تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/01 - 13:38
کد خبر: 488618

راهکارهای کاهش هزینه ترخیص کالا برای بهینه کردن تجارت بین‌الملل

راهکارهای کاهش هزینه ترخیص کالا برای بهینه کردن تجارت بین‌الملل

یکی از مسائل و مشکلات پیش‌رو در این مسیر مربوط به هزینه‌های ترخیص کالا در گمرک است. کم کردن هزینه ترخیص کالا، به شدت بر توان رقابتی و سودآوری کسب‌وکارها تاثیرگذار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاهش هزینه ترخیص کالا، برای کسب‌وکارها امری حیاتی است چرا که کم کردن این هزینه‌ها سبب سودآوری بیشتر و رونق واردات و صادرات می‌شود. امروزه تجارت بین‌المللی یکی از عوامل مهم و حیاتی در اقتصاد جهانی است و کسب‌وکارها مدام به دنبال یافتن فرصت‌های جدیدی در بازارهای خارجی هستند. یکی از مسائل و مشکلات پیش‌رو در این مسیر مربوط به هزینه‌های ترخیص کالا در گمرک است. کم کردن هزینه ترخیص کالا، به شدت بر توان رقابتی و سودآوری کسب‌وکارها تاثیرگذار است.

منظور از این کاهش، کم کردن هزینه‌های مرتبط با ورود و خروج کالا از مرزها و ترخیص در گمرک می‌باشد. این هزینه‌ها شامل مجموعه‌ای از مالیات‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده (VAT)، ترخیص از گمرک و هزینه‌های مرتبط با اخذ مجوزها و مستندات گمرکی و دیگر هزینه‌های مرتبط با فرآیند ترخیص کالا است. در این مقاله به بررسی دلایل، ضرورت‌ها و راهکارهای کاهش هزینه گمرکی می‌پردازیم تا در نهایت به رشد و توسعه پایدار دست پیدا کنند.

اهمیت و ضرورت کاهش هزینه ترخیص کالا چیست؟

کاهش هزینه‌ ترخیص کالا برای تجار و بازرگانان اهمیت زیادی دارد و تاثیرات مهمی در تجارت بین‌المللی و سودآوری کسب و کارها می‌گذارد. کم کردن هزینه ترخیص کالا مزایای زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  1. افزایش سودآوری

  2. استفاده بهینه از منابع مالی

  3. افزایش تنوع محصولات وارداتی

  4. افزایش رقابت‌پذیری در قیمت محصولات

  5. تسهیل تجارت و افزایش حجم صادرات و واردات

با توجه به موارد ذکر شده در رابطه با کاهش هزینه نهایی ترخیص کالا، لازم است که تجار و بازرگانان با دقت زیاد به مدیریت این هزینه‌ها پرداخته و از راهکارها و استراتژی‌هایی که در این زمینه ارائه شده است، استفاده کنند تا به بهینه‌سازی فرآیند ترخیص کالا بپردازند و به توسعه تجارت خود بپردازند.

پیامد کاهش ندادن هزینه‌های گمرکی چیست؟

عدم کاهش هزینه‌های ترخیص کالا برای تجار و بازرگانان می‌تواند عواقب و پیامدهای زیادی داشته باشد که به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. افزایش قیمت محصول

  2. کاهش تجارت بین‌المللی

  3. کاهش سودآوری و بازدهی سرمایه‌گذاری

  4. کاهش توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی و افت فروش

به‌طورکلی، کم نشدن هزینه ترخیص کالا می‌تواند برای تجار و بازرگانان مشکلات اقتصادی و مالی به همراه داشته باشد و توان رقابتی آن‌ها را در بازارهای بین‌المللی کاهش دهد.

کدام عوامل بر تعیین هزینه‌های گمرکی تاثیر می‌گذارد؟

در تعیین هزینه‌ها و تعرفه‌های گمرکی مجموعه عواملی متعددی نقش دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کنند.

  1. ارزش تعرفه‌ای کالا

  2. نوع تعرفه

  3. کشور مبدأ و مقصد

  4. اندازه و وزن کالا

  5. تعداد و حجم معاملات

علاوه‌بر موارد ذکر شده، سیاست‌های تجاری دولت نیز ممکن است از طریق افزایش تعرفه‌ها، تغییر در تخفیف‌ها و سیاست‌های تجاری تاثیر زیادی بر افزایش و کاهش هزینه‌های گمرکی داشته باشد.

نوع تعرفه (Tariff Classification)

نوع تعرفه به شدت بر تعیین هزینه‌های ترخیص از گمرک و در نهایت کاهش یا افزایش این هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. تعرفه‌ها به دو دسته تعرفه اَدواری (Ad valorem) و تعرفه مشخص (Specific) تقسیم می‌شوند و هر یک از این دو نوع تعرفه تأثیرات مختلفی بر هزینه‌های ترخیص دارند.

ارزش تعرفه‌ای کالا (Customs Value)

ارزش تعرفه‌ای کالا یکی از عوامل مهم و اساسی در تعیین هزینه‌های گمرکی، مالیات‌ و عوارض وارداتی است؛ به این معنا که هرچه ارزش تعرفه‌ای کالا بالاتر باشد، هزینه‌های ترخیص کالا نیز افزایش می‌یابد. این تعرفه، عاملی است که گمرک از آن برای تعیین محاسبه هزینه‌های ترخیص از گمرک استفاده می‌کند و افزایش آن منجر به افزایش هزینه‌های گمرکی می‌شود.

