تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/01 - 13:50
کد خبر: 485565

شکایت جعل سند چگونه باید صورت بگیرد؟

شکایت جعل سند چگونه باید صورت بگیرد؟

در مرحله نخست برای شکایت جعل سند، باید برای ثبت شکوائیه به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و کپی برابر با اصل سند اصلی و سند جعلی که توسط مجرم دستکاری شده و تاریخ و محل وقوع جرم را ضمیمه شکایت مربوطه کنید. بعد از انجام این مرحله، پرونده به دادسرا منتقل شده و تحقیقات اولیه انجام می گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق قانون مجازات اسلامی هر گونه دست بردن در اسناد به منظور تغییر محتوای آن حال به صورت جزئی و یا کلی جرم محسوب شده و دعوای آن براساس مقررات آیین دادرسی و قصد مجرم در انجام این عمل و یا در صورت داشتن شاکی پرونده، می تواند به صورت حقوقی و یا کیفری در مرجع قضایی مورد پیگیری قرار گیرد که توصیه می شود قبل از هر گونه اقدامی با بهترین وکیل شیراز مشورت کنید. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد به بررسی موضوع شکایت جعل سند چگونه باید صورت بگیرد؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شماعزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

نحوه شکایت جعل سند به چه صورت است؟

جعل سند یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی مورد توجه قرار گرفته و با توجه به ماهیت و هدف مجرم از انجام آن و همچنین داشتن شاکی خصوصی، برای آن مجازات هایی تعیین شده است. جعل سند به معنای ایجاد تغییر در اسناد به قصد تقلب و یا سو استفاده از جاعلین سند می باشد که می تواند ضررهای زیادی را به صاحب سند وارد کند. فرد شاکی یا بهترین وکیل کیفری در شیراز می تواند با مراجعه به مراجع قضایی از فرد جعل کننده شکایت کند.

در مرحله نخست برای شکایت جعل سند، باید برای ثبت شکوائیه به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و کپی برابر با اصل سند اصلی و سند جعلی که توسط مجرم دستکاری شده و تاریخ و محل وقوع جرم را ضمیمه شکایت مربوطه کنید. بعد از انجام این مرحله، پرونده به دادسرا منتقل شده و تحقیقات اولیه انجام می گیرد.

شما به عنوان شاکی پرونده می توانید با کمک و راهنمایی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در شیراز تقاضای کارشناسی سند جعلی و اصلی را از مرجع قضایی داشته باشید تا به طور قطعی مشخص گردد که آیا جعل صورت گرفت یا خیر.

شکایت جعل سند چگونه باید صورت بگیرد؟

رسیدگی دادسرا به شکایت جعل سند

بعد از ارجاع پرونده جعل سند به دادسرا، دادیار تحقیقات مقدماتی را شروع کرده و شاکی نیز در جریان تحقیقات مدارکی از قبیل کپی برابر اصل سند مبایعه نامه، ادعای جعل و سند مجعول را به این مرجع ارائه داده و بعد از بررسی های صورت گرفته دادیار احضاریه ای را مبنی بر حضور متهم در دادسرا برای او ارسال می کند. متهم در این جلسه معمولا مدعی می شود که اسناد کاملا قانونی بوده و هیچگونه تقلب و یا جعلی در اسناد مربوطه صورت نگرفته است.

دادیار از متهم می خواهد برای ثبات بیانات خود و این که جرم جعل سند توسط او صورت نگرفته شهودی را به دادیاری معرفی کند و اگر متهم نتواند گفته های خود را به اثبات برساند دادیار با توجه به محتویات پرونده و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، وقوع جرم توسط متهم را محرز دانسته و در نهایت قرار مجرمیت علیه او صادر می گردد و جهت صدور کیفرخواست علیه مجرم، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می شود.

رسیدگی دادگاه به پرونده جعل سند

بعد از این که پرونده توسط مجتمع قضایی دریافت گردید، بلافاصله شعبه ای برای رسیدگی به این دعوای کیفری تعیین می شود و مدیر دفتر نیز با مشخص کردن تاریخ و زمان جلسه دادرسی اخطاریه ای را برای طرفین دعوا ارسال می کند.

شاکی و متهم موظفند در زمان تعیین شده در دادگاه حضور یابند و اظهارات خود را مجددا در جلسه دادرسی مطرح کنند. معمولا در این جلسات متهم ادعا می کند که هیچگونه جعل سندی صورت نگرفته است زیرا اصل سند جعل شده موجود نبوده و نمی توان به کپی آن در مورد جعل سند اکتفا کرد و چنانچه شاکی نتواند اصل سند جعل شده را به دادگاه ارائه دهد با امضای صورت جلسه دادگاه توسط طرفین دعوا، ختم رسیدگی به پرونده مذکور توسط قاضی اعلام می شود.

اما اگر اصل سند جعل شده توسط شاکی به دادگاه ارائه گردد و متهم نیز توانایی اثبات این که جرم توسط او صورت نگرفته را نداشته باشد به عنوان مجرم شناخته شده و برابر قوانین مجازات اسلامی و در نظر گرفتن نوع جعل و هدف از انجام آن، مجازات می شود.

جعل سند چه مجازاتی دارد؟

در تعیین مجازات جعل سند، قاضی پرونده نوع سند و مقصود جاعل از انجام آن را مدنظر قرار می دهد سپس رای و حکم مجازات صادر می شود.

در حالت کلی طبق ماده 523 قانون مجازات اسلامی برای جعل اسناد رسمی از 6 ماه تا 3 سال حبس و یا جزای نقدی و یا در مواردی هر دو در نظر گرفته می شود و برای جعل سند عادی، حبس 3 ماه الی یک سال یا جزای نقدی تعیین شده برابر قوانین مربوطه می باشد.

در مواردی ممکن است که هدف از جعل سند کلاهبرداری، تحقیر و یا تحرک نظام و یا بر هم زدن نظم و حقوق عمومی جامعه باشد که در این مورد علاوه بر مجازات جعل، مجازات جرم دوم نیز برای متهم و یا متهمین صادر می شود. به عنوان مثال فردی که با سند جعل اقدام به فروش ملک می کند علاوه بر مجازات جعل، بابت کلاهبرداری نیز مجازات خواهد شود.

شکایت جعل سند چگونه باید صورت بگیرد؟

ذکر این نکته نیز لازم است که مجازات جعل اسناد دولتی طبق ماده 525 قانون مجازات اسلامی از یک الی ده سال می باشد که توسط قاضی و با توجه به هدف جاعل و نحوه ارتکاب جرم تعیین می شود.

کلام آخر

در این مقاله در مورد چگونگی شکایت جعل سند و پیگیری آن در دادسرا و دادگاه صحبت کردیم. برای انجام این کار بهتر است به مجله وکیل چی مراجعه کرده و با یکی از وکلای متخصص در این حوزه مشورت کنید و در صورتی که قصد داشتید برای شکایت اقدام کنید روند قضایی را به وکیل مربوطه بسپارید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top