال افزایش پیدا می‌کند». وی افزایش هزینه دانشجویان را سبب اشتغال اجباری این قشر دانست و یکی از دلایل افت تحصیلی، آموزشی و پژوهشی معرفی نمود.

نماینده تشکل‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در 2 بخش مطلب خود را ارائه داد: او نظارت را حلقه مفقوده دستگاه قضایی معرفی نمود. وجود آراء ضعیف و متناقض قضایی موضوع دیگری بود که توسط نماینده تشکل جامعه اسلامی مطرح گردید. او یکی از دلایل نارضایتی مردم از روند دادرسی را همین موضوع قلمداد نمود و خواستار رفع آن شد.

دانشجوی دانشگاه تبریز با تقدیر از موضوع دستگیری بستگان یک مقام ارشد قضایی این کار را سبب جدیت در مبارزه با فساد دانست اما از عدم انتشار نام و نشانی افراد بازداشت شده انتقاد کرد و افزود: رسانه‌های غیررسمی مشخصات کامل این افراد را منتشر کرده‌‌اند. وی این اقدامات را دوگانه و سبب سلب نظر مردم نسبت به رسانه‌ ملی تلقی نمود. این دانشجو شایعه رأی منفی رئیس قوه قضائیه نسبت به طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام را پی کشید و اظهار داشت: «مجلس یازدهم با شعار شفافیت روی کار آمد اما هنوز این طرح تصویب نگشته است.»جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

نماینده دانشگاه آزاد در این جلسه اظهار داشت: ابهام در مورد پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و اخلاقی برخی چهره‌های شناخته شده اعتماد مردم را از بین می‌برد. جلسات چند سال یکبار مسئولان دادگستری در استان‌ها موضوع دیگری بود که توسط نماینده دانشگاه آزاد مطرح گردید آن را موجب افزایش خطای مسئولان در فهم مسائل معرفی نمود.

نماینده دانشگاه پیام نور در جمع دانشجویان، اساتید و مسئولان دستگاه قضا از موضوع عدم باور عمومی مردم نسبت به قانون‌شکنان درشت سخن به میان آورد و افزود: مردم به این باور نرسیده‌اند که شما بدون هیچ ملاحظه‌ای با دانه درشت‌ها مبارزه می‌کنید. شما مستقیماً منصوب ولی فقیه هستید لذا مسئولیت شما سنگین‌تر از سایر مسئولان است.

اظهارات رئیس دانشگاه و نماینده اساتید

رئیس دانشگاه تبریز در جمع جلسه دانشجویان و اساتید با رئیس دستگاه قضا اظهار داشت:«جرأت، جسارت و شجاعت شما برای حضور در جمع نخبگان و پاسخ به رویکردهای متفاوت را می‌ستاییم.» وی وجود بیش از 2500 دانشگاه و مراکز آموزش عالی با فعالیت‌های غالباً موازی را سبب خسارت دانست و موجب هدر رفتن وقت، منابع مالی و ظرفیت علمی دانشجویان معرفی نمود.

نماینده اساتید دانشگاه

تبریز ضمن بیان موضوع همسان‌سازی حقوق اساتید از حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای خواستار پیگیری از دیوان عدالت اداری شد. او در ادامه اظهار داشت: «همسان‌سازی حقوق مصوب مجلس است و به تائید شورای نگهبان رسیده، اما اجرای کامل آن از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام نمی‌شود. دیوان عدالت اداری شکایت همکاران دانشگاه علوم پزشکی در این مورد را بررسی کرد و حقوق آن‌ها برگشت، اما در مورد اساتید وزارت علوم تقلیل ۳۰ درصدی پابرجاست.»

اظهارات رئیس عدله در بین دانشجویان دانشگاه تبریز

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، در دیدار خود با دانشجویان و اساتید دانشگاهی  استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاهی اظهار کرد: از سخنان و اظهارات شما دانشجویان و اساتید بسیار استفاده کردم و معتقدم این سخنان و مواضع هر کدام در جای خود قابلیت کاربرد برای انتفاع اجتماعی را دارند.  

رئیس دستگاه قضا گفت: کلیه‌ی مطالب مطرح شده از جانب شما دانشجویان و اساتید اعم از موضوعات مرتبط با قوه قضاییه و سایر مطالب را پیگیری خواهم کرد. طی مدتی که متصدی مسئولیت ریاست قوه قضاییه هستم با نمایندگان تمامی اقشار جامعه دیدار و نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و همواره از گفتگو و نشست و برخاست با مردم و صاحبنظران و منتقدان استقبال کرده‌ام.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضایی آمادگی کامل دارد تا ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی و حقوقی خود را در اختیار مجامع دانشگاهی قرار دهد و تعامل پایدار و سازنده‌ای را در حوزه‌های مربوطه با دانشگاهیان برقرار سازد؛ به منظور تحقق این مهم، با آغوش باز پذیرای ایده‌های شما دانشجویان و اساتید خواهیم بود.

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان، گفت: یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان است؛ ما اعتقاد داریم که باید راه بازگشت و توبه را برای جوانان یا اشخاصی که در اثر وسوسه‌های شیطان‌صفتان مرتکب جرایم شده‌اند، باز گذاشت؛ اگر فردی مرتکب جرمی شد باید مجازات شود، اما نباید از حیّز انتفاع ساقط شود؛ حتی معتقدیم چنانچه مجرمی به حکم قانون با مجازات اعدام مواجه شد، نباید به‌گونه‌ای باشد که زندگی اجتماعی بستگان و اعضای خانواده او تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ این‌ها مباحثی است که در دوره جدید ما بر روی آن‌ها تمرکز کرده‌ایم و از شما دانشجویان و اساتید نیز می‌خواهیم تا در این حوزه‌ها با اقدامات پژوهشی ما را یاری رسانید.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به موضوع بانک‌ها گفت: همانطور که سال گذشته وعده دادیم، امسال با کمک دولت در بحث تخلفات و جرایم بانکی ابتدا به سراغ بانک‌ها رفته‌ایم، در عین اینکه به موضوع مشتریان آن‌ها هم رسیدگی می‌کنیم؛ البته باید توجه داشت که در این قضیه، قصد ما اصلاح رویه‌ها و امور و انسداد بستر‌های فسادزا است و صرفاً نمی‌خواهیم کسی را محکوم کنیم و به زندان بیفکنیم.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top