تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/24 - 08:56
کد خبر: 487727

اسرائیل فاقد استراتژی مشخص در جنگ غزه است

اسرائیل فاقد استراتژی مشخص در جنگ غزه است

روزنامه هلندی گزارشی از یک «یادداشت محرمانه» در مورد جنگ غزه را منتشر کرد که می‌گوید اسرائیل هیچ راهبرد روشنی در این جنگ ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:روزنامه «ان‌اِرسِ» هلند می‌گوید «یادداشتی محرمانه» از سفارت هلند در تل‌آویو را رؤیت کرده که مربوط به رویکرد اسرائیل در جنگ غزه است.

به گزارش رادیو فردا، این روزنامه می‌نویسد که این یادداشت، «از سوی وابسته دفاعی در سفارت هلند در تل‌آویو تهیه شده است که با یک تیم نظامی به‌شدت اوضاع پیرامون غزه را زیر نظر دارد» و «جلسات توجیهی ارتش اسرائیل را نیز دنبال و بررسی کرده است.»

در این یادداشت آمده که «رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل، هیچ استراتژی مشخصی ندارند و تمایل اسرائیل برای مقابله نهائی با حماس، یک هدف نظامی است که عملاً دستیابی به آن غیرممکن است.» در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است: «اسرائیل از واکنشی نامتناسب در غزه استفاده می‌کند و به‌طور عمدی به زیرساخت‌های غیرنظامی مانند پل‌ها، جاده‌ها و مجتمع‌های مسکونی حمله می‌کند.»

در بخشی از این گزارش آمده که به گفته وابسته امور دفاعی در سفارت هلند، ارتش اسرائیل در جنگ غزه «دکترین ضاحیه» را در پیش گرفته و بر اساس آن، «تلاش می‌کند تا حد ممکن تلفات حمله زمینی را محدود کند و در این راه، از تخریب گسترده زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی ابایی ندارد.»

بر اساس این یادداشت «اسرائیل می‌خواهد با حمله خود به غزه، نیروی نظامی قابل اعتباری را به نمایش بگذارد تا به ایران و گروه‌های نیابتی آن (مانند حزب‌الله) نشان دهد که از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد.»

وابسته دفاعی سفارت هلند در یادداشت خود نوشته است که از دید او، «این نگرش به جای کاهش تنش در منطقه، احتمالاً باعث تشدید آن خواهد شد.»

در همین حال، جرمی بوئن، سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: جنگ غزه، با جنگ‌های دیگر متفاوت است. اگر این جنگ غزه مانند همه جنگ‌های دیگر بود، احتمالا تا به حال آتش‌بس برقرار شده بود. اما این جنگ با جنگ‌های دیگر متفاوت است زیرا در زمانی رخ می‌دهد که شکافی که خاورمیانه را از هم جدا می‌کند در عمیق‌ترین سطح خود است.

برای حداقل دو دهه، جدی‌ترین شکاف در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در هم شکسته منطقه، بین دوستان و متحدان ایران و دوستان و متحدان آمریکا بوده است.

در طرف آمریکا اسرائیل، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن و مصر قرار دارند. آمریکا همچنان به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد، حتی با وجود اینکه واضح است که جو بایدن، از کشتار بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل ناراحت است. وزیر امور خارجه آمریکا، علنا گفته است که تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی کشته می‌شوند. هسته اصلی شبکه ایران که گاهی «محور مقاومت» نامیده می‌شود، متشکل از حزب‌الله لبنان، رژیم اسد در سوریه، حوثی‌ها در یمن و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی است که ایران آنها را مسلح کرده و آموزش داده است. ایران همچنین از حماس و جهاد اسلامی در غزه حمایت کرده است.

ایران هر چه بیشتر به روسیه و چین نزدیک‌تر می‌شود. این کشور در عین حال به بخش مهمی از اقدامات جنگی روسیه در اوکراین تبدیل شده است. چین مقدار زیادی از نفت ایران را می‌خرد. هر چه جنگ در غزه بیشتر ادامه یابد و درحالی که اسرائیل غیرنظامیان فلسطینی بیشتری را می‌کشد و ده‌ها هزار خانه را ویران می‌کند، خطر درگیری برخی از اعضای این دو اردوگاه بیشتر می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top