تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/08/25 - 11:02
کد خبر: 487891

دلایل کدر شدن فرش

دلایل کدر شدن فرش

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب کدر شدن فرش شوند و زیبایی آن را از بین ببرند. شما به کمک ترفندهای مختلفی می‌توانید از بروز چنین اتفاقی جلوگیری به عمل آورید. در ادامه به بررسی دلایل کدر شدن فرش و راهکارهای رفع این موضوع خواهیم پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در خانواده‌های ایرانی فرش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و جزء جدایی ناپذیر دکوراسیون خانه به حساب می‌آید و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. به همان اندازه که فرش‌های تمیز جلوه‌بخش دکوراسیون خانه شما هستند، فرش‌های آلوده و کدر می‌توانند سبب زشت دیده شدن آن شوند. به همین منظور نگهداری درست از فرش‌ها، اهمیت بسیار بالایی دارد. برای جلوگیری از کدر شدن فرش بهترین راهکار شستشوی به موقع قالی‌هاست. به همین منظور افراد می‌توانند از خدمات برخی قالیشویی‌های نظیر قالیشویی گرگان بهره گرفت.

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب کدر شدن فرش شوند و زیبایی آن را از بین ببرند. شما به کمک ترفندهای مختلفی می‌توانید از بروز چنین اتفاقی جلوگیری به عمل آورید. در ادامه به بررسی دلایل کدر شدن فرش و راهکارهای رفع این موضوع خواهیم پرداخت.

دلایل کدر شدن فرش

علل مختلف کدر شدن فرش بعد از شستشوی آن

دلایل متفاوتی برای کدر شدن فرش وجود دارد. در صورتی که تمایل دارید فرش‌هایتان طول عمر طولانی‌تری داشته باشند و دیرتر کدر شوند، توصیه می‌کنیم در هفته حداقل دوبار سطح فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. همچنین زمانی که در خانه هستید، بهتر است سطح فرش را با یک روفرشی بپوشانید تا کم‌تر در معرض نور مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب موجب کم شدن درخشندگی فرش‌ها می‌شود. شستشوی اصولی فرش یکی دیگر از مواردیست که به جلوگیری از کدر شدن قالی یا قالیچه‌ها کمک می‌کند. برای شستشوی اصولی باید حتما از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی اردبیل بهره بگیرید. در ادامه 5 دلیل رایج کدر شدن فرش بعد از شستشو را برایتان شرح می‌دهیم.

خیس کردن اشتباه فرش

آب ولرم بهترین دما برای خیس کردن فرش‌ها است. توجه نکردن به این جزئیات، سبب کدر شدن فرش خواهد شد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر فرش را با آب داغ بشویند، فرش بیشتر تمیز و پاکیزه می‌شود. اما این تصور کاملا اشتباه و غلط است، آب داغ به الیاف فرش آسیب رسانده و موجب رنگ‌پریدگی آن می‌شود. از خیس کردن فرش‌ها برای مدت طولانی اکیدا خودداری کنید، زیرا این عمل نیز در کدر شدن فرش تاثیر دارد. بعد از آن که فرش به درستی خیس شد، شروع به شستشوی فرش کنید. برای جلوگیری از این مشکل بهترین کار، بهره از خدمات قالیشویی سنندج است.

عدم غبارگیری فرش

برای انجام این کار بایستی جاروبرقی یا جارودستی را روی بخش‌های مختلف فرش بکشید تا به طور کامل گردوغبار را از روی سطح آن حذف کنند. ذرات گردوغبار با این که ریز هستند و به چشم نمی‌آیند، به عمق فرش نفوذ پیدا خواهند کرد و سبب آسیب رساندن به بافت آن خواهند شد. انجام فرآیند گردگیری پیش از شستشوی فرش، می‌تواند نقش موثر در کاهش کدر شدن آن داشته باشد.

آبگیری نادرست فرش

از مهم‌ترین مراحل شستشوی فرش، آبگیری آن است. در صورتی که در منزل خود اقدام به شستشوی فرش‌ها می‌کنید، امکان دارد که به درستی نتوانید فرآیند آبگیری را انجام دهید و مقدار فراوانی رطوبت در بافت فرش‌ها باقی بگذارید. همین موضوع به مرور سبب کدر شدن فرش و تغییر رنگ آن می‌شود.

نادرست خشک کردن فرش

از دیگر دلایل کدر شدن فرش، می‌توان به خشک کردن غیراصولی و اشتباه آن اشاره نمود. در صورتی که فرش‌ها را پس از شستشو در محیط‌های آلوده و در معرض دود خشک کنید، این امکان وجود دارد که آن‌ها درخشندگی اولیه خود را از دست دهند. همیشه در زمان خشک کردن فرش، آن را در یک محیط گرم و مکانی که در آن نور خورشید باشد، قرار دهید.

