تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/07/13 - 12:25
کد خبر: 483723

جمهوری آذربایجان از بازداشت رئیس سابق قره‌باغ خبر داد +فیلم

جمهوری آذربایجان از بازداشت رئیس سابق قره‌باغ خبر داد +فیلم

جمهوری آذربایجان از بازداشت «آراییک هاروتونیان» رئیس سابق اقلیم قره‌باغ کوهستانی و انتقال او به باکو خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دادستانی کل جمهوری آذربایجان و سازمان امنیت ملی این کشور امروز (پنج‌شنبه) از بازداشت «آراییک هاروتونیان» رئیس سابق اقلیم قره‌باغ کوهستانی خبر دادند.

به نوشته الجزیره، طبق اطلاعیه کوتاه این فرد به اتهام «جنگ‌افروزی خصمانه» علیه جمهوری آذربایجان و ارتکاب جنایت جنگی بازداشت و به باکو منتقل یافته است. «آراییک هاروتونیان» اندکی پیش از عملیات اخیر باکو در منطقه قره‌باغ کوهستانی از سمت خود برکنار شده بود.

دادستان کل جمهوری آذربایجان در تاریخ نهم مهر ماه اعلام کرد حکم بازداشت «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق قره باغ کوهستانی را صادر کرده است. هاروتونیان بین ماه مه ۲۰۲۰ تا ماه گذشته قره باغ را رهبری کرد. مرزبانی جمهوری آذربایجان «روبن واردانیان» یکی از وزرای سابق هاروتونیان را نیز هفته گذشته دستگیر کرد.

باکو اعلام کرده که هاروتونیان متهم به شلیک موشک به سوی «گنجه» سومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه در اواخر سال ۲۰۲۰ است.

در این میان دولت ارمنستان نیز روز چهارشنبه (۱۲ مهر) دستگیری‌های اخیر چندین مقام دولتی قره باغ توسط جمهوری آذربایجان را محکوم کرد. وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرده که تمام اقدامات ممکن را برای حمایت از حقوق نمایندگان بازداشت شده قره باغ در دادگاه‌های بین المللی انجام خواهد داد.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه خود اعلام کرد، علیرغم اظهارات مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان در مورد احترام و حمایت از حقوق ارامنه، نهادهای انتظامی این کشور به دستگیری ‌ای خودسرانه ادامه می دهند.

جمهوری آذربایجان نیز بلافاصله به این بیانیه پاسخ داد و اعلام کرد که بیانیه وزارت خارجه ارمنستان را به شدت محکوم می کند.

باکو اعلام کرد: «این بیانیه به وضوح نشان دهنده ناکامی ارمنستان در کنار گذاشتن سیاست و اقدامات تجاوزکارانه ای است که طی دهه‌ها علیه آذربایجان چمهوری انجام داده است. این بیانیه همچنین تلاشی برای توجیه اقدامات افراد بازداشت شده است.»

جمهوری ارمنستان اخیرا درخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان در زمینه لزوم اجرای تعهدات حقوقی در قره باغ داده است .

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تعهدات جمهوری آذربایجان را به قوانین این سازمان مشخص کند. ارمنستان در این نامه اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان دسترسی سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن به ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را تسهیل کرده و از ایجاد هرگونه مانعی در این زمینه خودداری کند.

در این نامه آمده است، جمهوری آذربایجان فوراً بازسازی کامل خدمات عمومی از جمله گاز و برق را به قره باغ کوهستانی تسهیل کند. جمهوری آذربایجان نباید هیچ بنای هنری و فرهنگی ارامنه را تغییر داده یا تخریب کند.

تحولات با سرعتی شگفت‌انگیز پس از آن رخ داد که جمهوری آذربایجان در یک عملیات نظامی برق آسا منطقه‌ای با اکثریت قومی ارامنه را به تصرف خود درآورد. این امر باعث مهاجرت گسترده ارمنی‌ها شد و بیش از ۸۰ درصد از ۱۲۰۰۰۰ نفر ساکن منطقه با شتاب بار سفر را بسته و در سفر طاقت فرسا از جاده کوهستانی به سمت ارمنستان که در تلاش برای اسکان‌ آنهاست، رهسپار شدند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در پی دور جدید حملات اخیر خود به قره‌باغ گفته بود که حقوق ارامنه منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت اما ساکنان ارامنه قره‌باغ از ترس پاکسازی قومی گفته‌اند که تمایلی ندارند تحت حکومت جمهوری آذربایجان به زندگی در قره‌باغ ادامه دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top