تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/08/30 - 09:24
کد خبر: 488427

یمن، نبرد دریایی را کلید زد

یمن، نبرد دریایی را کلید زد

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با پرداختن به اقدام نیروی دریایی یمن در توقیف یک فروند کشتی اسرائیلی در واکنش به جنایات صهیونیست ها در غزه و هشدار صنعاء برای گسترش این عملیات از دریای سرخ به دریای مدیترانه نوشت انتقال عملیات از به دریای مدیترانه می تواند گلوی اقتصاد اشغالگران را بفشارد و خسارات سهمگینی به آنها وارد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صنعاء با توقیف نخستین کشتی اسرائیلی در دریای سرخ که بر اساس گزارشها 52 خدمه داشت و با انتقال آن به سواحل یمن به میزان زیادی بر شدت پشتیبانی اش از مقاومت فلسطین در غزه و بر پاسخش به اقدام رژیم صهیونیستی در  قتل عام فلسطینیان افزود.
 
این یک تحول کیفی است که دشمن اسرائیلی کوشید از آن برای تحریک جهانی بهره برداری بکند و بگوید آنچه رخ داد بر کشتیرانی جهانی تأثیر می گذارد اما «انصار الله» با تأکید بر اینکه عملیاتش در دریای سرخ فقط منحصر به کشتی های صهیونیست است تبلیغات این رژیم را تکذیب کرد.
 
تعدادی از منابع آگاه در صنعاء گفتند کشتی «گالکسی لیدر» به عمد استتار کرده و پرچم باهاما (کشوری در قاره آمریکا) را بر افراشته بود ضمن آنکه خدمه این کشتی به هشدارهای نیروی دریایی یمن بی اعتنایی کردند و «در اجرای رهنمودهای رهبری (سید عبدالملک بدر الدین الحوثی  دبیر کل جنبش انصار الله )» توقیف شد.
 
این منابع تصریح کردند عملیات توقیف به واسطه یک فروند بالگرد که بر روی عرشه این کشتی فرود آمد و خدمه اش را مجبور کرد تسلیم شوند و پس از اطمینان یافتن از اینکه کشتی متعلق به اسرائیل است انجام شد.
 
با وجود آنکه دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد این کشتی به اسرائیلی ها تعلق ندارد اما برخی رسانه های جهانی تأیید کردند گالکسی لیدر که خودرو حمل می کند برای شرکت «ری شیپینگ» است که مقرش در تل آویو قرار دارد. روزنامه انگلیسی سان به نقل از برخی رسانه ها نوشت این شرکت برای ابراهام اونگار میلیاردر اسرائیلی است.
 
از طرف دیگر دفتر نتانیاهو تصریح کرد «این کشتی 25 خدمه از ملیتهای بلغاری و فیلیپینی و مکزیکی و اوکراینی داشت و تبعه اسرائیلی در میان آنها نبود و  آنچه رخ داده یک اقدام  تروریستی دیگر ایرانی است که نشانگر جهش در تجاوز ایران به شهروندان جهان آزاد است و پیامدهای بین المللی در خصوص خطوط حمل و نقل دریایی خواهد  داشت.»
 
اما سرتیپ یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد این عملیات، کشتیرانی بین المللی را تهدید نمی کند و «عملیات صنعاء محدود به حمله به کشتی های دشمن است» و خاطر نشان کرد «این رژیم صهیونیستی است که امنیت منطقه را تهدید می کند» و از جامعه بین المللی خواست «جلوی جنایات اشغالگران را در حق فلسطینیان بگیرند».
 
سریع در بیانیه ای گفت نیروی دریایی یمن «کشتی صهیونیست را توقیف کرده و به سواحل یمن منتقل کرده است» و نیروی دریایی یمن «با خدمه کشتی بر اساس تعالیم و آموزه های دین اسلام رفتار می کند » و تأکید کرد «عملیات نظامی علیه دشمن صهیونیستی تا توقف تجاوز به ملت فلسطین در نوار غزه ادامه دارد».
 
محمد عبد السلام سخنگوی جنبش انصار الله یمن نیز گفت: «توقیف کشتی اسرائیلی یک گام عملی جدی از طرف نیروهای مسلح یمن در نبرد دریایی ولو آنکه هر بها و هزینه ای داشته باشد».
 
