تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/07/30 - 11:38
کد خبر: 485423

خواص و کاربردهای ورق استیل ۳۰۴ در صنایع مختلف را بشناسید

خواص و کاربردهای ورق استیل ۳۰۴ در صنایع مختلف را بشناسید

ورق استیل ۳۰۴ شهر استیل یکی از انواع فولاد ضد زنگ است که با ترکیب عناصر مختلفی تولید می شود. در ادامه مطلب ترکیبات این ورق های پرمصرف فولادی را آورده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چرا ورق استیل 304 کاربرد گسترده ای در صنایع دارد؟! پاسخ به این پرسش به مواد اولیه، ویژگی ها و خواص برتر انواع ورق های 304 بر می گردد که آن را در میان آلیاژهای سری 300 متمایز کرده است. ورق استیل 304 در زیرمجموعه فولادهای ضدزنگ آستنیتی کروم-نیکل قرار می گیرد که گاهی با نام ورق استیل 304L نیز شناخته می شود. (البته با میزان کربن پایین تر!) ورق استیل 304 با نام ورق نگیر نیز شناخته می شود زیرا به دلیل ساختار آستنیتی جذب آهنربا نمی شود. مجموع این ویژگی‌ها در کنار هم، ترکیب موثری ارائه می‌دهد که تقریبا تمامی صنایع به آن وابسته است. ما در این مطلب می خواهیم به کاربردهای گسترده ورق استیل 304 در صنایع مختلف بپردازیم. پس با ما همراه شوید!

ترکیبات ورق استیل304 

ورق استیل 304 شهر استیل یکی از انواع فولاد ضد زنگ است که با ترکیب عناصر مختلفی تولید می شود. در ادامه مطلب ترکیبات این ورق های پرمصرف فولادی را آورده‌ایم. البته دقت داشته باشید که میزان این عناصر بر اساس کاربرد ورق استیل 304 می تواند متفاوت باشد. ترکیب این عناصر باعث ایجاد خواص ویژه ورق استیل 304 از جمله  مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

  • کربن (حداکثر ۰.۰۸ درصد)
  • کروم (حداقل ۱۸ درصد و حداکثر ۲۰ درصد)
  • نیکل (حداقل ۸ درصد و حداکثر ۱۰.۵ درصد)
  • مولیبدن (حداکثر ۰.۷۵ درصد)
  • منگنز (حداکثر ۲ درصد)
  • فسفر (حداکثر ۰.۰۴ درصد)
  • گوگرد (حداکثر ۰.۰۳ درصد)
  • سیلیسیوم (حداکثر ۰.۷۵ درصد)
  • آهن (مقدار کم)

از ورق استیل۳٠۴ در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

خواص و کاربردهای ورق استیل 304 در صنایع مختلف را بشناسید

ورق استیل ۳۰۴ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این صنایع عبارتند از:

  • صنایع نفت و گاز: ورق استیل ۳۰۴ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت، در تجهیزات نفت و گاز مانند لوله‌ها، صفحات فیلتراسیون، و تجهیزات حفاری استفاده می‌شود.
  • صنایع شیمیایی: این نوع استیل، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی‌ قوی، درساخت تجهیزات شیمیایی مانند مخازن، لوله‌ها، و تجهیزات پالایشگاهی کاربرد دارد.
  • صنایع غذایی: ورق استیل ۳۰۴ دارای خصوصیات ضد باکتری است و در تولید تجهیزات غذایی مانند مخازن، لوله‌ها و تجهیزات پخت و پز استفاده می‌شود.
  • صنایع دریایی: استیل304  در محیط‌های شور و همچنین ساخت تجهیزات دریایی از جمله کشتی‌ها، قایق‌ها و تجهیزات دریایی کاربرد دارد.
  • صنایع خودروسازی: در تولید قطعات خودرو مانند ردیاب‌ها، ترمزها و تجهیزات دیگراز ورق استیل ۳۰۴ استفاده می‌شود.
  • صنایع پزشکی: برای ساخت تجهیزات پزشکی مانند ابزار جراحی، دستگاه‌های پزشکی و ...

