تاریخ انتشار: شنبه 1402/08/06 - 09:45
کد خبر: 486004

پشت پرده پیام‌های «بایدن» به ایران

پشت پرده پیام‌های «بایدن» به ایران

ارسال پیام‌های واشنگتن به تهران و موضع‌گیری ادعایی بایدن در حالی صورت گرفته که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این پیام‌ها را ناظر به دو محور دانسته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وضعیت بحرانی خودخواسته رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان غربی‌اش در سرزمین‌های اشغالی، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا را ناچار به درخواست از ایران برای کمک به کاهش تنش جاری در منطقه کرده است؛ درخواستی که «بایدن» برای کم اهمیت نشان دادن خطای ادراکی‌اش از واقعیات صحنه جنگ جاری در غزه، آن را به مثابه هشداری به ایران تلقی کرده تا با لحن و ادبیاتی برتری‌جویانه بکوشد ناکامی کشورش در اتفاقات خونین خاورمیانه را در اذهان جهانی جبران کند. رئیس‌جمهور امریکا که در نشستی خبری به همراه نخست‌وزیر استرالیا در کاخ سفید حضور یافته بود، در موضعی نسبت به جمهوری اسلامی ادعا کرد: «هشدار من به {آیت‌الله} این است که اگر همچنان به اقدامات خود علیه آن نیروها ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد و او باید آماده باشد.» «جان کربی»، سخنگوی کاخ سفید هم بدون ارائه جزئیاتی اعلام کرد که واشنگتن به تهران پیام مستقیمی ارسال کرده است.

پایگاه‌های امریکا؛ کابوس‌ شب‌های بایدن

در پی عملیات «طوفان الاقصی» از سوی حماس علیه رژیم صهیونیستی و ازسرگیری اقدامات سبعانه این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه، شماری از نیروهای امریکایی و پایگاه‌های نظامی آنها در خاورمیانه هدف چندین حمله قرار گرفته‌اند؛ حملاتی که نتیجه آشکارسازی علنی مشارکت واشنگتن با تل‌آویو در حملات علیه مردم غزه و در واقع امتداد رویکردی است که از سوی ایالات متحده در پیش گرفته شده و برآتش فتنه و خشونت دمیده است. این در حالی است که امریکا در موضعی ادعایی مسئولیت حمله به پایگاه‌های نظامی خود در سوریه و عراق را متوجه ایران دانسته و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته این حملات را متوقف کند. ارسال پیام‌های واشنگتن به تهران و موضع‌گیری ادعایی بایدن در حالی صورت گرفته که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این پیام‌ها را ناظر به دو محور دانسته است؛ از جمله اینکه امریکا دنبال گسترش جنگ نیست و دیگر آنکه از ایران درخواست خویشتنداری کرده و خواستار توصیه تهران به دیگر طرف‌ها برای خویشتنداری شده است.

بایدن متن نهایی پیام‌های تیمش را ببیند

موضعی که بایدن مدعی شده با طرح آن به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده است، در واقعیت، درخواستی از سر ناچاری از ایران است تا مانع از پیش رفتن وضعیتی شود که در حال فرو بردن واشنگتن و تل آویو در باتلاق خاورمیانه است. این مهم را محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور مورد توجه قرار داده و گفته است: «پیام‌های امریکا خطاب به رهبرمعظم انقلاب نبوده و حتی به تقاضا و برخی درخواست‌ها از ایران محدود بوده است.» جمشیدی با تصریح اینکه پیام‌های ارسالی امریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران، ادامه داد: «اگر بایدن فکر می‌کند که به ایران هشدار داده، بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام‌ها را به وی نشان دهند.» همزمان یک منبع آگاه دیپلماتیک در گفت‌وگو با ایرنا به جزئیات بیشتری از پیام‌های اخیر امریکا به ایران پرداخته است. او با اشاره به عملیات راهبردی طوفان‌الاقصی و فروپاشی سیستم سیاسی و امنیتی اسرائیل و اینکه پس ازاین شکست، امریکا فرماندهی سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطینی‌ها را به دست گرفت تا این رژیم را از باتلاقی که در آن گرفتار شده نجات دهد، افزود: «با سرعت گرفتن جنایات امریکا و اسرائیل علیه مردم غزه و گسترش واکنش‌ها مقامات امریکایی از طریق رایزنی با کشورهای گوناگون تلاش کردند تا اقدامات انجام شده را به عنوان حق مشروع رژیم صهیونیستی معرفی و از واکنش‌های نظامی احتمالی در منطقه جلوگیری کنند.»

