تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/08 - 21:10
کد خبر: 489379

بهبودی سریعتر زخم ها با فناوری نانو

بهبودی سریعتر زخم ها با فناوری نانو

فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری نانو توانستند زخم‌پوش‌های پودری و پانسمان‌های زخم را با هدف تسریع بهبود زخم‌های حاد، بومی‌سازی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارس نوشت: فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری نانو توانستند زخم‌پوش‌های پودری و پانسمان‌های زخم را با هدف تسریع بهبود زخم‌های حاد، بومی‌سازی کنند.

بهروز رئوفی، مدیرعامل شرکت با اشاره به تولید زخم‌پوش‌های نانویی با هدف تسریع در درمان و کاهش دوره نقاهت زخم‌ها گفت: محصولات شرکت ما در حال حاضر شامل دو محصول پانسمان ورقه ای نانواکس و پودر زخم عمیق نانواکسپو است که در درمان زخم‌ها کاربرد دارند.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: ورقه‌های نانواکس در ابعاد 10 سانتی‌متر مربع و پودرهای زخم‌پوش در بسته های دو گرمی عرضه می‌شود. این محصولات دارای مستندات و تاییدیه‌های  ISO13485 و GMP بوده و محصول نانواکس دارای گواهی CE اروپا نیز هست. علاوه بر این گواهینامه‌ها، هر دو محصول گواهی تولید IMED از اداره تجهیزات پزشکی ایران را نیز دارا هستند. مجموعه نانونارین طب به طور مستقیم ۳۰ تا ۳۵ شغل ایجاد کرده است.

رئوفی با اشاره به کاربردهای گسترده پانسمان نوین ورقه‌ای نانواکس، عنوان کرد: این پانسمان نانویی در درمان زخم‌های حاد شامل سوختگی های درجه ۱ و ۲، زخم ناشی از تروما، پیوندهای پوستی و زخم ناحیه اهدای عضو و زخم های جراحی کاربرد دارد.

وی با اشاره به کاربرد این محصول در درمان زخم های مزمن گفت: بهبود این قبیل زخم‌ها شامل زخم پای دیابتی، زخم های فشاری ( مانند زخم بستر) و در نهایت زخم های با ترشح کم تا متوسط عفونی و غیرعفونی که دارای چالش‌ها و عوارض بسیاری هستند، جزو مواد مصرف نانواکس به شمار می‌رود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به موارد مصرف پانسمان پودر زخم عمیق نانواکسپو، افزود: این محصول هم در زخم های حاد شامل زخم تروما، جراحی، سوختگی درجه ۱ و ۲، زخم های ناحیه اهدای عضو و پیوند پوستی و زخم‌های مزمن شامل زخم پای دیابتی و زخم‌های فشاری (مانند زخم بستر) و در نهایت زخم های با ترشح متوسط تا زیاد عفونی و غیرعفونی کاربرد دارد.

رئوفی با بیان این‌که هردو پانسمان نوین نانواکس و نانواکسپو براساس نانوفناوری و با ماده اولیه کیتوزان ساخته شده‌اند افزود: این فرآورده‌ها منبع شیمیایی نداشته و از گیاه به دست می آیند، بنابراین حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند. از جمله خواص اصلی این ماده می‌توان به جذب ترشحات و خاصیت آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم اشاره کرد. این محصولات مشابه ایرانی و خارجی نداشته و در مقایسه با محصولات دارای CE اتحادیه اروپا حدود دو هفته طول درمان را کاهش می دهند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان با اشاره به وجوه تمایز محصول پانسمان نانواکس نسبت به محصولات داخلی و خارجی عنوان کرد: از جمله این مزیت‌ها می‌توان به انعطاف پذیری بالا و در نتیجه قابلیت استفاده در مفاصل بدون نگرانی از جداشدن پانسمان، شفافیت و ایجاد امکان بررسی بستر زخم بدون نیاز به تعویض و در نتیجه کاهش هزینه ها، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری و در نتیجه کاهش آسیب به بافت بستر زخم و عدم ایجاد حساسیت های پوستی، خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم با استفاده از کیتوزان که برخلاف ترکیبات دیگر مانند نقره عوارض ناخواسته برجا نمی‌گذارد اشاره کرد.

قابلیت استفاده در تمام مراحل زخم حتی در زخم‌های عمیق که استخوان و تاندون در آنها مشخص است، یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول است که رئوفی به آن اشاره کرد و گفت: مقرون به صرفه و همواره در دسترس بودن برای مصرف کنندگان ایرانی از جمله مزیت‌های این پانسمان هستند. پانسمان نانواکس با وجود اینکه پیشرفته است اما نحوه استفاده آسانی دارد و به راحتی در منزل و یا کلینیک قابل استفاده بوده، به خوبی به بستر زخم می چسبد و به آسانی و بدون آسیب از زخم جدا می شود.

وی همچنین درباره وجوه تمایز محصول نانواکسپو در مقایسه با سایر محصولات پودری عنوان کرد: پیش از این در بازار ایران محصولات پودری وارداتی با قیمت بالا و مشکلات بسیار مانند کمبودهای کشوری مواجه بود که بهبود زخم را دچار چالش می کرد. همین‌طور انواع پانسمان های پودری خارجی زیست تخریب پذیر نبوده، نیاز به برداشته شدن و شسته شدن از بستر زخم داشتند و میزان پودر در هر بسته بندی بین ۰.۷ تا ۱ گرم بود که در مقایسه با نانواکسپو (۲گرمی) مقرون به صرفه نبود؛ ضمن اینکه باید لایه ای از پودر با قطر حدود ۳ میلی متر روی زخم قرار می گرفت که هزینه را در نهایت برای کاربران بسیار افزایش می داد.

مدیرعامل شرکت اظهار کرد: پودر نانواکسپو با این فرمولاسیون خاص، مشابهی در داخل و یا خارج کشور نداشته، مقرون به صرفه بوده و علاوه بر جذب ترشحات، خاصیت ترمیم کنندگی، عدم ایجاد اسکار، کاهش طول درمان تا یک ماه و خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم را یکجا در خود دارد که تاکنون همه این ویژگی ها یکجا در هیچ محصولی گنجانده نشده بوده است.

وی با اشاره به تامین نیاز داخلی و کاهش نیاز واردات عنوان کرد: در خصوص برنامه صادرات در حال حاضر، محصول در هفت کشور ترکیه، اسپانیا، امارات، یونان، رومانی، لبنان و بحرین ریجستر شده و آماده صادرات می باشد و این فرآیند ریجستر کردن محصول در هند و پاکستان و فیلیپین در حال انجام است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top