تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/08/07 - 09:43
کد خبر: 486131

آشنایی دانشجویان کارشناسی با بازار کار و کارآفرینی

 آشنایی دانشجویان کارشناسی با بازار کار و کارآفرینی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل چهارم از مرحله آموزش و پژوهش عبور کرده‌ و به مرحله حل مسأله و کارآفرینی روی آورده‌اند گفت: مهارت جا و نقش مهمی دارد و با مکانیزم‌هایی که در پیش گرفته‌ایم تلاش می‌کنیم دانشجویان مقطع کارشناسی با مقوله کار، کارآفرینی و مهارت آشنا شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی، نیاز جامعه و نیاز روز است. امروزه پیش‌بینی بسته مهارتی برای آموزش‌های دانشگاهی، یک ضرورت است. لازم است دانش‌آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزش‌های نظری از مهارت‌های حرفه‌ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار مؤثرتر باشند و جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره مهارت‌افزایی گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم به دانشگاه‌هایی اطلاق می‌شود که از مرحله آموزش و پژوهش عبور کرده‌‌‌اند و به مرحله حل مسأله و کارآفرینی روی آورده‌اند.

وی افزود: زمانی که موضوع کارآفرینی و حل مسأله مطرح می‌شود، مهارت جای ویژه‌ای ایفا می‌کند و قاعدتاً بدون داشتن مهارت نمی‌توان حل مسأله داشت. وقتی صحبت از دانشگاه صنعتی، نسل چهارم و دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه شریف کنیم، مهارت جا و نقش مهمی ایفا می‌کند و ما با مکانیزم‌ها و روش‌هایی که از سال‌های اخیر در پیش گرفته‌ایم تلاش‌مان این است که حتی دانشجویان مقطع کارشناسی را با مقوله کار، کارآفرینی و مهارت آشنا شوند.

نهادینه کردن آموزش پایدار

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: ظرف ۵ سال اخیر در دانشکده‌هایی که نزدیک به هم هستند بحث کار و آموزش پایدار (کواپ) را نهادینه‌ کرده‌‌ایم و امسال نیمی از دانشکده‌های مهندسی‌‌مان طرح کواپ را به عنوان بخشی از فرایند تحصیلی دوره کارشناسی خود پذیرفته‌اند؛ یعنی دانشجو به جای ۸ نیم سال، ۱۰ نیم سال سنوات تحصیلی دارد و می‌تواند ۲ نیم سال غیرمتصل به هم را با اتصال به تابستان قبل یا بعد هیچ درسی انتخاب نکند و به طور کل در محل کار باشد تا هم با کار تیمی آشنا شود و هم حقوق بگیرد و با قانون کار، مالیات و بیمه آشنا شود و بتواند یک مسأله را به صورت کلی و جزئی حل کند.  

جلیلی در پایان یادآور شد: معمولاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های مهندسی یا روی مسائل ارتباط با صنعت کار می‌کنند که خیلی خوب هست یا به دلیل آشنایی با محیط کار و گذران زندگی بخشی از فرصتی که در طول هفته دارند را در شرکت‌های موجود در ناحیه نوآوری شریف یا شرکت‌های دیگر، کارخانجات  و صنایع بزرگ و دانش‌بنیان دیگر که مرتبط با دانشگاه یا حتی از نظر ساختاری غیرمرتبط با دانشگاه است را می‌گذرانند؛ بنابراین مهارت در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عملاً ساری و جاری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top