تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/08/21 - 12:07
کد خبر: 487361

کپک زدن فرش را چگونه از بین ببریم؟

کپک زدن فرش را چگونه از بین ببریم؟

همانطور که می‌دانید و احتمالا بارها دیده‌ایم کپک نوعی قارچ ذره‌بینی است که در اثر رطوبت ایجاد می‌شود. کپک‌ها می‌توانند در هر جایی از خانه و حتی روی سطح فرش و تاروپود آن رشد کنند و به بافت آن آسیب وارد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکیل کپک روی فرش یکی از مشکلات مهمی است که بسیاری از افراد در خانه‌هایشان با آن ممکن است مواجه باشند. کپک موجب ایجاد بوی بد و نامطبوع روی فرش می‌شود و پس از امدت به بافت و تاروپود آن آسیب وارد می‌کند. علاوه بر تمامی این مشکلات، کپک برای سلامت انسان و همچنین حیوانات خانگی نیز مضر هستند و موجب بیمار شدن آنها می‌شوند. اما علت کپک زدن فرش چیست؟ چرا فرش‌ها در خانه دچار کپک‌زدگی می‌شوند؟ چگونه باید آنها را از بین برد؟ یکی از بهترین روش‌های از بین بردن کپک از روی فرش بهره از خدمات قالیشویی‌ها نظیر قالیشویی سمنان است.

کپک فرش چیست و چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که می‌دانید و احتمالا بارها دیده‌ایم کپک نوعی قارچ ذره‌بینی است که در اثر رطوبت ایجاد می‌شود. کپک‌ها می‌توانند در هر جایی از خانه و حتی روی سطح فرش و تاروپود آن رشد کنند و به بافت آن آسیب وارد کنند. در ابتدای رشد، این قارچ با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود اما هنگامی که تعداد آنها زیاد می‌شود، با چشم به راحتی قابل رویت خواهند شد. پس از زیاد شدن، کپک می‌تواند موجب پوسیدگی قالی و قالیچه شود. بنابراین با مشاهده کوچکترین کپک روی فرش یا موکت باید به سرعت اقدام به شستشوی آن کنید. برای این منظور می‌دانید از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی ارومیه بهره بگیرید.

کپک زدن فرش را چگونه از بین ببریم؟

مهم نیست جنس فرش شما چیست. چه پشمی و چه پنبه‌ای، در صورتی که در شرایط نامساعد قرار بگیرد، امکان کپک زدن وجود خواهد داشت. پس از رشد قارچ و ایجاد کپک خسارات جبران‌ناپذیری برای فرش اتفاق خواهد افتاد.

معمولا فرش‌هایی که از تاروپود پنبه‌ای ساخته شده‌اند، پس از کپک زدن به طور کامل از بین می‌روند. اما فرش‌هایی که جنس‌شان ترکیبی از پنبه و پشم است تنها بخش پنبه‌ای آن دچار آسیب خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده کپک و همچنین بوی نامطبوع از روی سطح فرش، شستن و از بین بردن کپک بسیار مهم خواهد بود. به طور کلی برای از بین بردن کپک از روی فرش روش‌های مختلفی وجود دارد. بهره از خدمات قالیشویی و همچنین روش سنتی شیوه‌های از بین بردن کپک از روی فرش هستند.

روش‌های از بین بردن کپک فرش در منزل

همانطور که در بالا مطالعه کردید، به منظور از بین بردن کپک روی فرش روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به خواست خود از یکی از آنها بهره بگیرید. در برخی مواقع شما در مراحل ابتدایی پدیدار شدن کپک روی سطح فرش می‌توانید خودتان آن را در خانه و با استفاده از تکنیک‌های خانگی از آسیب و پوسیدگی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده آسیب دیدگی و پوسیدگی روی بافت فرش به هیچ عنوان اقدام خودسرانه‌ای انجام ندهید و سریعا از یک متخصص برای از بین بردن کپک و همچنین مرمت فرش خود کمک بخواهید. برای دریافت این خدمات می‌توانید با قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی اهواز بهره بگیرید.

مراحل از بین بردن قارچ و کپک فرش

جهت تمیز کردن کپک فرش باید ابتدا تمام درب و پنجره‌های خانه را باز کنید تا فرش شما در معرض جریان هوا قرار بگیرد. این کار موجب کاهش رطوبت فرش و همچنین از بین رفتن بوی نامطبوع فرش نیز می‌شود. یکی از روش‌های پاک کردن کپک و قارچ از روی فرش بهره از شوینده‌های مناسب و شیمیایی است.

