تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/10 - 08:51
کد خبر: 486489

تحلیلگر صهیونیست: نتانیاهو قربانی جنگ غزه خواهد شد

تحلیلگر صهیونیست: نتانیاهو قربانی جنگ غزه خواهد شد

یک تحلیلگر صهیونیست گفت: محبوبیت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: مئیر جاودانفر، استاد دانشگاه رایخمن به رادیو فرانسه گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها محبوبیت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به شدت کاهش یافته است. در آخرین انتخابات پارلمانی، حزب نتانیاهو، لیکود، بین ٣٢ تا ٣٣ کرسی را به دست آورد، در حالی که اگر همین امروز در اسرائیل انتخابات برگزار شود حزب لیکود تنها ١٩ کرسی به دست می‌آورد. و این شکست بزرگی برای آقای نتانیاهو و دولت ائتلافی او محسوب می‌شود.

جنگ جاری در اسرائیل چند قربانی داشته است. قربانی اول، سازمان‌های امنیتی و ارتش بوده‌اند. مردم اسرائیل نمی‌توانند بپذیرند که به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان، سازمان‌های امنیتی و ارتش اسرائیل تا این حد ناکارآمد عمل کردند و نتوانستند بموقع از حملۀ گسترده‌ای که حماس تدارک دیده بود، مطلع شوند. دومین قربانی این جنگ طبقه یا کادرهای سیاسی دولت آقای نتانیاهو است که ناخشنودی بسیاری را در اسرائیل برانگیخته‌اند.

علاوه‌بر رئیس ‌سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت)، ارتش نیز مسئولیت خود را در وقوع چنین شکست مهمی پذیرفته‌ است. ولی نتانیاهو کمترین مسئولیتی را هنوز در این زمینه نپذیرفته و این می‌تواند برای او در انتخابات آتی، گران تمام شود.

با این همه هنوز زود است که دربارۀ پیامدهای سیاسی این بحران– مثلاً تقویت طرفداران گفت‌وگو برای پیشبرد روند صلح با فلسطینیان در داخل اسرائیل – گمانه‌زنی کنیم. همه چیز به سرانجام جنگ جاری بستگی دارد، از یک طرف، به توانایی اسرائیل برای تضعیف حماس، و از طرف دیگر به تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای برای وارد کردن حزب‌الله یا خود ایران به جنگ جاری میان اسرائیل و حماس.

اگر چه حزب‌الله از هم اکنون با راکت‌اندازی‌های خود وارد جنگ با اسرائیل شده، ولی حزب‌الله هنوز از ١٥٠ هزار موشک خود در این جنگ استفاده نکرده است. چنین مداخله‌ای از سوی حزب‌الله و ایران اگر صورت بپذیرد، بی‌شک بر روند آیندۀ صلح تاثیر خواهد گذاشت. در هر حال، هیچ‌کس در اسرائیل حاضر نیست که حماس را به عنوان جزئی از روند گفت‌وگوهای صلح در آینده بپذیرد.

دروغ محض است که سازمان حماس در حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل «آتش به اختیار» عمل کرده و جمهوری اسلامی ایران در تدارک و تعیین زمان این حمله کمترین نقشی نداشته است. من با موضع اخیر آقای نتانیاهو مخالفم وقتی که می‌گوید که او مطمئن نیست که حکومت ایران در حملۀ حماس نقش داشته است. شاید او این حرف را برای اجتناب از درگیر شدن در جنگی دیگر ایراد کرده یا به دلیل ملاحظاتی که من از آنها بی‌اطلاع هستم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top