تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/14 - 22:00
کد خبر: 490020

به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد؛

علی باقری: همکاری با آژانس به معنی پذیرش خواسته‌های غیرقانونی آن‌ها نیست

علی باقری: همکاری با آژانس به معنی پذیرش خواسته‌های غیرقانونی آن‌ها نیست

همزمان با فرارسیدن ایام روز دانشجو، مسئولان در دانشگاه‌های مختلف و در جمع دانشجویان حاضر شدند و ضمن پاسخگویی به سوالات دانشجوها، نسبت به عملکرد خودشان توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با فرارسیدن ایام روز دانشجو، مسئولان در دانشگاه‌های مختلف و در جمع دانشجویان حاضر شدند و ضمن پاسخگویی به سوالات دانشجوها، نسبت به عملکرد خودشان توضیحاتی ارائه کردند.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه، با حضور در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در جلسه «حمایت از فلسطین، از شعار تا عمل» شرکت کرد.

علی باقری با اشاره به وقایع جاری در سرزمین فلسطین بیان کرد: کنون تبلور جریان لیبرالیسم که رژیم صهیونیستی است، د چار تناقض شدند؛ آنهایی که می گفتند انسان اصل است کاری که الان می کنند کشتن انسان است.

وی افزود: آمریکا و کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر با آتش بس در غزه و توقف جنگ مخالفت می کنند و سلاح و مهمات به اسرائیل می دهند تا انسان ها را بکشند. مساله امروز غزه حقوق بشر نیست وجود بشر است؛ چیزی از حقوق بشری نمانده است و مدعیان حقوق بشر و دفاع از حقوق انسان این کار را انجام می دهند.

علی باقری در پاسخ به دانشجویی که پرسیده بود "تا چه زمانی پول بیت‌المال را برای مذاکره با «انریکه مورا» نماینده اروپا در مذاکرات برجام هدر خواهید داد؟" توضیح داد: هنر دستگاه دیپلماسی این است که بتواند خواسته ها و منویاتی که مربوط به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، امنیت ملی، منافع ملی و پیشرفت کشور است را در ساز و کارهای مختلف دوجانبه، چندجانبه و بین المللی تامین، تثبیت و تضمین کند و این نیازمند تعامل است.

وی گفت: در مناسبات بین المللی این طور نیست که طرف مقابل شما هر چیزی که شما درست بدانید درست بداند و هر چیزی که منفعت شماست منفعت او باشد؛ همان طور که در طرف مقابل نیز ما همین طور هستیم و هر چیزی که آنها بخواهند و به منفعت آنها باشد ما نمی پذیریم.

باقری افزود: هنرِ یافتنِ نقاطِ تلاقی کاری است که بر دوش دستگاه دیپلماسی است و ما باید این مسیر را ادامه بدهیم تا بتوانیم نقاط پایدار را پیدا کنیم.

باید از تجهیز اسرائیل به سوخت جلوگیری شود

باقری گفت: زمانی که رهبر انقلاب مساله تحریم رژیم صهیونیستی به ویژه در عرصه سوخت را مطرح کردند، طبیعتا یک دستور برای وزارت خارجه تلقی می شود. از همان زمان فرمایشات رهبر انقلاب، کارگروه ویژه ای برای این موضوع در وزارت امور خارجه تشکیل شد برای اینکه ببینیم از چه روش هایی می توانیم در خصوص کشورهایی که شان تامین سوخت مورد نیاز رژیم صهیونیستی به مقدارهای مختلف را دارند، وارد نوعی تعامل شویم.

وی افزود: این اقدام لزوما به معنی مذاکره نیست بلکه یک بسته چند جانبه است تا بتوانیم آن کشورها را قانع کنیم تا حداقل در این مقطع از تجهیز اسرائیل به سوخت جلوگیری شود.

همکاری با آژانس به معنی پذیرش خواسته‌های غیرقانونی و نابحق آنها نیست

باقری در توضیح مسئله همکاری با آژانس گفت: در رابطه با آژانس بحث اعتماد نیست؛ تعامل صورت می گیرد. هنر ما این است که بتوانیم اهداف و آینده کشور را در چارچوب مناسبات بین‌المللی پیش ببریم؛ این به معنی پذیرش همه سازوکارهای بین المللی نیست. همکاری به این معنی نیست که هر آنچه آنها گفتند بپذیریم.

وی گفت: اگر همکاری قطع شود، می‌گویند پس معلوم است ایران منطقی ندارد. هنر این است که کار خود را با مشارکت و همکاری پیش ببریم. در این مدت هم تلاش‌های خوبی در همکاری و تعامل با آژانس انجام شده و بخشی از مطالبات آژانس طی ۲.۵ سال گذشته در چارچوب همین همکاری‌ها رفع شده است؛ این یک موفقیت نیست. البته به این معنی نیست که هر چیز غیرقانونی و نابحقی که مراجع بین المللی و غیر بین المللی بگویند بپذیریم.

علی باقری در رابطه با ادعای رای مثبت ایران به راه‌حل دو کشوری فلسطین در قطعنامه سازمان ملل توضیح داد: در مجامع بین‌المللی مثل مجمع عمومی اگر بخواهند به یک نقطه در همه موضوعات برسند مثلا در بیانیه ها و قطعنامه ها، عملا توافقی حاصل نخواهد شد. اما روالی وجود دارد تحت عنوان «تحفظ» که کارکرد آن این است که قطعنامه یا سند را با شرطی می پذیرند که پذیرش آن به معنی پذیرفتن رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت نیست. تحفط (reservation) توسط نمایندگی ما در سازمان ملل در آن زمان مطرح شد. 

وی در پایان گفت: در همین قطعنامه برخی کشورهای اروپایی آمدند و reservation دادند. پذیرش این قطعنامه به معنی پذیرش تمام بندهای آن نیست. چیزی که برای ما و کشورهای اسلامی مهم بود که باید یک تلاش جمعی در ساحت بین‌المللی شکل بگیرد تا از استمرار جنایت رژیم صهیونیستی در غزه جلوگیری کند. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top