تاریخ انتشار: شنبه 1402/08/13 - 13:08
کد خبر: 486766

اسماعیلی: راه اصلاح وضعیت فرهنگی کشور، بازگشت به مساجد است

اسماعیلی: راه اصلاح وضعیت فرهنگی کشور، بازگشت به مساجد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد راهش بازگشت به مساجد بوده که این امر در ستاد کانون فرهنگی هنری مساجد تدوین شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از شعارهای اصلی دولت در حوزه فرهنگ موضوع نهضت بازگشت به مساجد است.

وی با اشاره به اینکه این نهضت یعنی مساجد محور اصلی توسعه فرهنگی و هنری کشور است، گفت: اگر می خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد راهش بازگشت به مساجد بوده که این امر را در برنامه کاملی در ستاد کانون فرهنگی هنری مساجد دنبال و تدوین شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مهم ترین شبکه وزارت فرهنگ در حوزه ارتباطات مردمی مساجد است، گفت: در ۲۶ هزار مسجد کشور کانون های فرهنگی هنری وجود دارد و در سال ۱۴۰۲ اعتبارات ویژه ای برای حمایت از فعالیت های این کانون ها قرار داده ایم تا کانون های فرهنگی هنری تبدیل به یک بخش اداری شده و فعال باشند.

اسماعیلی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید جوانان را در مساجد به کار بگیرند و با محوریت امام مسجد محله را تحت تأثیر قرار دهند.

وی افزود: در تهران و در شهرهای دیگر این موضوع دنبال می شود و ۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور به پایگاه های قرآنی تبدیل شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطالبه رهبری مبنی بر اینکه "مساجد را به پایگاه های قرآنی تبدیل کنید" اضافه کرد: با همین دستور رهبری 4 هزار مسجد به عنوان پایگاه قرآنی تبدیل شده که هفتگی محافل قرآنی باشکوهی در آنها برگزار می شود.

اسماعیلی ادامه داد: بحث روخوانی قرآن، تجوید و حفظ قرآن در این پایگاه ها دنبال می شود.

وی بیان داشت: طی برنامه ای در روزهای آینده از این 4 هزار طرح رونمایی خواهد شد که قدم موثری خواهد بود که هم مساجد بتوانند به محوریتی که در نهضت امام در پیروزی و تداوم انقلاب داشته اند برسند و همچنان که امام فرمودند مساجد سنگر بوده و باید این سنگرها را حفظ کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما امروز در دولت بنا داریم که از جایگاه دولت و حاکمیت دینی برای ایجاد فضای کنش گری فرهنگ و هنر در مساجد استفاده کنیم که این کار آغاز شده و آموزش رایگان هنر را در مناطق محروم عمدتاً در مساجد برگزار و حدود ۱۰۰ هزار نفر در مناطق محروم انواع هنرها را آموزش دیده اند.

اسماعیلی ادامه داد: شهرستان زیرکوه شهرستان برتر کشور در این طرح انتخاب شده است.

وی گفت: نیت ما در دولت این بوده که تمرکز بر تولید محتوا داشته و فضای تولید محتوا هر چقدر در فضاهای دینی باشد بیشتر رنگ و بوی هنر مطلوب از نگاه انقلاب می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در برنامه هفتم چند موضوع برای مسجد دیده شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه متولی اصلی مسجد مردم هستند و کارهای فرهنگی مسجد در اختیار امام مسجد قرار دارد، افزود: تمام دستگاه هایی که به مساجد کمک می کنند در واقع در راستای تقویت این موضوع هماهنگ هستند که هر چقدر روحانیت در مساجد در این موضوع قوی تر حضور داشته باشند نهادهای پشتیبانی نیز پشتیبانی بیشتری خواهند کرد.

وی متذکر شد: در وزارت فرهنگ و ارشاد نیز این هدف دنبال می شود که با استفاده از فضای معنوی مسجد و کالبد روحانی که در مساجد وجود دارد، فضای محوریت مسجد در شهرها و محله ها دنبال گردد و احکامی که پیش بینی شده بخشی از آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع تقلیل خبرگزاری ها خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۴۰ خبرگزاری وجود دارد، که تعریف خبرگزاری بخش مهمی از این ها را شامل نمی شود بنابراین از حوزه فرهنگ  و ارشاد شروع کردیم که از دو خبرگزاری که در واقع به عنوان خبرگزاری مطرح نبوده نام آن را تغییر دهیم و ادغامی وجود ندارد بلکه ما آنها را گسترش می دهیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top