تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/03 - 15:14
کد خبر: 485833

آشنایی با مراحل واردات کالا و شرایط آن

آشنایی با مراحل واردات کالا و شرایط آن

کلمه واردات خود به تنهایی به معنای جمع کردن سری کالاهای مشابه در یک بار است که به منظور تامین نیازهای جامعه انجام می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ واردات و صادرات کالا جزئی جدا ناپذیر از درآمد و تامین نیازهای تمام کشورها است که به منظور رونق اقتصادی، ایجاد رفاه و امکانات انجام می‌شود. این فرایند از گذشته تا به حال به شکل های متفاوتی وجود داشته است تا به مرور زمان شکل های مدرن تری به خودش گرفته است و با قوانین مربوطه خود این مسیر را پیش می‌برد. برخی از کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند ممکن است برخی از کالاها را نتوانند تولید کنند یا بعضی از میوه ها و مواد خوراکی قادر به رشد در کشور نیستند از این رو این نیاز با واردات از کشورهای دیگر رفع خواهد شد. از سمتی دیگر به علت نبود نیروی کافی و هزینه های موجود و مواد اولیه برای تولید واردات از بهترین تصمیمات و فرایند ها به حساب می‌آید. بهتر است برای ادامه مطالب و آشنایی با واردات کالا و مراحل آن با ما همراه باشید.

آشنایی با مراحل واردات کالا و شرایط آن

واردات چیست؟

کلمه واردات خود به تنهایی به معنای جمع کردن سری کالاهای مشابه در یک بار است که به منظور تامین نیازهای جامعه انجام می‌شود. برخی از کشورها ممکن است یک کالا را بسیار تولید کنند، برخی دیگر نه! از این رو کشورهایی که لازم می‌بینند آن کالا در کشور وجود داشته باشد. پروسه واردات انتخاب خوبی است.

واردات کالا چیست؟

زمانی که یک کشور دارای بودجه کافی برای تولید یک کالا نباشد از واردات استفاده می‌کند. واردات بسیار مقرون به صرفه تر از تولید همان کالا است. برای مثال در نظر بگیرید مصرف موارد بهداشتی و آرایشی بسیار زیاد است به همین خاطر واردات لوازم آرایشی و بهداشتی نیز افزایش می‌یابد. اگر بخواهیم تمامی آن ها را براساس حالت های ظاهری انسان ها در نظر بگیرید؛ مطمئنا غیرممکن است از این رو با واردات کالا میزان بیشتری موجود می‌شود که در دستان همگان استفاده شود. واردات کالا براساس فاکتورهای زیادی تعیین شده است و قوانین خاص خود را دارد از این رو تنها شخص ترخیص کار، قادر به طی کردن این مراحل است. 

آشنایی با مراحل واردات کالا از گمرک

واردات کالا چند مرحله دارد که هرکدام طبق قوانین وضع شده دارای مدارک و مجوزاتی هستند که تنها می‌توانید از افراد آشنا و مسلط به این روند راهنمایی بگیرید و یا اداره مسیر را به آن ها بسپارید:

  • کارت بازرگانی: این کارت به عنوان نماد شخص ترخیص کار عمل می‌‌کند اگر این کارت نباشد ادامه مسیر غیرممکن است. کارت بازرگانی به دو صورت حقیقی و حقوقی است که دارای انواع متفاوتی نظیر کارت تجاری، موردی، صنعتی، خدماتی است که هرکدام دارای ویژگی های جدایی می باشند.
  • انتخاب حوزه فعالیت: حوزه فعالیت باید واضح و مشخص باشد . چطور؟ به این صورت که پس از انتخاب آن به روش های مختلف شما می‌توانید جنس های متعدد را به بازار وارد کنید و در طرح و نقش های جدیدتری شرکت کنید.
  • آشنایی با قوانین حاضر: در برخی کشورها یکسری از کالاها ممنوع هستند و اجازه خروج را ندارند.
  • تعیین و انتخاب کشور: پس از گذر از مراحل قبلی نوبت به انتخاب کشور مورد نظر می‌رسد که چه کالاهایی را از چه کشوری می‌خواهید وارد کنید و به نسبت قوانین آن ها نیز باید براساس توافقات عمل کنید. در این مرحله علاوه بر قیمت و کیفیت نیاز به بررسی مشخصات فنی کالا، مشخص نمودن تعداد کالا و نوع آن می باشد.
  • درخواست ارسال پروفرما: ارسال فاکتور یا پروفرما بیشتر برای خرید کالا استفاده می‌شوند که وجود آن ضروری است در واقع این پروفرما مانند یک رسید است. اطلاعات درج شده درون پیش فاکتور نشان دهنده، محل زندگی و... می‌باشد. مشخصاتی که در پروفرما نیاز است اعم از قیمت، کرایه، وزن و تعداد، نوع ارز معامله کالا، کشور مبدا و مقصد، اطلاعات خریدار و فروشنده می‌باشد.