شایان ذکر است که برای انجام این کار، فرش را باید به پشت بخوابانید و قسمت رویی فرش را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن فرش در تابش مستقیم نور آفتاب، سبب کدری و رنگ‌پریدگی فرش می‌شود.

استفاده از شوینده نامناسب

از مهم‌ترین دلایل کدر شدن فرش، می‌توان به استفاده از شوینده‌های نامناسب اشاره نمود. همه شوینده‌های شیمیایی خواص اسیدی و قلیایی دارند که موجب کدر شدن فرش و آسیب رساندن به بافت آن می‌شوند. در زمان شستشوی فرش، توصیه می‌شود از شوینده‌هایی که خاصیت خنثی دارند، استفاده نمایید. به دلیل آن که امکان دارد نتوانید شوینده‌های خنثی و مناسب فرش را به درستی تشخیص دهید، بهتر است عمل شستشوی فرش را، به یک قالیشویی معتبر و پیشرفته بسپارید.

عدم رسیدگی درست به فرش

رسیدگی نکردن به فرش‌ها در طولانی مدت سبب کدر شدن آن‌ها می‌شود. برای آن که بافت فرش سالم بماند و طول عمر آن افزایش یابد، بایستی حداقل هر 6 ماه یکبار، فرش خود را به درستی شستشو دهید. بعضی از خانواده‌ها هر چند سال یکبار فرش خود را می‌شویند که این عمل، آسیب بسیار جدی به فرش وارد می‌کند.

عدم استفاده از روفرشی و رفت و آمد زیاد روی فرش هم سبب کدر شدن فرش شما خواهد شد. از سویی دیگر آلودگی هوا و وجود گاز دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در هوا نیز از علل دیگر کدر شدن فرش به حساب می‌آیند.

دلایل کدر شدن فرش

روش‌های جلوگیری از کدر شدن فرش

چندین روش مختلف برای جلوگیری از کدر شدن فرش و افزایش طول عمر آن وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها، فرش شما برای مدت طولانی‌تری جلوه و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از روفرشی‌های مناسب برای فرش
  • عدم قرار دادن فرش در تابش مستقیم نور خورشید برای طولانی مدت
  • گردگیری و رسیدگی به فرش‌ها به صورت مداوم
  • عدم باز کردن پنجره‌ها در روزهایی که هوا آلوده و دارای گرد و غبار است
  • دادن کف‌پوش به قالیشویی به جهت ترمیم نمود فرش به صورت دوره‌ای

تمامی موارد ذکر شده در بالا، از کدر شدن زود هنگام فرش‌های شما جلوگیری می‌کند و مانع از آسیب رسیدن به بافت آن‌ها می‌شود.

یادداشت پایانی

فرش در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و جزء یکی از مهم‌ترین اثاثیه‌های هر خانه ایرانی قرار دارد. عوامل مختلفی نظیر نور خورشید، گردوغبار، شستشوی نامناسب و... سبب کدر شدن فرش شده و جلوه ابتدایی آن را از بین می‌برند. به همین منظور بایستی به طور مداوم به گردگیری فرش‌ها بپردازید و مانع از نفوذ گردوغبار به عمق آن‌ها شوید. وجود این عوامل به مرور زمان سبب آسیب رسیدن به بافت فرش می‌شوند.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رمان هایی برای مطالعه دختران
دومین نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم
قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات کشتی المپیک پاریس
آمادگی دیوان محاسبات برای ارائه اطلاعات و آمارهای اقتصادی واقع بینانه به نامزدهای انتخابات
اعضای هیات رئیسه کمیسیون آیین نامه مجلس دوازدهم انتخاب شدند
قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند؟
سخنگوی ستاد انتخابات: داوطلبان ثبت نام خود را به روزهای آخر موکل نکنند
مخبر: شهید «مالک رحمتی» مصداق بارز جوان مومن و انقلابی بود
امیر حیدری: نیروی زمینی ارتش با فناوری‌های خلاقانه مرزها را رصد می‌کند
رهبر انقلاب: مقاومت هویت ممتاز سوریه است؛ این ویژگی مهم باید محفوظ بماند
شمار شهدای جنگ غزه به ۳۶ هزار و ۲۲۴ نفر رسید
نامگذاری منطقه هسته‌ای اصفهان به نام «شهید آیت‌الله رئیسی»
علی باقری: دستورات دیوان دادگستری فورا اجرا و جانیان اشغالگر زنجیر شوند
تقدیر رئیس گروه منطقه‌ای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اوراسیا از ایران
مسافران از کشورهای عربی با علائم تب دنگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد نیمه دوم تیر اعلام می شود
تهران سالانه نیازمند ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است
۱۰ نکته برای سفر به شمال که باید آن‌ها را رعایت کنید
امداد و یدک کش سیار خودرو در اسد آباد
چگونه بهترین خدمات قالیشویی نزدیک خود را پیدا کنید؟
همه چیز درباره دوره ادمینی اینستاگرام
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top