تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/13 - 17:40
کد خبر: 489861

تاکید بر اجرای توافق امنیتی تهران- بغداد

تاکید بر اجرای توافق امنیتی تهران- بغداد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گفت: اجرای توافق امنیتی دو کشور و پیگیری پرونده عاملین ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از مطالبات جدی ماست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی میزبان رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق بود.

ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این نشست با اشاره به دیدار های هیئت عراقی با مقامات پارلمانی کشورمان، گفت: امیدوارم این دیدارها زمینه همکاری دو جانبه را بیش از پیش فراهم کند. همچنین لازم است از میهمان نوازی همه مسئولان عراقی از زائران اربعین قدردانی کنم. مردم، دولت و مجلس ایران از این همکاری نهایت قدردانی را دارند.

وی افزود: پارلمان های دو کشور نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه ها و مواضع می‌توانند ایفا کنند و تعامل هر چه بیشتر دو کمیسیون و گروه های دوستی می‌تواند زمینه همکاری های بیشتر را فراهم کند، همینطور مشترکات دینی و منطقه ای دو کشور نیز می تواند زمینه همکاری های خوبی برای دو کشور باشد.

عزیزی تصریح کرد: جهت گیری کمیسیون های امنیت مجالس دو کشور در مسیر حرکت دیپلماسی عمومی دولت ها نقش مهمی ایفا می کند و اولویت سیاست خارجی ما نیز توسعه روابط با همسایگان و جلوگیری از دخالت کشور های فرا منطقه‌ای و غربی در منطقه است. اخراج آمریکا و جرم انگاری همکاری با صهیونیست ها اقدام خوبی بود که از سوی مجلس عراق انجام گرفت و در تاریخ ماندگار خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های دوجانبه بین ایران و عراق در سطوح مختلف و تدوین قوانینی برای ساختارمند کردن این همکاری ها، گفت: یک اقدام ضروری باید انجام شود و آن تصویب قانون مقابله با برهم زنندگان نظم و امنیت دو کشور است که پیش نویس آن نیز آماده شده و این آمادگی وجود دارد که گفت و گو های کارشناسی انجام شود.

عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به امنیت پایدار مرز های مشترک دو کشور نیز گفت: اجرای توافق امنیتی دو کشور در خصوص گروهک های مستقر در مناطقی از خاک اقلیم کردستان و پیگیری پرونده عاملین ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از مطالبات جدی ماست و تأکید داریم که عوامل موثر و دخیل در این جنایت مورد برخورد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین لازم است از مواضع اصولی دولت و مجلس عراق در خصوص بحران غزه قدردانی کنم و امیوارم این مواضع استمرار داشته باشد.

*الزاملی: عراق خود را ملزم به حفظ امنیت مرزهای مشترک با ایران می‌داند

در ادامه این دیدار عباس الزاملی رئیس کمیسیون امنیت ملی و دفاع عراق نیز روابط دو کشور را مبتنی بر روابط تاریخی و فرهنگی دانست و گفت: حمایت ایران از استقرار دموکراسی در عراق بعد از سقوط حکومت دیکتاتوری سابق قابل ستایش و مورد توجه مردم و حاکمیت این کشور است.

وی افزود: عراق بعد از اشغال آمریکا در معرض حملات تروریستی قرار گرفت و برخی کشور‌های منطقه نقش بزرگی در حمایت از این تروریست ها داشتند.عراق توافقنامه راهبری با آمریکا داشت اما تنها ایران از عراق حمایت کرد و شاهد حمایت مستقیم ایران و سردار سلیمانی از عراق در مقابل تروریست ها بودیم بنابراین هم ما و هم ملت عراق از عمق روابط دو کشور آگاه هستند.

رئیس کمیسیون امنیت مجلس عراق با اشاره به حوادث غزه، گفت: در روزهای اخیر نیز شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه بودیم و در مقابل ایران و عراق در موضعی مشترک این جنایات را محکوم کردند.

وی تاکید کرد: ما دشمنان مشترکی داریم و باید روابط خود را در زمینه های مختلف تحکیم کنیم، بنابراین حضور ما در ایران در چارچوب تحکیم روابط است و می توانیم تفاهماتی برای گسترش همکاری هایی داشته باشیم. همچنین خود را ملزم به حفظ امنیت مرزهای مشترک با ایران در سراسر خاک خود و استقرار نیروهای نظامی و امنیتی عراق در مناطقی که حضور کمرنگ تری تا پیش از این داشتند، می‌دانیم و این موضوعات در چارچوب توافقات مشترک با ایران است.

بنابراین گزارش،در این دیدار آقایان عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی، علی آقازاده دافساری رئیس کمیته دفاعی،حسن همتی رئیس کمیته امنیت، مرتضی محمودوند رئیس کمیته امنیت آب و ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص روابط دو کشور پرداختند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top