خواص فیزیکی و شیمیایی  ورق استیل۳٠۴ چیست؟

همانطور که خواندید ورق استیل ۳۰۴ یکی از فولادهای ضد زنگ محبوب است که از آلیاژهای آهن، کروم و نیکل تشکیل شده است. برخلاف فولادهای کربنی، فولادهای ضد زنگ دارای خاصیت ضد زنگی و مقاومت به خوردگی بالایی هستند. خواص فیزیکی و شیمیایی ورق استیل ۳۰۴ نیز قابل توجه است. این نوع فولاد دارای مقاومت به کشش ۵۲۰ مگاپاسکال و مقاومت به خمش ۲۰۰ مگاپاسکال می‌باشد.

چگالی این ورق۷٫۹۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب و ضریب گرمایی آن، ۱۶ وات بر متر درجه سانتی‌گراد است. همچنین ورق استیل ۳۰۴ دارای خواصی مانند مقاومت به خوردگی در محیط‌های شور، مقاومت به خوردگی ترکیبی، مقاومت به خوردگی در برابر آب دریا و مقاومت به خوردگی در برابر اکسیداسیون است که آن را ازسایر ورق‌های فولادی متمایز کرده است.

مهمترین ویژگی های ورق استیل۳٠۴ 

ورق استیل ۳۰۴ یکی از محبوب‌ترین ورق‌های فولادی است که برای مصارف صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. این نوع ورق ها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی است، به خصوص در برابر خوردگی ترکیبی از آب و اسید. همچنین تحمل بالایی در برابر حرارت دارد و می‌تواند در دماهای بالا به خوبی عمل کند.

ضریب انعطاف پذیری بالا از دیگر ویژگی های ورق استلی 304 است که آن را در برابر ضربه و لرزش های احتمالی مقاوم می‌کند. همچنین قابلیت جوشکاری و اتصال ورق استیل ۳۰۴ باعث می‌شود این ورق ها در کاربردهای مختلف به راحتی جوش بخورد و بدون دردسر به سایر قطعات ورقی و فلزی متصل شود. ظاهر زیبا و شیک ازدیگر خصوصیات این ورق‌های فولادی است به همین دلیل شما نمونه‌های مختلف آن را در طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها وسایر سازه ها مشاهده می کنید.

شاید بخواهید بدانید چرا ورق استیل ۳۰۴ با اینکه از فولادهای ضد زنگ است اما خواص مغناطبیسی ندارد و به آهنربا نمی چسبد؟ مقادیر زیادی مانند آلیاژ کروم و نیکل در این ورق‌ها، باعث ایجاد پوششی از اکسید کرومی بر روی سطح فولاد می‌شود که به عنوان لایه‌ای محافظ  در برابر خوردگی و زنگ زدگی عمل می‌کند. به همین دلیل، ورق استیل ۳۰۴ به اهنربا نمی‌چسبد زیرا اهنربا حاوی آهن است و با اکسید کرومی روی سطح ورق استیل ۳۰۴ واکنش نمی‌دهد. بنابراین خواص ضد زنگی ورق استیل ۳۰۴ باعث می‌شود که این ورق به راحتی به اهنربا نچسبد.

کاربرد انواع ورق استیل۳٠۴ 

ورق استیل ۳۰۴ به دلیل داشتن ترکیبات اصلی شامل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی، حرارت و اسیدها و... دارد؛ علاوه بر آن ویژگی هایی چون قابلیت شکل‌دهی و جذب زیاد باعث شده از این نوع ورق ها در صنایع مختلف استفاده شود.

انواع ورق استیل 304 متنوع است و می توان بر اساس نیاز پروژه، گزینه مناسب را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کرد: 


  ورق استیل۳٠۴ مات 

این نوع ورق استیل دارای پوششی مات بوده و برای کاربردهایی که نیاز به ظاهری مات، غیر براق و درعین حال مستحکم و مقاوم دارند مناسب است. ورق استیل304 مات معمولاً در صنایعی مانند صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع الکترونیکی و ... کاربرد دارد.

ورق استیل 304 مشبک 

ورق استیل مشبک نوعی ورق فلزی دارای سوراخ‌های کوچک و متعدد است. کاربردهای ورق استیل مشبک بسیار گسترده است به عنوان مثال در صنایع ساختمانی به عنوان پوشش‌های دیواری و سقفی مورد استفاده قرار می گیرد یا در صنایع خودروسازی برای پوشش‌های داخلی و خارجی خودروها به کار می‌رود. همچنین در صنایع نفت و گاز، ورق استیل مشبک به عنوان پوشش‌های حفاظتی برای لوله‌ها و تجهیزات کاربرد دارد.

