تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/24 - 11:05
کد خبر: 487759

به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

با مطالعه این ۷ کتاب با رژیم صهیونیستی بیشتر آشنا شوید

با مطالعه این ۷ کتاب با رژیم صهیونیستی بیشتر آشنا شوید

ما امروزه اطلاعات و درک بسیار بهتری از این بحث داریم که مردمی که در آنجا زندگی می‌کردند در آستانهٔ [آغاز] استعمار و کوچ صهیونیستی به کشور [شان]، خود را چگونه تعریف می‌کردند. درست مثل دیگر مناطق خاورمیانه و غیر خاورمیانه، جامعهٔ فلسطین هم با مفهوم تعریف‌گر قدرتمندی که در قرن‌های نوزدهم و بیستم رواج داشت آشنا شده بود: مفهوم ملت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۴ آبان ماه هر سال در تقویم مزین به روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است و به طور معمول طبق سنوات ناشرین محترم به مناسبت این روز تخفیفاتی را در فروش و توزیع کتابهایشان وضع می نمایند تا بلکه حال و هوای کتاب و کتابخوانی رونقی بگیرد. درست است که این اقدامات در نوع خودش درد را به صورت موقت ساکت می کند و معضل و مشکل اصلی نرخ پایین کتابخوانی سرانه مطالعه را بهبود نمی بخشد اما باز هم جای شکرش باقی است که در حد بضاعت خود برای این امر مهم فرهنگی اقدامی صورت بگیرد و به نوعی از عذاب وجدان خود بکاهیم.

«خبرنامه دانشجویان ایران» امسال هم به مانند هر سال تلاش کرده با معرفی کتاب هایی در سرویس کتابخانه خود قدمی در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی بردارد. با توجه به اقدامات جنایتکاران منحوس رژیم صهیونیستی در غزه و حمله روزانه به مراکز درمانی و کودکان و زنان در این شهر بر آن شدیم تا در این مقوله به معرفی کتبی درباره فلسطین و آشنایی با جنایات رژیم صهیونیستی بپردازیم تا قشر جوان و دانشجویان با مطالعه این آثار با ابعاد مختلف این حوزه آشنایی بیشتری پیدا نمایند.

*متاستاز اسرائیل؛ روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی

کتاب «متاستاز اسرائیل؛ روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی» اثر کورش علیانی از سوی انتشارات جام جم منتشر گردیده است.

این کتاب به مسئله جنگ اسرائیل می پردازد. علیانی در کتاب نشان می‌دهد که این درگیری‌های ایجاد شده توسط اسرائیل چه اثرات مخربی را به لحاظ اقتصادی و همچنین انسانی ایجاد کرده است. وی در این کتاب سعی داشته است که رویکرد جدیدی را در برخود با این پدیده جنگ اسرائیل ارائه دهد. نگارنده از سه نفر که تاثیر بسزایی در به ثمر رسیدن این کتاب داشتند نام برده؛ که می‌گوید: نام دو نفر را بلدم و سومی را نه. اولین نفر امام خمینی (ره) عزیز است، نه به‌دلیل جایی که گفت؛ اسرائیل باید از بین برود بلکه به علت جایی که گفت جنگ ما جنگ فقر و غناست و جنگ بشریت با اسرائیل ادامه جنگ فقر و غناست و هرگز تمام نخواهد شد، مگر روزی که عدالت در این کره خاکی اجرا شود.

دومین نفر که در این کتاب بسیار موثر بود، عبدالله شهبازی است که به ما آموخت که زرسالار یعنی چه! و پیوند زرسالاری و صهیونیسم چیست و چرا نمی‌توان آن را نادیده گرفت و سومین کسی که بسیار از او ممنونم، خانم صهیونیستی است که در کانادا زندگی می‌کند و در سال ۲۰۰۵ هر روز برای من نامه فحش، تهدید و … می‌فرستاد و همان‌جا بود که من فهمیدم صهیونیسم یعنی چه! این سه نفر چشمم را به واقعیت تمام و کمال باز کردند. حرف‌های بسیاری در این کتاب زدم از جمله این‌که؛ صهیونیسم همانقدر ضدیهود است که فاشیست‌ها ضدیهود بودند. صهیونیسم را یهودی نبینید.

