تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/26 - 08:43
کد خبر: 484968

بی‌چشم و رویی‌ اتحادیه اروپا را عیان شد

بی‌چشم و رویی‌ اتحادیه اروپا  را عیان شد

موضوع تحریم‌ها در واقع به خودی خود ارزش و اعتبار چندانی ندارد و صرفا از این جهت که بار دیگر بی‌چشم و رویی و بدعهدی اروپا را نشان می‌دهد، حائز اهمیت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی علیه ایران مندرج در برجام را که قرار بود ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه/ فردا) به پایان برسد، لغو نمی‌کند و همچنان حفظ می‌کند.

تروئیکای اروپایی مدعی شده ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند نبوده و این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است.

در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، آمده که اروپا اقدام‌های محدودکننده علیه ایران را ذیل تحریم‌های منع‌اشاعه پس از تاریخ موسوم به «روز انتقال» برجام (۱۸ اکتبر) حفظ می‌کنند.

به گزارش رویترز، شورای اروپا در این بیانیه می‌گوید، تحریم‌هایی که در ابتدا از سوی سازمان ملل علیه افراد و نهادهای دخیل در فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌های هسته‌ای یا بالستیک جمهوری اسلامی یا افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع شده بود، همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.

این شورا همچنین موافقت کرد که اقدامات بخشی و فردی را که تحت رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا وجود دارد، به‌ویژه اقدامات مربوط به ‌اشاعه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را حفظ کند.

شورای اروپا گفت که این اقدامات به معنای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست و تغییری در وضعیت تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلاً بر اساس برجام لغو شده بودند، ایجاد نخواهد شد.

یادآور می‌شود طبق برجام، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۲، سال هشتم از روز آغاز برجام به پایان می‌رسد و قرار بود در این تاریخ که از آن به عنوان «روز انتقالی» یاد می‌شود، محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای فعال در برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و تسلیحاتی ایران لغو شوند.

شایان ذکر است از ابتدا هم گنجاندن موضوع تحریم‌های تسلیحاتی در برجام و موکول کردن لغو این تحریم‌ها به سال هشتم، مورد اعتراض صاحب نظران بود. همچنین برخی خبرها حکایت از این می‌کرد که همان زمان، این تعلیق و تاخیر هشت ساله با اعتراض طرف‌هایی مانند روسیه رو به رو بوده اما مورد قبول طرف ایرانی مذاکره‌کننده قرار گرفته است. از سوی دیگر، پیشرفت‌های خیره‌کننده ایران در حوزه تسلیحات

فوق مدرن مانند موشک و پهپاد، کشورمان را به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید بدل ساخته و موضوع واردات تسلیحات در بسیاری از زمینه‌ها را منتفی ساخته و به همین دلیل، تحریم‌ها هم مضحک به نظر می‌رسد. عجیب‌تر این‌که حالا طرف‌هایی مانند روسیه مشتاقانه – و بی‌اعتنا به تحریم‌ها- خواستار خرید تسلیحات پیشرفته از ایران هستند و در مقابل، این اروپاست که با ادبیات دوگانه تهدید و التماس از ایران می‌خواهد این تسلیحات را به روسیه نفروشد!

بنابراین موضوع تحریم‌ها در واقع به خودی خود ارزش و اعتبار چندانی ندارد و صرفا از این جهت که بار دیگر بی‌چشم و رویی و بدعهدی اروپا را نشان می‌دهد، حائز اهمیت است. اروپایی‌ها در حالی مرتکب فرار به جلو می‌شوند که بازیچه آمریکا قرار گرفتند و همزمان با عهدشکنی آمریکا زیر تعهدات خود زدند و فقط به وقت‌کشی به قصد فریب طرف ایرانی (دولت روحانی) پرداختند اما روشن بود که این رویکرد بیش از دو سال، قابلیت تداوم نداشته باشد و ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها در موضوع تعهدات برجامی آن قدر بی‌اراده و ناتوان بودند که با وجود فروکاستن تعهدات به وعده‌هایی مثل راه‌اندازی کانال اس پی وی و اینستکس، همان وعده‌های ناچیز را هم عملی نکردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top