تاکنون ۲ پیام ارسال شده است

امریکا اولین پیام‌های خود را در روزهای ابتدایی جنگ به ایران و مقاومت ارسال کرد و همچنان با وجود گذشت دو هفته از آن، این پیام‌رسانی‌ها ادامه دارد. این منبع آگاه با بیان این خبر و اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای ایران و امریکا و سفرهای امیرعبداللهیان و «آنتونی بلینکن» به کشورهای گوناگون منطقه در هفته ابتدایی جنگ تصریح کرد: «تاکنون بیش از دو پیام از سوی امریکا به ایران و ده‌ها پیام از سوی امریکا و برخی کشورهای غربی به مقاومت منطقه به خصوص حزب‌الله لبنان رسیده است. این پیام‌ها شامل دو محور اصلی بوده است؛ اول اینکه امریکا در این پیام‌ها ادعا می‌کند به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و دوم آنکه واشنگتن از ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه خواسته است از خود خویشتنداری نشان دهند.»

پاسخ تهران

امریکا نمی‌تواند با یک دست تجهیزات نظامی به رژیم اسرائیل ارسال کرده و فرمان مدیریت جنگ را برعهده بگیرد و با دست دیگر پیام‌ سیاسی صادر کند و از مخالفت خود با گسترش جنگ سخن بگوید. این پاسخی است که از سوی ایران در واکنش به درخواست امریکا ارسال شده است. این منبع آگاه افزود: «ایران همچنین صراحتاً گفته است که گروه‌های مقاومت در منطقه به طور مستقل عمل می‌کنند و در قبال تصمیمات خود تابع دستور تهران نیستند؛ کمااینکه طوفان الاقصی بدون پشتیبانی ایران و به صورت درون‌زا توسط نیروهای مقاومت فلسطینی طراحی و پیاده شده است. بنابراین ایران در مقام امرونهی گروه‌های مقاومت منطقه نیست.»

هشدار ایران ناظر به تصاعد و استمرار بحرانی صورت گرفته که ذیل جنایات رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته که اسباب خشم ملت‌های منطقه را فراهم کرده و می‌تواند به باز شدن جبهه‌های جدید علیه تل‌آویو و حتی امریکا بینجامد. چنانکه اتفاقات روزهای اخیر از عراق و سوریه تا لبنان و یمن اثبات‌کننده این واقعیت است. به گفته این منبع دیپلماتیک اگر ادعای امریکایی‌ها در این خصوص که نمی‌خواهند جنگ گسترده شود واقعیت دارد باید کشتار مردم غزه را متوقف کنند و از بازی با احساسات و خط قرمزهای گروه‌های مقاومت در منطقه دست بکشند.

در پی شدت گرفتن حملات نظامی علیه مراکز نظامی ایالات متحده در منطقه از جمله چندین حمله در سوریه، وزارت دفاع امریکا مدعی نقش ایران در این حملات شده و ادعا کرده که رئیس جمهوری ایالات متحده، دستور حمله به دو تأسیسات سلاح و مهمات مورد استفاده و توسط گروه‌های نظامی مورد حمایت ایران را صادر کرده است. بنا به اعلام وزارت دفاع امریکا حملات در سوریه در پاسخ به یک سری حمله علیه نیروهای امریکایی در عراق صورت گرفته است؛ حملاتی که گروه مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

منبع: روزنامه ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top