*فلسطین

کتاب فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مروری است بر دیدگاه ایشان در مورد مسئله‌ی فلسطین به همراه مقدمه‌ای از دکتر ولایتی که به اهمیت فلسطین و نقش و جایگاه آن در امت اسلامی می‌پردازد. این کتاب در هشت فصل به موضوعاتی مانند شبهات مطروحه در مسئله‌ی فلسطین، آینده‌ی فلسطین و راه‌حل‌های مسئله‌ی فلسطین از منظر مقام معظم رهبری می‌پردازد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مهرماه سال ۹۴ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با نشان دادن این کتاب، آن را حاوی نقشه‌ی راه نابودی اسرائیل توسط مسئولان ایرانی دانست.

کتاب «فلسطین» از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با مقدمه‌ی دکتر علی‌اکبر ولایتی منتشر شده است.

در این کتاب علاوه بر انتشار بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در تاریخ ۱۳۵۹/۵/۱۷ (دومین برگزاری روز قدس انقلاب اسلامی) در ۸ بخش شامل «کلیات»، «شکست‌ها و پیروزی‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «جنایات»، «راه‌حل‌ها»، «قهرمانان»، «روشنگری» و «آینده‌ی روشن» به مرور بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون مسئله‌ی فلسطین پرداخته است.

رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود فرموده‌اند: «دولت بی اصل و نسب؛ دولت جعلی؛ ملتِ دروغی. از اطراف دنیا آدمهای شریر را گرد آوردند و ملغمه‌ای به اسم «اسرائیل» درست کردند! این ملّت است؟! هر جا یهودیهای شریر و خبیثی بودند، در آنجا جمع شدند. در اغلب کشورها، یهودیها هستند و زندگی می‌کنند -در کشور ما هم هستند که زندگی‌شان را می‌کنند- کاری به کار کسی ندارند، کسی هم به آنها کاری ندارد. کشورشان است و در آن زندگی می‌کنند. آنهایی که به سرزمینهای اشغالی رفتند، خبیثها، شریرها، طمّاعها، دزدها و آدمکشها بودند که از همه جای دنیا جمع شدند. این شد یک ملّت؟! ملت و دولتی که اینطور به وجود آمده است و اسم خودش را اسرائیل گذاشته، غیر از راهِ ترور، راهی ندارد؛ حرف حسابی ندارد. آن وقت، چنین موجوداتی با این دنائت و پستی و پلیدی، میخواهند دولت و ملتِ نورانی و سربلند و عزیزی مثل ایران را در افکارِ عمومىِ جهان متّهم کنند. خودِ آنها از همه متّهمتر، مجرمتر و روسیاهترند.»
کتاب «فلسطین» از منظر رهبر معظم انقلاب در ۴۱۶ صفحه، توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

*سرنوشت فلسطین
سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آن‌ها گرفتند و به آن‌ها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم‌به‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

این روایت مردمی است که با سختی‌های بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند. درک این روایت چندان دشوار نیست؛ اما در ایالات متحده به‌ندرت آن را بازگو کرده‌اند. فهم اینکه چه بر سر مردم فلسطین آمده، از تاریخ خاورمیانه در قرن اخیر پرده‌برداری می‌کند؛ چراکه امروزه مردم فلسطین در کانون درگیری‌های خاورمیانه قرار دارند.

کتاب سرنوشت فلسطین بی‌شک قصه‌ای دربارهٔ جنگ و درگیری است. این کتاب روایتگر این است که چگونه کشورهای اروپایی برای گرفتن آبراهه‌ها و سرزمین‌ها و منابع سرشار خاورمیانه جنگیدند و چگونه یهودیانی از روسیه و اروپا در قالب جنبشی به‌نامِ صهیونیسم مبارزه کردند تا در خاک فلسطین دولت اسرائیل را بنیان نهند و نیز ایالات متحده به‌دنبال کسب چه منافعی و چگونه پا به خاورمیانه گذاشت و چگونه مثل آب‌خوردن برای حفظ این منافع از هر سلاحی استفاده می‌کند.