نکاتی که در واردات کالا باید به آن دقت کنید!

  • نحوه واردات کالاهای مستعملبر اساس بخشنامه سال
  • پرداخت وجه خرید کالا به فروشنده از طریق گشایش اعتبار بانکی
  • تصمیم به واردات فقط بر اساس اخذ سفارش از مشتری
  • استفاده از تسهیلات دولت در واردات کالا
  • عدم واگذاری کارت بازرگانی به دیگران جهت واردات
  • دقت در انتخاب کالاهای وارداتی و خرید از مراکز معتبر
  • الزام نصب برچسب شبنم بر روی کالاهای وارداتی
  • برقراری ارتباط تجاری دو طرفه با فروشنده
  • استفاده از سیستم استعلام قیمت و حداقل قیمت کالای خریداری شده
  • صرف نظر از خرید کالاهای قاچاق
  • الزام بارکد برای کالاهای وارداتی
  • استفاده از شرکتهای بازرسی در هنگام ترخیص کالا
  • عقد قرارداد با فروشنده خارجی
  • درج صحیح ارزش کالا در اظهارنامه گمرکی در گمرک
  • حمل و نقل کالا از بنادر خارجی به بنادر جنوبی کشور

هزینه واردات کالا

آشنایی با مراحل واردات کالا و شرایط آن

هزینه های واردات کالا با یکدیگر فرق دارد برای مثال واردات الکترود جوشکاری با واردات چوب تفاوت دارد به همین خاطر بنا بر شرایط، تعداد و جنس کالاها متغیر است در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

  • هزینه های خرید محصول: بیشترین هزینه ای که در مراحل اولیه انجام می‌گیرد. خرید کالاها می‌باشد.
  • بازرسی کیفی: قبل از این که کالاها برای انتقال آماده شوند آن ها را بررسی می‌کنند تا از نظر کیفی تحلیل شوند و مشکلات مربوط به آن ها رفع گردد.
  • نوع حمل و نقل: هزینه های این مرحله براساس نوع حمل و نقل، وسیله نقلیه، تحویل در مبدا و مقصد و حجم کالاها تعیین می‌شود.
  • بیمه های مشخص برای باربری: بیمه هایی که برای محصولات در نظر گرفته می‌شود بسیار در زمان سفر مهم است. اگر زمانی کالا مورد سرقت قرار بگیرد یا صدمه ببینند، بیمه تمامی خسارت آن را جبران می‌کند.
  • هزینه انبارداری: هزینه های انبارداری زمانی است که کالاها برای به ترخیص رسیدن یا خروج از کشور در انبارها نگهداری می‌‌شوند. این هزینه براساس حجم و تعداد محموله ها متفاوت است.

محاسبات هزینه های گمرکی

  1. هزینه های گمرکی: (با ضرب ارزش پروفرما x نرخ ارز xدرصد تعرفه کالا)
  2.  هزینه های خارج از گمرک
  3. هزینه هایی که قبل از گمرک
  • هزینه صدور ترخیصیه به کشتیرانی
  • هزینه حق توقف کالا در انبار تا وقت صدورترخیصیه
  • سپرده گذاری وثیقه کانتینر

انتخاب بهترین شرکت واردات کالا

زمانی می‌توانید مراحل واردات کالا را به درستی طی کنید که به شرکت تجاری معتبری مراجعه کرده باشید. بنابراین شرکت باید مسئولیت تمامی مراحل واردات، انتقال کالاها، ترخیص و دیگر مسائل را بپذیرد و با آگاهی کامل نسبت به آن ها اقدام کند. گروه تجاری آربی با داشتن افراد متخصص می‌توانند بهترین خدمات را به شما ارائه کنند.

 به طور کلی مراحل واردات کالا به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند به همین خاطر باید با اطلاع کافی برای آن ها اقدام کنید. در برخی مواقع بدون ارائه گواهی مبدا نیز می‌توانید واردات کالا را انجام دهید. اما چطور؟ زمانی این روند حذف می‌شود که سایر مسیر در درست ترین حالت ممکن اجرا شود. همچنین شما می‌توانید برای چند سند یک ثبت سفارش انجام دهید.

 

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top