تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/14 - 09:44
کد خبر: 489924

علی ترابی؛

برچسبی که نمی‌چسبد!

برچسبی که نمی‌چسبد!

دولت سیزدهم در این دو سال و چندماه نشان داده که همواره راه دوم را انتخاب می‌کند و همت خود را صرف کشف و مقابله با فساد می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از علی ترابی*/// یک‌بار دیگر خبر فسادی بزرگ جامعه را تحت‌تأثیر خود قرار داد؛ مبلغ هنگفت ۳ میلیارد دلار هر ذهنی را معطوف به‌خود می‌کند که مگر نیاز کشور در حوزه چای چقدر است که تنها سهم یک شرکت این میزان تخصیص ارز باشد. البته در مذمت فساد در هر زمانی که رخ دهد شکی نیست اما شایسته است به چند نکته مهم درباره خبر فساد شرکت چای دبش توجه کرد.

اول، اینکه نحوه مواجهه با فساد باید مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه حکومت و دستگاه اجرایی کشور چگونه با فساد برخورد می‌کند؟ آیا خود سعی دارد با چشم‌پوشی و عبور از کنار دست‌درازی به بیت‌المال عبور کند یا بیم انگ‌خوردن و شاید در مظان اتهام قرارگرفتن را به‌جان می‌خرد و دست شیاد را از جیب مردم کوتاه می‌کند؟

دولت سیزدهم در این دو سال و چندماه نشان داده که همواره راه دوم را انتخاب می‌کند و همت خود را صرف کشف و مقابله با فساد می‌کند.

دوم، درخصوص فساد چای دبش و پرونده تخصیص عجیب ارز به این کارخانه، دستور پیگیری ویژه از سوی معاون اول دولت صادر شده و دست بر قضا وزارت اطلاعات به‌عنوان ضابط وارد کار شده و فرایند مقابله با فساد را پیگیری کرده است.

سوم، از آغاز به‌کار دولت فعلی و حتی در ایام انتخابات، سیدابراهیم رئیسی از گشت ارشاد مدیران سخن گفت و غلامحسین محسنی اژه‌ای در کسوت رئیس دستگاه قضا از سوت‌زنی و افشای فساد حمایت کرد.

خبر بازداشت مدیرعامل شرکت چای دبش و تعدادی از مسئولان و مدیران در ماجرای این فساد ۳ میلیارددلاری، از همین جنس بود و مصداقی دیگر بر فعالیت گشت ارشاد مسئولان در دولت سیزدهم؛ رویکردی که پیش از این حتی برخی از وزرا را هم از قطار دولت پیاده کرده بود.

چهارم، در این میان برخی افراد که پیش‌تر در برابر برخی فسادهایی که در زمان زمامداری دوستانشان برملا می‌شد سکوت می‌کردند، امروز در نقش دایه دلسوزتر از مادر سعی دارند خود را دلسوز خزانه بیت‌المال نشان دهند. مسلما حافظه مردم ایران برخلاف تصور آنها اینقدر محدود نیست که ماجرای واردات سنگ‌پا با ارز دولتی را فراموش کرده باشد. برخی افراد که سعی دارند اذهان عمومی را منحرف کنند تا کسی نسبت به زمان وقوع فساد چای دبش سؤال نکند و نگوید چرا در کنار تخصیص ارز چای مورد نیاز کشور برای ۲ سال‌ونیم، ۷ ماه هم انحصار واردات به این شرکت واگذار شد، به این سؤال نماینده مجلس در سال ۹۷ پاسخ دهند که تخصیص ارز دولتی برای واردات ۱۳ هزار کیلو سنگ‌پا برای چه بوده است.

پنجم، کشف فساد و قطع ید سارقان بیت‌المال قطعا اتفاق مثبتی است اما جنجال‌سازی‌ و ایجاد حاشیه برای دولت شاید یک علت دیگر هم داشته باشد؛ اینکه برخی ممکن است در هراس باشند که مبادا فسادهای دیگری مربوط به دوره دوستان‌شان برملا و کار برایشان از این هم سخت‌تر شود.

*روزنامه نگار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top