همچنین این کتاب قصهٔ قدرت و بصیرت روح بشری است. مردم فلسطین، مردمانی معترض نیستند. آن‌ها هرکجا که باشند، جهان‌شمول‌ترین و دیرپاترین آرزوی خود را با مردمان آنجا تقسیم می‌کنند: زندگی عزتمندانه در صلح که فقط در جامعه‌ای آزاد و عادل تحقق می‌یابد. با این حال، شرایط خاص و تاریخ گذشتهٔ مردم این سرزمین باعث شده تا آنان متفاوت جلوه کنند. در چنین موقعیتی است که بار دیگر جوهر ایثار و اراده سر بر می‌آورد و همهٔ مردم فلسطین امیدها و آرزوهایشان را در دست می‌گیرند تا برای خود و فرزندانشان آینده‌ای بهتر بسازند.

روایت نوشتن کتاب سرنوشت فلسطین به حق‌طلبی گروهی باز می‌گردد که چون می‌دانستند در کشورهای اروپایی و البته ایالات متحده کمتر کسی از ظلم رژیم صهیونیستی به فلسطینیان آگاه است، بر آن شدند تا صدای مردم مظلوم فلسطین را به گوش هم‌وطنان خود برسانند؛ اعضای این گروه، روزنامه‌نگارانی مستقل و اهل ایالت نیوجرسی بودند که توانستند با گردآوری اسناد تاریخی از حوادثی که بین سال‌های 1881 تا 1976 در فلسطین رخ داده، تاریخ آن را روایت کنند و بر جعلی‌بودن روایت صهیونیست‌ها صحه بگذارند؛ زیرا صهیونیست‌ها با افسانه‌بافی کاری کرده‌اند که مردم آمریکا از آنان حمایت کنند.

نویسندگان کوشیده‌اند تا این کتاب را با استفاده از منابعی دست‌اول بنویسند که بیشترین تطابق را با حقیقت رویدادهای فلسطین دارد؛ تا جایی که با وجود جنگ و درگیری‌های بسیار در فلسطین، تعدادی از نویسندگان آن برای اطمینان بیشتر و دقیق‌ترشدن این روایت تاریخی به این سرزمین سفر کردند تا از نزدیک با آوارگان و مبارزان فلسطینی دیدار کنند و در مواردی حوادث تاریخی در سیر روایت کتاب را به‌طور مستقیم از زبان شاهدان عینی آن نقل کنند. تلاش آن‌ها باعث شده تا این کتاب در مقایسه با سایر متونی که فقط به منابع مکتوب اکتفا کرده‌اند، از دقت روایی و اعتبار بالاتری برخوردار باشد. روایت صمیمانه و جذاب نویسندگان به‌گونه‌ای است که حتی خوانندهٔ عادی که اطلاعات تخصصی چندانی در این زمینه ندارد، می‌تواند با مطالعهٔ آن به‌راحتی متوجه ابعاد تاریخی گوناگون سرنوشت فلسطین بشود.

*ده غلط مشهور درباره‌ی اسرائیل

کتاب ده غلط مشهور درباره‌ی اسرائیل نوشته ایلان پاپه است. این کتاب به چیزهایی می‌پردازد که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است ولی نیست. این کتاب یک راهنما برای شناخت اسرائیل است. تاریخ، در مرکز و هستهٔ هر درگیری‌ای قرار دارد. فهم صحیح و بی‌طرفانه از گذشته، امکان رسیدن به صلح را فراهم می‌آورد. در مقابل، تحریف یا دستکاری تاریخ، بذر فاجعه می‌پاشد.

پاپه را در سطح جهانی به‌عنوان مورخی مشهور می‌شناسند. او که خود یهودی و دارای تابعیت اسرائیل است، از نویسندگان پرکار در خصوص تاریخ قضیه فلسطین به شمار می‌رود و در بخش عمده آثار خود، وقایع را با دیدی منصفانه و محققانه نگاه می‌کند. به این ترتیب، حتی فارغ از مذهب و تابعیت او، می‌توان آثارش را جزو بهترین آثار تاریخ‌پژوهانه در این عرصه به شمار آورد. کتابی که در دست شماست، و آخرین کتاب منتشرشده پاپه تا این لحظه محسوب می‌شود، یکی از همین آثار محققانه و انتقادی اوست.