این ورق ها در صنایع معدنی به عنوان صفحات مشبک برای جداسازی مواد معدنی و در صنایع الکترونیکی به عنوان پوشش‌های حفاظتی برای قطعات الکترونیکی به صورت گسترده مصرف می‌شود.

خواص و کاربردهای ورق استیل 304 در صنایع مختلف را بشناسید

 ورق استیل ۳۰۴ شیاری یا خشدار 

این نوع ورق های نیزدارای سطحی خشدار هستند و برای کاربردهایی که نیاز به ضربه پذیری بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی و ....

 ورق استیل 304 آینه ای 

ورق استیل آینه‌ای یکی از انواع ورق استیل 304 است که سطح آن با لایه‌ای نازک از الماسه یا کروم پوشش داده شده است تا بتواند تصویری روشن و واضح از اشیاء را به نمایش بگذارد.

این ورق‌ها معمولاً در ضخامت‌های مختلفی در دسترس هستند و مهمترین کاربرد آن برای ساخت پوشش دیواری، سقفی و درب و پنجره، تولید قطعات داخلی و خارجی خودرو، تولید قطعات الکترونیکی و نورپردازی داخلی، ایجاد سطوح آینه‌ای برای دیوارها، میزها و مبلمان در صنایع طراحی داخلی و دکوراسیون، تولید سینک و کابینت‌های آشپزخانه با سطح آینه‌ای و... است.

ورق استیل ۳۰۴ براق و درخشان

در برخی کاربردهای ورق های فولادی، داشتن ظاهر زیبا وشیک بسیار مهم است. این نوع ورق استیل دارای سطحی براق بوده که در اثر فرایند پولیش کاری بر روی سطح فلز ایجاد می‌شود و برای کاربردهایی که نیاز به ظاهری براق و درخشان دارند به خصوص صنایع ساختمان سازی و خودرو سازی کاربرد دارد.

قیمت ورق استیل۳٠۴ به چه عواملی وابسته است؟

قیمت ورق استیل ۳۰۴ به چندین عامل وابسته است که مهمترین آن قطر و ضخامت ورق استیل است. ورق‌های با قطر و ضخامت بیشتر، قیمت بیشتری دارند. استفاده از ترکیبات خاص و باکیفیت نیز قیمت را بالا می‌برد.

تقاضا و عرضه در بازار برای ورق استیل ۳۰۴ از عوامل موثر دیگر بر قیمت این ورق های فولادی است. شرایط بازار، نرخ ارز، قیمت نفت و سایر عوامل اقتصادی نیز بر قیمت ورق استیل ۳۰۴ تأثیر می‌گذارد.

نکته پایانی

ورق استیل ۳۰۴ از آلیاژهای فولادی با مقاومت بالا در برابر خوردگی تشکیل شده است. به عنوان نکته پایانی یادآور می‌شویم برای خرید انواع ورق های 304 بهتر است با روش های مختلف تشخیص ورق استیل ۳۰۴ از سایر ورق های فولادی آشنا باشید. به عنوان مثال ورق های فولادی معمولی با آهنربا جذب می شوند، اما ورق‌های استیل ۳۰۴ با آهنربا جذب نمی شوند. بنابراین با استفاده از یک مگنت قوی، می توانید ورق های استیل ۳۰۴ را از ورق‌های فولادی معمولی تشخیص دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید با کیفیت ورق استیل 304  شهر استیل  را انتخاب کنید تا از ضمانت اصل و مرغوب بودن کالا اطمینان لازم را حاصل نمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»
۷۱درصد آمریکایی‌ها از نحوه برخورد بایدن با جنگ اسرائیل در غزه ناراضی هستند
استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
خضریان: مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
کاپیتان تیم ملی فوتسال: ما می‌توانیم سورپرایز جام جهانی باشیم
پرسپولیس بدون ۲ بازیکن تمرین کرد
برنامه اردوی تیم ملی در فیفادی خرداد مشخص شد
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top