راهکارهای کاهش هزینه ترخیص کالا برای بهینه کردن تجارت بین‌الملل

ارزش تعرفه‌ای که به صورت مستقیم در کاهش هزینه ترخیص کالا تاثیر دارد بر اساس مواردی از جمله ارزش گمرکی، ارزش خرید (Transaction Value)، ارزش مشابه (Transaction Value of Identical Goods) و ارزش مقایسه‌ای (Transaction Value of Similar Goods)، محاسبه می‌شود.

راهکارهای کاهش هزینه ترخیص کالا چگونه است؟

برای کاهش هزینه ترخیص کالا، راهکارها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که لازم است مطابق با قوانین و مقررات مرتبط با گمرک در کشور انجام شود. به طور کلی، کاهش هزینه گمرکی نیازمند توجه به جزئیات و بهبود فرآیند‌های مختلف است. استفاده از راهکارهای مناسب و تخصصی و توجه به تغییرات مورد نیاز در ساختار و فرآیند‌های کسب و کارتان باعث به حداقل رسیدن این هزینه‌ها می‌شود.

چهار راهکار کلیدی برای کاهش هزینه ترخیص عبارتند از:

  1. کمک گرفتن از کارشناس امور گمرکی

  2. طبقه بندی تعرفه ای صحیح کالا

  3. تعیین نظام تعرفه ای صحیح

  4. کاهش هزینه‌های کارگزاری

در عرصه تجارت بین‌المللی، قوانین و مقررات گمرکی ممکن است تغییرات پیوسته داشته باشند. برای کاهش این هزینه‌ها لازم است به‌روز باشید و تغییرات مختلف را در نظر بگیرید. همچنین، پیگیری مستمر فرآیند ترخیص و اصلاح موارد مختلف نیز می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

تعیین نظام تعرفه ای صحیح

نظام تعرفه‌ای صحیح (Valuation System)، در تعیین ارزش کالا هنگام ترخیص نقش دارد. نظام‌های مختلفی برای تعیین ارزش وارداتی وجود دارند و انتخاب نظام تعرفه‌ای مناسب برای کالای مورد نظر می‌تواند در به حداقل رساندن هزینه‌های گمرکی نقش موثری ایفا کند.

طبقه بندی تعرفه‌ای صحیح کالا

طبقه‌بندی صحیح کالا (Commodity Classification) در تعرفه گمرکی یکی از عوامل اساسی در تعیین مالیات‌ها و عوارض وارداتی است. اگر کالایی به اشتباه در یک طبقه تعرفه دسته‌بندی شود، ممکن است هزینه‌های وارداتی افزایش یابد یا تخفیف‌های معوقه را از دست بدهید.

انتخاب کارگزار گمرکی باتجربه

انتخاب کارگزار گمرکی با تجربه و مطمئن می‌تواند به تجار و بازرگانان کمک کند تا در ترتیبات گمرکی خود بهینه‌سازی داشته باشند.

راهکارهای کاهش هزینه ترخیص کالا برای بهینه کردن تجارت بین‌الملل

کارگزاران ماهر با قوانین و مقررات گمرکی آشنا هستند و می‌توانند افراد را در انتخاب موارد مختلفی نظیر نظام تعرفه‌ای صحیح و ارائه اطلاعات دقیق به گمرک هدایت کنند.

پرداخت حقوق گمرکی به صورت معوقه با ضمانتنامه گمرکی

در برخی موارد، امکان پرداخت حقوق گمرکی به صورت معوقه (Deferred) وجود دارد. تجار و بازگانان در شرایط خاص می‌توانند پرداخت هزینه‌ها را با استفاده از ضمانتنامه گمرکی به تأخیر بیاندازند. این اقدام فرصتی برای بهینه‌سازی منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها فراهم می‌کند.

جمع‌بندی کم کردن هزینه ترخیص کالا در ایران

کاهش هزینه ترخیص کالا، در تجارت بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تاثیرات مهمی در تجارت جهانی و سودآوری بیشتر داشته باشد. با اعمال راهکارهای مناسب مانند طبقه بندی صحیح کالا، انتخاب نظام تعرفه‌ای مناسب، کاهش هزینه‌های کارگزاری، استفاده از اعتبارات گمرکی، و مذاکره با مقامات گمرکی، می‌توان به بهینه‌سازی و کم کردن هزینه ترخیص کالا پرداخت. این اقدامات نه‌تنها منجر به افزایش توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی می‌شود بلکه به توسعه تجارت بین‌المللی و رشد سودآوری کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند. در نتیجه تجار و بازرگانان باید با دقت بالا به مدیریت و کاهش هزینه‌های ترخیص کالا توجه کنند تا به بهره‌وری بیشتری در تجارت خود دست یابند و از فرصت‌های موجود در بازار جهانی نهایت استفاده را بکنند. کاهش هزینه گمرکی با مشورت با ترخیص‌کار گمرک و اطلاع از قوانین و مقررات به‌روز حاصل می‌شود؛ برای کسب اطلاع بیشتر در مورد ترخیص کالا، به آدرس زیر مراجعه کنید :

eghtesadonline.com

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top