در قسمتی از این کتاب آمده است: ما امروزه اطلاعات و درک بسیار بهتری از این بحث داریم که مردمی که در آنجا زندگی می‌کردند در آستانهٔ [آغاز] استعمار و کوچ صهیونیستی به کشور [شان]، خود را چگونه تعریف می‌کردند. درست مثل دیگر مناطق خاورمیانه و غیر خاورمیانه، جامعهٔ فلسطین هم با مفهوم تعریف‌گر قدرتمندی که در قرن‌های نوزدهم و بیستم رواج داشت آشنا شده بود: مفهوم ملت.

فعالان محلی [یعنی فلسطینی] و غیرمحلی‌ای در آن دوران وجود داشتند که این طرز جدید «تعریف و تبیین هویت خویش» را ترویج می‌کردند، درست همان چیزی که داشت در دیگر نقاط جهان هم رخ می‌داد. ایده‌های ملی‌گرایانه، تا حدی از طریق «مبلغین مذهبی» آمریکایی وارد خاورمیانه شده بود. این مبلغین در اوایل قرن نوزدهم میلادی به این منطقه وارد شدند، هم به امید تغییر دادن دین مردم اینجا [و ترویج مسیحیت] و هم به آرزوی گسترش مفاهیم نوینِ مربوط به استقلال [و هویت ملی].

این مبلغان مذهبی، به‌عنوان افرادی آمریکایی حس می‌کردند که فقط نمایندهٔ مسیحیت نیستند، بلکه نمایندهٔ تازه‌ترین حکومت استقلال‌یافته روی نقشهٔ جهان هم هستند. نخبگان تحصیل‌کردهٔ فلسطین هم در کنار دیگر [نخبگان] جهان عرب، پذیرای این نظرات شدند و یک دکترین معتبر ملی‌گرایانه تدوین کردند که آنها را واداشت تا در درون امپراطوری عثمانی ابتدا خودمختاری داخلی بیشتری [برای عرب‌ها] درخواست کنند و دست آخر هم از آن استقلال بیابند.

در اواخر قرن نوزدهم، نخبگان روشنفکری و سیاسی عثمانی، نظریات خیال‌پرورانهٔ ملی‌گرایانه‌ای درست کردند که عثمانی بودن را با ترکیه‌ای بودن برابر می‌گرفت. این گرایش، به بیگانه‌شدن زیردست‌های غیرترکیه‌ای استانبول، که اغلبشان عرب بودند، از امپراطوری عثمانی کمک کرد.

*پاکسازی قومی فلسطین
کتاب حاضر، قصه دردناک مصادره و غضب مال و ملک، آوارگی و بی پناهی، و کشتار بی رحمانه یکی از قدیمی ترین اقوام بشری، یعنی قوم فلسطینی است.

کتاب پاکسازی قومی فلسطین، چگونگی، کیفیت و العاد وحشتناک پاکسازی قومی را در وجوه انسانی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و تاریخی آن، با تکیه و با بر شماری اسناد و مدارک متقن و قابل اعتنا و اتکا به دور از حتی یک شعار یا یک عده واهی، به روش علمی و تحقیقی، و با ارجاع خواننده به قریب هزار بار سند، به شرح و توصیف می کشد.

پاکسازی قومی فلسطین کتابی است که توسط ایلان پاپه ، مورخ جدید تألیف شده و در سال 2006 توسط انتشارات One World Oxford منتشر شده است.

در طول جنگ ۱۹۴۸ فلسطین ، از ۷۰۰۰۰۰۰ عرب فلسطینی که در سرزمینهای اسرائیلی زندگی می کردند ، حدود ۷۲۰ هزار عرب فلسطینی فرار کرده یا از خانه های خود بیرون شدند. علل این هجرت بحث برانگیز است و مورد بحث مورخان است.

کتاب پیشگام ایلان پاپخ ، مورخ مشهور اسرائیلی ، دوبره تشکیل دولت اسرائیل را مرور می کند. بین سالهای ۱۹۴۷ و ۱۹۴۹ ، بیش از ۴۰۰ روستای فلسطین به عمد تخریب شد ، غیرنظامیان به قتل عام رسیدند و حدود یک میلیون مرد ، زن و کودک با تهدید اسلحه از خانه های خود بیرون شدند.

