تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/07/30 - 20:49
کد خبر: 485489

دوشنبه ، تهران میزبان نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ است

دوشنبه ، تهران میزبان نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ است

فردا دوشنبه اول آبان ماه تهران شاهد برگزاری نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه،‌ جمهوری آذربایجان، ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارس نوشت: فردا دوشنبه اول آبان ماه تهران شاهد برگزاری نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه،‌ جمهوری آذربایجان، ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

فرمت ۳+۳  شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست فردا وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نخواهد کرد.

در همین خصوص «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان بعدازظهر امروز (یکشنبه) ۳۰ مهر ماه در رأس هیأتی وارد تهران شد و وزرای خارجه روسیه،‌ ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز قرار است فردا (دوشنبه) به تهران سفر کنند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ ( ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌‌ها ۳+۳ است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم.

پس از درگیری‌های جدید در ۲۸ شهریور ماه نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی، با تأکید بر نقش کشورهای منطقه برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست ۳+۳ (ایران، روسیه، گرجستان،ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش فارس، موضوعات مربوط به منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» خواهد بود.

این نخستین نشست در سطح وزرای خارجه است و پیش از این نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و البته بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار شده بود. در آن نشست «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه شرکت کرده بود.

*  ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز

در همین خصوص نیز «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا در گفت‌وگویی عنوان کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز است، از سال‌ها قبل خواستار تشکیل نشست کشورهای این منطقه، در قالب ۳+۳، یعنی سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و سه کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، روسیه و ترکیه، برای بررسی راه‌های حل اختلافات و ایجاد آرامش در قفقاز بوده است.اخیرا نیز ایران در راستای ایفای نقش خیرخواهانه خود در تلاش است چنین نشستی را توسط وزارت امور خارجه در تهران برگزار کند.به گفته وی تشکیل چنین نشستی می‌تواند قطعا به رفع اختلافات و اتخاذ تصمیماتی که منافع کل منطقه قفقاز در آن نهفته باشد، کمک کند. 

در این مدت رایزنی‌هایی از سوی حسین امیرعبداللهیان با همتایان خود در این کشورها صورت گرفت که در همین خصوص اخیرا امیرعبداللهیان با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان ۲۵ مهر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن تأکید بر اهمیت نشست ۳+۳ در خصوص هماهنگی برگزاری این نشست با همتای ارمنستانی گفت‌وگو و تبادل و نظر کرد.  امیرعبداللهیان همچنین گفت: پیام ما در نشست ۳+۳ پیام صلح در قفقاز است. آرارات میرزویان هم با اشاره به اینکه  نشست ۳+۳ یک پتانسیل بزرگ برای گفت‌وگوهی منطقه‌ای است، در خصوص برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یک روز بعد یعنی ۲۶ مهر ماه سالجاری در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در دیدار ۱۴ مهرماه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با وی در باکو با بیان اینکه این کشور آغازگر همکاری‌های ۳+۳ (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) بوده، اظهار داشت: برگزاری هر چه زودتر نشستی در این فرمت گامی مثبت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، در دیدار ۲۷ مهرماه مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در باکو درباره صلح و ثبات دائمی در منطقه قفقار جنوبی و لزوم نقش آفرینی کشورهای منطقه در قالب ابتکارات منطقه‌ای همچون ۳+۳ و رد دخالت بیگانگان در مسائل این منطقه تأکید شده بود.

امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه نشست جده با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه هم دیدار کرده بود و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هم با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود ملاقات کرد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top