تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/18 - 16:48
کد خبر: 490298

احتمال برقراری عمره از اوایل دی‌ماه

احتمال برقراری عمره از اوایل دی‌ماه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز امیدواری کرد که با تأمین نیازهای سفر عمره، تا اوایل دی اعزام‌ها به سرزمین وحی آغاز شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، موضوع استطاعت زائر برای تشرف به حج تمتع، محور نشست هم‌افزایی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید بود که در قم برگزار شد.

پیش از پرداختن به موضوع نشست که قائم مقام مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در آن شرکت داشت، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در باره جلسات حج و زیارت پیرامون برنامه‌ریزی برای آغاز سفر معنوی عمره مفرده و تشکیل شورای عالی حج با حضور رئیس جمهور مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه بر استفاده از همه فرصت‌ها جهت اعزام تعداد بیشتری از زائرن به سرزمین وحی تأکید کرد و گفت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس از تأمین نیازهای سفر عمره، تا اوایل دی اعزام به عمره آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچین با اشاره به افزایش هزینه اجاره هتل‌ها نسبت به سال گذشته و  شکل‌گیری شرکت‌های واسطه در این زمینه افزود: ۸۰  درصد ظرفیت هتل‌ها برای حج آینده اجاره شده و مسئولان برای تکمیل این ظرفیت در تلاش هستند.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌های حج گذاری برخی از کشورها، استفاده از تجربیات دیگران را کار پسندیده‌‍ای دانست و از تلاش‌ کارگزاران حج جمهوری اسلامی ایران با همه مشکلات و تحریم‌ها تقدیر کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه متقاضیان حج مالزی به سه گروه کم برخوردار، متوسط و برخوردار تقسیم می‌شوند اظهار داشت: به گفته مسئول حج این کشور تعداد متقاضیان در نوبت، ۹ میلیون نفر هستند که وقتی سپرده سرمایه‌گذاری شده و منافع آن و یارانه دولت به مقدار هزینه حج شود اعزام خواهند شد. البته اعزام این تعداد با توجه به سهمیه این کشور ۱۵۰ سال طول می کشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری نیز در ادامه نشست به جلسه‌ای که با موضوع بررسی استطاعت جسمی زائران در فرهنگستان علوم پزشکی با حضور پزشکان فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی باتفاق کارشناسان برجسته فقه و مناسک حج برگزار شده است اشاره کرد و گفت که به زودی برای هر نوع بیماری کارگروهی تشکیل و این بیماری‌ها بررسی خواهند شد.

وی افزود: اعضای این کارگروه‌ها با توجه به شاخص‌های موجود و شناختی که نسبت به اعمال حج دارند نظر خود را درباره توانایی یا عدم توانایی انجام حج اعلام می‌کنند تا دغدغه برخی از افراد که توانایی ندارند و حج بر آنها واجب نیست، در این زمینه برطرف شود.

در بخش دیگری از این نشست طاهر درودی قائم مقام مرکز پزشکی حج و زیارت از تهیه جدولی برای تشخیص استطاعت زائران خبر داد و گفت: بر اساس این جدول، زائران از لحاظ جسمی و بدنی آزمایش می‌شوند و گروهی متخصص موضوع استطاعت حج را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه پس از تأیید استطاعت فرد توسط کمیسیون پزشکی، مدیر کاروان کارهای مربوطه را جهت اعزام انجام می‌دهد، افزود: اگر پزشک موضوع استطاعت را تأیید نکند، فرد متقاضی از گردونه حج خارج می‌شود اما چند مرحله قانونی برای اعتراض در این زمینه وجود دارد.

دکتر درودی اظهار داشت: در حال حاضر فردی که استطاعت او برای حج تأیید نشده است می‌تواند اعتراض خود را در کمیسیون‌های استانی و در صورت عدم تأیید در کمیسیون کشوری مطرح کند تا رأی نهایی نسبت به استطاعت و یا عدم استطاعت برای او صادر شود.

وی با اشاره به چالش‌های موجود درباره موضوع استطاعت، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا مستندات علمی و قانونی لازم در فرهنگستان علوم پزشکی بررسی و پس از ارائه نظر نهایی علما تصویب شود تا کسی را از سفر حج منع نکنیم که منع شرعی نداشته باشد.

در بخش دوم این نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید به بیان دیدگاه‌ و ارائه راهکارهای خود درباره موضوع استطاعت زائر برای تشرف به حج تمتع پرداختند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top