تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/13 - 08:54
کد خبر: 489798

همه نقاط اسرائیل در تیررس پهپادهای جنگی است

 همه نقاط اسرائیل  در تیررس پهپادهای جنگی است

حمله پهپادی ۹ نوامبر (۱۸ آبان) به بندر ایلات، بدون به صدا در آمدن آژیرهای خطر سیستم‌های دفاعی اسرائیل صورت گرفت و نشان داد که همه مناطق صهیونیست‌نشین ممکن است با دقت هدف گرفته ‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه «آسیا تایمز» درباره احتمال گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل، به حمله پهپادی مذکور اشاره کرد و نوشت: اسرائیل از هنگام جنگ در غزه، خود را در معرض شلیک موشک‌ها و پهپادهای محور موسوم به محور مقاومت در سراسر منطقه قرار داده است. این حملات، هشدار درباره توانمندی‌های دشمنان اسرائیل در منطقه است. در این میان، یک حمله پهپادی ویژه، نشان‌دهنده انحراف قابل توجه از حملات قبلی به اسرائیل بود و باعث افزایش نگرانی مقامات امنیتی در تل‌آویو شد. در ۹ نوامبر، یک پهپاد پرتاب شده، به بندر ایلات در جنوب اسرائیل برخورد کرد. این پهپاد موفق شد هدفی را در فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتری از نزدیک‌ترین نقطه خاک سوریه مورد اصابت قرار دهد. حملات قبلی از سوریه به اسرائیل معمولا شامل شلیک خمپاره در سراسر مرز محدود به مناطق خالی از سکنه بوده است.

فراتر از بُرد قابل توجه آن در مسافت‌های طولانی، ظرفیت این حمله پهپادی برای پرواز بدون اینکه ردیابی شود و اجرای یک ضربه دقیق نشان‌دهنده دخالت یک اپراتور آموزش دیده است. پیامی که توسط این حمله منتقل می‌شود به همان اندازه قابل توجه است، این پیام توانایی هدف قرار دادن هر مکانی در اسرائیل را از سوریه نشان می‌دهد.

شهر بندری ایلات، جنوبی‌ترین شهر اسرائیل و تنها بندر آن در نوار ساحلی در دریای سرخ است. سؤالاتی که پس از این حمله پهپادی به نظر می‌رسند عبارتند از این که: چه کسی مسئول این حمله بود؟ و چگونه توانست بدون ایجاد زنگ خطر از سوی سیستم‌های دفاعی پیشرفته اسرائیل به هدف برسد؟

ارتش اسرائیل اعلام کرد که با هدف قرار دادن سازمانی در سوریه که مسئول پرتاب این پهپاد است، پاسخ داده است. با این حال، هویت این گروه را مشخص نکرده و جزئیاتی در مورد هدف ارائه نکرده است.

در ابتدا، پس از چندین حمله اخیر به اسرائیل که توسط انصارالله یمن انجام شد، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه این حمله از یمن انجام شد، وجود داشت. بررسی قطعات پهپاد نشان داد که به احتمال زیاد این پهپاد از نوع شاهد-۱۰۱ ساخت ایران یا نمونه مشابه آن بوده است. شاهد-۱۰۱ تا ۷۰۰ کیلومتر بُرد دارد. با توجه به اینکه فاصله مرز یمن تا ایلات نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر است، مشخص است که این پهپاد باید از مکانی نزدیکتر پرتاب شده باشد. دو نظریه اولیه در مورد مکان پرتاب و اینکه چه کسی پهپاد را اداره می‌کرد، همچنان در جریان است. فرض غالب این است که این پهپاد از جنوب سوریه توسط حزب‌الله یا گروهی مرتبط با آن پرتاب شده است. اگر این گزارش صحت داشته باشند، با نگرانی‌های اسرائیل در مورد ظرفیت پهپادها و نفوذ قابل توجه حزب‌الله در جنوب سوریه مرتبط است.

با این حال، یک نظریه دوم هم در مورد اینکه چه کسی مسئول این حمله بوده وجود دارد. وب‌سایت خبری اسرائیلی «واللا»، لشکر امام حسین‌(ع) تحت حمایت ایران را مسئول حمله معرفی کرده است.

کارشناسان نظامی معتقدند در حالی که جنوب سوریه یک مکان بالقوه برای حمله پهپادی به ایلات است؛ اما همزمان شمال شرق سوریه نیز به عنوان نقطه پرتاب محتمل‌تری در نظر گرفته می‌شود. فاصله قابل توجه شمال شرق سوریه از مرز با اسرائیل، آن را به نقطه راهبردی‌تری برای پرتاب پهپاد در مقایسه با بخش جنوبی سوریه تبدیل می‌کند که تحت نظارت دقیق قرار دارد. مسیر حرکت پهپاد نیز عاملی بسیار مهم است. همه گزارش‌ها حاکی از آن است که این پهپاد از سمت اردن به ایلات نزدیک شد و صدها کیلومتر از حریم هوائی اردن را طی کرده است.

کارشناسان نظامی گفتند که انتخاب این مسیر به این دلیل است که اسرائیل مرز خود با اردن را نسبتا کم خطر می‌بیند. در نتیجه حسگرها، رادارها و هواپیماهای گشت‌زنی خود را به مناطقی که خطر حملات در آنها بیشتر تلقی می‌شود، مانند جنوب سوریه هدایت می‌کند. زمین ناهموار در امتداد مرز اردن-اسرائیل در نزدیکی ایلات به شناسایی پهپادها پیچیدگی می‌بخشد و برای پهپادهایی که از فاصله دور در ارتفاعات پایین نزدیک می‌شوند، یک پوشش طبیعی می‌دهد. علاوه‌بر این، ویژگی‌های متمایز این پهپاد، پرواز محتاطانه آن را به سمت هدف بدون ایجاد زنگ خطر در اسرائیل تسهیل کرد. این پهپاد با سرعت کم و در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و می‌تواند برای انحراف از مسیر مستقیم برنامه‌ریزی شود.

چالش‌های فنی، درگیری اسرائیل در جبهه‌های مختلف، و توانایی گروه‌های تحت حمایت ایران برای استقرار پهپادهای متعدد و پیشرفته‌تر، احتمال خنثی‌سازی کامل این تهدید را از سوی اسرائیل کاهش می‌دهد. از این رو حل و فصل جنگ غزه، تنها تضمین برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر علیه اسرائیل در داخل و نیز در منطقه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرسپولیس بدون ۲ بازیکن تمرین کرد
برنامه اردوی تیم ملی در فیفادی خرداد مشخص شد
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top