عبد السلام در مطلبی در حساب کاربری اش در ایکس نوشت «این عملیات، آغاز کار است» و تأکید کرد «هرگونه اهتمامی برای گسترش نیافتن منازعه منوط به متوقف کردن تجاوز اسرائیل به نوار غزه است».
 
توقیف این کشتی چند ساعت پس از آن رسانه ای شد که صنعاء، جزئیاتی از اقدامات ویژه اش برای جلوگیری از تردد کشتی های صهیونیست در دریای سرخ و از طریق تنگه بین المللی باب المندب و تشدید حضور نظامی اش را در آب های منطقه ای یمن در دریای سرخ منتشر کرد چرا که سریع در بیانیه قبلی تأکید کرده بود نیروی دریایی یمن « انوع کشتی هایی را که حامل پرچم رژیم صهیونیستی باشند و یا شرکت های صهیونیست آنها را به کار گرفته باشند و یا مالکیتش برای شرکت های اسرائیلی باشد هدف قرار خواهد داد ».
 
وی از «همه کشورهای جهان خواسته بود شهروندانشان را که در قالب خدمه کشتی های مشمول تصمیم ممنوعیت و حمله کار می کنند فرا بخوانند و از حمل و نقل با این کشتی ها یا تعامل با آن ها بپرهیزند و نیز کشتی هایشان را از آن ها برای حفظ سلامت شان دور کنند».
 
همچنین نیروی دریایی یمن از گسترش دامنه رصد و پایش کشتی های مشمول تصمیم ممنوعیت عبور از دریای سرخ به دریای مدیترانه خبر داده بود.
 
خبرگزاری رسمی سبأ در صنعاء به نقل از این نیروها اعلام کرده بود «برای هدف قرار دادن کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ یا هر جای دیگری که دشمن صهیونیستی تصورش را هم نمی کند آماده هستند».
 
خبرگزاری سبأ افزوده بود «نیروهای مسلح در صدد هستند همه کشتی های اسرائیلی را خواه عازم فلسطین اشغالی یا عازم هر کشور دیگری باشند هدف قرار دهد».
 
برخی از ناظران حتی فراتر از این گفتند و معتقدند «انتقال عملیات از دریای سرخ و تنگه باب المندب به دریای مدیترانه می تواند گلوی اقتصاد اشغالگران را بفشارد و خسارات سهمگینی به آن ها وارد کند به خصوص آن که این رژیم در تجارت خارجی اش به دریای مدیترانه وابسته است» و آنان به گزارش ها درباره کاهش حرکت کشتی ها به سوی بنادر اشغالگران و افزایش 10 برابری عوارض بیمه دریایی اشاره کردند.
 
در همین چارچوب سرتیپ عبدالله بن عامر رئیس اداره عقیدتی در صنعاء دو روز پیش در نشستی با رؤسای بخش های رسانه ای به عملیات نظامی آینده که در عمق آب های اشغالگران اسرائیلی در دریای مدیترانه انجام خواهد شد اشاره کرده بود.
 
در همین حال محمد علی الحوثی عضو «شورای عالی سیاسی» در مطلبی در حساب کاربری اش در ایکس از کشورهای عربی خواست با نیروهای صنعاء برای اجرای تصمیم فشار به اشغالگران به منظور متوقف کردن جنایاتش در حق غیر نظامیان در نوار غزه همکاری اطلاعاتی کنند.
 
از طرف دیگر صنعاء و شماری از استانهای تحت کنترل «انصار الله» روز شنبه گذشته شاهد تظاهرات گسترده در حمایت از نبرد  علیه اشغالگران اسرائیلی بود و شرکت کنندگان با دادن شعارهایی از تصمیم رهبر «انصار الله» یعنی عبد الملک الحوثی برای بستن باب المندب به روی کشتی های صهیونیست و حمله به عمق اراضی اشغالی در فلسطین حمایت کردند.
 
با وجود آنکه شهرهای یمن همواره صحنه تظاهرات حمایت از غزه و محکومیت قتل عامها به دست صهیونیست ها و محکومیت حمایت آمریکا و غرب از کشتار فلسطینیان است اما فعالیت های جدید و همزمان با اعلام صنعاء برای فراهم آوردن ترتیبات حمله به کشتی های اسرائیلی نشانگر حمایتهای مردمی از تصمیم گسترش رویارویی با اشغالگران است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top