تز این کتاب این است که حرکت اجباری فلسطینیان به کشورهای عربی یکی از اهداف جنبش صهیونیستی و ضروری برای شخصیت مطلوب دولت یهود بود. به گفته ی پاپه ، خروج فلسطین در سال ۱۹۴۸ در نتیجه پاکسازی قومی فلسطین صورت گرفت که توسط رهبران جنبش صهیونیستی ، عمدتا دیوید بن گوریون و ده عضو دیگر “گروه مشاوره” وی انجام شد که توسط پاپه ذکر شده است. این کتاب استدلال می کند که پاکسازی قومی از طریق اخراج سیستماتیک حدود ۵۰۰ روستای عرب و همچنین حملات تروریستی که عمدتا توسط اعضای نیروهای ایرگون و هاگانا علیه مردم غیرنظامی اجرا شده بود ، عملی شد. ایلان پاپه همچنین به عنوان اثبات اخراجهای برنامه ریزی شده به طرح دالت و پرونده های روستا اشاره می کند.

ایلان پاپه قاطعانه این افسانه را که مردم فلسطین در جریان این جنگ به خواست خود خانه هایشان رها کردند رد می کند و مدارک بایگانی قابل توجهی را ارائه می دهد که نشان می دهد ، از همان آغاز ، یک ایده ی مرکزی در ایدئولوژی بنیانگذار اسرائیل بود و آن هم حذف اجباری مردم بومی بود. . برای هر کس که علاقه مند به بحران کنونی در خاورمیانه است این یک کتاب ضروری است.

*درباره فلسطین
هر رژیم سیاسی می تواند یکباره و برق آسا تغییر کند، اما این قابلیت نیز وجود دارد که تغییرات مورد نظر در درازمدت و بدون خونریزی انجام پذیرد. به رغم این که شورش ها در یوگسلاوی سابق و در سوریه امروزی نمونه های بارزی اند که ثابت می کنند تغییر رژیم سیاسی تا چه اندازه ممکن است به فاجعه بدل شود، بسیاری از نمونه های تغییر رژیم در تاریخ معاصر عاری از خشونت بوده اند. از این رو آخرین مدخلی که در فرهنگنامه جدید شکل می گیرد «راه حل تشکیل یک دولت» است و تمام امید به نتیجه رسیدن چنین راه حلی نگرش و رویکرد شفاف نسبت به این مسئله است که در آینده بین ظالم و مظلوم چگونه صورت بندی می شود. طبیعی است ماهیت چنین رابطه ای ممکن است به وضح تغییرات لازم برای نیل به آن هدف را نیز تعیین کند.


*تا فراموش نشوی: خاطرات رانده شدگان سرزمین فلسطین
به رغم گذشت سال ها از اشغال فلسطین، هنوز بسیاری، حتی نخبگان جهان نسبت به علل، عوامل و انگیزه های اشغال این سرزمین درک درستی ندارند و مسبب اصلی این مصیبت قرن را نمی شناسند. شکی نیست که عدم استقامت دولت های عرب وقت در برابر توطئه های غربی در فلسطین به همراه ظهور فرقه صهیونیست و سکنی گزیدن در سرزمین فلسطین یکی از عوامل اشغال این سرزمین اسلامی بوده است. مروری علمی و تاریخی بر رویدادهای پیش و پس از اشغال سرزمین فلسطین مصداقی محکم بر این مدعاست که حکومت انگلیس مسبب همه بدبختی های امروز فلسطینیان است. اما با گذشت سه دهه از ظهور جریان های اسلامی در درون خاک فلسطین، مبارزات ملت فلسطین به دستاوردهای زیادی رسیده است و هنوز هم با تمام توان مقاومت خود را اعلام می کنند. با این حال خاطرات فلسطینیان سالخورده ای که هنگام اشغال سرزمین شان جوان بودند و به درستی آن روزها را به یاد دارند می تواند سودمند و پر از نکته باشد. کتاب حاضر مجموعه ای از مشاهدات زنان و مردان آواره فلسطینی درمورد نحوه اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی صد ها هزار نفر است که توسط خبرنگاران خبرگزاری قدس (قدسنا) آقایان ناهض منصور و رشید شاهین به صورت گفت وگو در نوار غزه، کرانه باختری، اردن و سوریه و نیز برخی منابع معتبرتهیه شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
افتتاح اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس
کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
آغاز معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز
برآورد شرکت ۵ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین امسال
دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
بیرانوند به بازی پرسپولیس رسید
کاریکاتور| خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
گرامیداشت مقام استاد و مربی در سپاه +عکس
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top