قرار دادن فرش در معرض نور خورشید به مدت یک الی دو روز می‌تواند موجب از بین رفتن کپک و قارچ‌های موجود روی تاروپود فرش شود. البته باید به این نکته توجه کنید که در صورت رسوخ رطوبت به تاروپودهای زیرین آن به سادگی قابل حل نیست.

یکی دیگر از روش‌هایی که موجب از بین رفتن رطوبت و کپک روی فرش می‌شود، استفاده از جوش شیرین است. در واقع جوش شیرین مقدار زیادی از رطوبت را به خود جذب و بوی بد فرش را از بین خواهد برد. برای این منظور باید مقداری از جوش شیرین را روی محل کپک زده شده بریزید و کمی صبر کنید. پس از چند دقیقه می‌توانید روی سطح فرش را جاروبرقی بکشید.

اسپری کردن مقداری سرکه سفید روی محل کپک زده نیز می‌تواند به تمیز کردن آن نیز کمک کند. روی بعدی که می‌توانید از آن برای از بین کپک از روی فرش استفاده کنید، بهره از شوینده‌ها و اسپری‌های ضد قارچ است. برای خرید این محصولات می‌توانید از طریق فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید و طبق دستورالعمل روی محصول عمل کنید.

عوارض فرش کپک زده

از مهم‌ترین عوارض فرش کپک روی فرش می‌توان به بروز مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و خس خس سینه و همچنین حساسیت‌های پوستی، ناراحتی‌های چشمی، سرفه و حتی مشکلات ریوی اشاره کرد. علاوه بر همه این موارد کپک موجود روی فرش می‌تواند برای کودکان، افراد مسن و حتی حیوانات خانگی نیز مضر باشد و ناراحتی‌ها و بیماری‌های جدی‌تری در آنها ایجاد کند. به همین منظور همیشه به قالی و قالیچه‌های اتاق کودکان و همچنین افراد مسن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مضرات کپک روی فرش و موکت

زمانی که فرش شما کپک می زند در مراحل اولیه ممکن است در ظاهر فرش چیز قابل مشاهده نباشد اما این موضوع می تواند موجب پوسیده شدن تار و پود فرش از بین رفتن تدریجی فرش شما شود. در واقع کپک زدن فرش به معنی پوسیدگی تدریجی نخ‌های به کار رفته در تار و پود فرش است و از بین رفتن تار و پود فرش می‌تواند ظاهر شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. با رعایت اصول تمیزی و پاکیزگی قالی‌ها می‌توانید از رخداد کپک جلوگیری کنید.

کپک زدن فرش را چگونه از بین ببریم؟

جلوگیری از ایجاد کپک فرش

باید این نکته را همیشه بدانید که کپک‌ها در شرایط مرطوب و در هر مکانی که رطوبت آن زیاد باشد، قابل رشد هستند. به همین منظور از شستن قالی و قالیچه‌ها در حمام یا آشپزخانه اجتناب کنید. اگر در محل یا قسمتی از فرش آب ریخت و خیس شد، سریعا فرش را در معرض هوا قرار دهید تا به سرعت و به طور کامل خشک شود. استفاده از تهویه مناسب و همچنین باز گذاشتن درب و پنجره در یک زمان مشخص در خانه، از کپک زدگی فرش‌ها و همچنین قالیچه‌ها جلوگیری می‌کند.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید از بین بردن کپک فرش کار به نسبت سختی است و زمانی که فرش شما دچار کپک‌زدگی می‌شود، بهتر است هر چه زودتر برای حل آن از یک متخصص کمک بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۱ میلیون فلسطینی در خطر هستند
نگاهی که میخواهد زن را از نقش آفرینی در جامعه جدا کند قبول نداریم
سقوط جت اف-۱۶ آمریکایی نوسازی شده در فرودگاه سنگاپور
معاون وزیر خارجه تاجیکستان خواستار افزایش حجم مبادلات اقتصادی با ایران شد
سند راهبردی امور زنان در وزارت آموزش و پرورش تدوین شد
سدهای کشور چقدر آب دارند؟
ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران
افزایش دما از جمعه و ادامه بارش‌های بهاری
اعلام جشن‌های دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
افزایش ۴۵ درصدی ارزش واردات کالای اساسی در یک ماه امسال
خدمات‌رسانی مترو در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب
تسریع در روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت
تجمع دانشجویان‌ بین‌الملل‌ دانشگاه‌های‌علوم پزشکی در حمایت از جنبش دانشجویان
رئیس جمعیت هلال احمر: همه پایگاه‌ها و انبارهای هلال احمر پُر است
فیلم/پنجره‌ای متفاوت به دیدار اعضای تیم ملی فوتسال ایران با رهبر انقلاب
عکس/لحظه کمیاب ایجاد رنگین‌کمانِ دوقلو در آسمان تهران
تمدید مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top