تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/18 - 11:29
کد خبر: 490274

۵ هزار رای صادره از شعب حقوقی و کیفری دیوانعالی کشور به ویکی حقوق اضافه شد

۵ هزار رای صادره از شعب حقوقی و کیفری دیوانعالی کشور به ویکی حقوق اضافه شد

در جریان گسترش و توسعه بانک اطلاعاتی ویکی حقوق، این منبع حقوقی آنلاین با ورود ۵ هزار رأی جدید از شعب حقوقی و کیفری دیوانعالی کشور، به ارتقاء قابل توجهی در ارائه محتوا پرداخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشنامه ویکی حقوق، با افزودن 5 هزار رای جدید از شعب حقوقی و کیفری دیوانعالی کشور به بانک اطلاعاتی خود، دسترسی کاربران این دانشنامه را گسترش داد. این اقدام موجبات تسهیل پژوهشگران، قضات و وکلا به دسترسی به متن این آراء را افزایش داده و به جامعه حقوقدانان و محققان این امکان را می‌دهد که از اطلاعات جامع و کاربردی برخوردار شوند.

در جریان گسترش و توسعه بانک اطلاعاتی ویکی حقوق، این منبع حقوقی آنلاین با ورود 5 هزار رأی جدید از شعب حقوقی و کیفری دیوانعالی کشور، به ارتقاء قابل توجهی در ارائه محتوا پرداخته است.

سابقاً نیز در زمینه آراء قضایی و نظریات مشورتی، چند ده هزار رای از آراء حقوقی دادگاه تجدید نظر، آراء کیفری دادگاه تجدید نظر، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، آراء شعب تشخیص دیوان عدالت اداری، آراء شعبه دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه (حقوقی و کیفری) افزوده شده بود.

این فعالیت ها نشان دهنده تلاش فعال ویکی حقوق برای افزایش دسترسی همگانی به منابع حقوقی است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات به‌روز و گسترده‌تری در زمینه حقوق و دادرسی دست پیدا کنند. این گسترش در افزایش توانایی تحقیق و تصمیم‌گیری پژوهشگران، قضات و وکلا دارد.

بی تردید انتشار آراء قضایی نقش بسیار حیاتی در نظام حقوقی یک جامعه ایفا می‌کند و دارای اهمیت بسیار بالایی است. آراء قضایی، تصمیمات و تفسیرهای دادگاه‌ها را درباره قوانین و مقررات حقوقی تعیین می‌کنند و در تدوین سیاق حقوقی جامعه تأثیرگذاری فراوان دارند. در زیر به برخی از اهمیت‌های انتشار آراء قضایی اشاره خواهیم کرد:

  1. تبیین و تفسیر قوانین: آراء قضایی به عنوان یک منبع اصلی، نحوه تفسیر و اجرای قوانین را تبیین می‌کنند. این تفسیرها به حقوق‌گذاران و جوامع حقوقی کمک می‌کنند تا مفهوم و اثرات واقعی قوانین را درک کنند.
  2. پیشگیری از نظام‌های غیرمطلوب: آراء قضایی به دلیل اثرگذاری در مشخص کردن حدود و محدودیت‌های قوانین، از طریق پیشگیری از نظام‌های غیرمطلوب و آسیب‌های حقوقی جلوگیری می‌کنند.
  3. توسعه حقوق و اصلاح قوانین: با انتشار آراء قضایی، امکان اصلاح قوانین و توسعه حقوق جامعه بر اساس نیازها و تغییرات زمانی فراهم می‌شود. این فرآیند به عنوان یک مسیر پویا برای تطابق حقوق با نیازها و ارزش‌های جدید عمل می‌کند.
  4. افزایش شفافیت: انتشار آراء قضایی به افراد جامعه اطلاعات دقیقی از احکام و تصمیمات قضائی فراهم می‌کند که باعث افزایش شفافیت و اعتماد عمومی به نظام حقوقی می‌شود.

به طور خلاصه، انتشار آراء قضایی نقش بنیادی در تعیین مسیر حقوق و دادرسی دارد و به تدوین و تطبیق قوانین با چالش‌ها و تحولات جامعه کمک می‌کند. این اطلاعات به جامعه حقوقی و شهروندان کمک می‌کنند تا از حقوق و وظایف خود بهتر آگاه شوند که این مهم به همت پژوهشکده حقوق از طریق توسعه ویکی حقوق انجام شده است.

گفتنی است که با گذشت مدتی از تأسیس پروژه ویکی حقوق توسط پژوهشکده حقوق و قانون ایران، این دانشنامه تخصصی و آنلاین به یک مرجع جامع در جامعه حقوقی فارسی‌زبان تبدیل شده است. این دانشنامه در زمستان 1398، با هدف توسعه اطلاعات حقوقی برای افراد شروع به فعالیت نمود و تا تابستان 1399، با ارائه نسخه آنلاین خود، به یک منبع قابل دسترسی برای همگان تبدیل گردید.

تا امروز ویکی حقوق نه تنها به ارتقاء آگاهی عمومی از مسائل حقوقی کمک کرده است بلکه با ایجاد مقالات دانشنامه‌ای برای هر یک از مواد قوانین و اصطلاحات تخصصی، حقوق را به زبان عامیانه ترجمه کرده و به افرادی که با زبان حقوقی آشنا نیستند، در درک قوانین و حقوق کمک فراوانی نموده است. به عنوان مثال هر پژوهشگری با مراجعه به مقاله ماده ۷۰۴ قانون مجازات اسلامی به راحتی به دانش پیرامونی ماده دسترسی خواهد داشت. همچنین با مراجعه مقالات دانشنامه ای که در خصوص اصطلاحات حقوقی تدوین شده مانند مقاله قرار موقوفی تعقیب نیز می توان به نکات و محتوایی دسترسی پیدا کرد که تماما توسط پژوهشگران پژوهشکده حقوق و با استناد به منابع معتبر حقوقی تدوین شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top