تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/09/19 - 17:20
کد خبر: 490417

پشت پای وزیر بهداشت به خواسته ۶۰۰۰۰ امضایی زنان باردار

 پشت پای وزیر بهداشت به خواسته ۶۰۰۰۰ امضایی زنان باردار

بسیاری از بانوان ایرانی با ایجاد این پویش از حضور آقایان در اتاق زایمان گلایه کرده و خواستار عدم حضور کادر پزشکی جنس مخالف در هنگام عمل شده‌اند. وزارت بهداشت رعایت این مسئله را جزو حقوق بیمار می‌داند اما وزیربهداشت با دوربین در اتاق زایمان حاضر می‌شود!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، «حضور پزشکان آقا در بخش زنان و زایمان ممنوع شود»، «نه به حضور پزشک آقا در بخش زایمان» از جمله پویش‌های ثبت شده و پر امضای بخش فارس من خبرگزاری است که بسیاری از بانوان ایرانی با ایجاد این پویش از حضور آقایان در اتاق زایمان گلایه کرده و خواستار عدم حضور کادر پزشکی جنس مخالف در هنگام زایمان و امور پزشکی و تخصصی مربوط به زنان هستند.

این درحالی است که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هفته گذشته بدون توجه به این نیاز و خواسته زنان کشور، برای یک گزارش تلویزیونی به همراه خبرنگار مرد صداوسیما از افتتاح بیمارستانی در فردیس کرج تمام پروتکل‌های اتاق جراحی را کنار گذاشت و وارد اتاق زایمان خانمی شد که حتی همسرش اجازه حضور در این اتاق را طبق قوانین بسیاری از بیمارستان‌های دولتی ندارد.

هرچند وزارت بهداشت با ارائه توضیحاتی مانند اینکه بازدید بار ضایت خانواده و در اتاق عمل جراحی (نه اتاق زایمان) و با رعایت کامل ضوابط شرعی و شیوه نامه‌های بهداشتی پس از اتمام عمل جراحی سزارین و وقوع تولد نوزاد صورت گرفته است، این موضوع را توجیه کند اما این موضوع از وزیری که وظیفه حفظ حریم شخصی بیماران را برعهده دارد پذیرفته نیست.

حضوری که روح و روان مادر را آزار می‌دهد

مدتی پیش غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر لزوم تهیه دستور‌العمل‌های مربوط به ممنوعیت حضور پزشکان مرد در بخش‌های درمانی زنان تاکید کرد و گفت: «همانگونه که مستحضرید در حال حاضر برخی از آقایان در برخی از مراکز درمانی در به عنوان کادر تخصصی یا غیر تخصصی اعم از پزشک متخصص یا دستیار و کارورز، پرستار، تکنیسین، خدمه در بخش‌های مرتبط با امور زنان و زایمان مشغول به کار هستند.

این موضوع، علاوه بر مغایرت با موازین شرع و اخلاق، مشکلات و سختی‌هایی را برای بانوان محترم و خانواده‌های آنان به وجود آورده و در مواردی به ورود آسیب‌های روحی و روانی منجر شده است. در همین راستا، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز پیرامون موارد یادشده به ویژه موضوع ممنوعیت حضور آقایان در بخش‌های درمانی مرتبط با بانوان، شامل اتاق‌های جراحی و زایمان، بخش‌های تخصصی زنان و همچنین نظارت بر حسن اجرا و رعایت کامل آن از سوی واحدهای ذیربط مورد تاکید است.»

 پشت پای وزیر بهداشت به خواسته ۶۰۰۰۰ امضایی زنان باردار

درحالی بسیاری از بیمارستان‌های کشور به دلیل برخی از محدودیت‌ها مانند کمبود کادر درمانی و آموزش پزشکی به این دستور عمل نمی‌کنند که سازمان نظام پزشکی کشور، وزارت بهداشت و قانون اساسی این «درخواست بانوان را قانونی و لازم‌الاجرا» دانسته‌اند.

حضور وزیر در اتاق زایمان هیچ مبنای قانونی ندارد

علاوه بر این، معاون درمان سابق وزارت بهداشت در نامه‌ای بر رعایت موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کادر درمان تاکید کرده و حضور پزشک و افراد غیرهمجنس بالای سر بیمار را نقض حقوق بیمار برشمرده بود.

 پشت پای وزیر بهداشت به خواسته ۶۰۰۰۰ امضایی زنان باردار

وزارت بهداشت: رعایت حق بیمار وظیفه وزارت بهداشت است

«سید علی انجو» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر کمیته ملی اخلاق بالینی  وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با فارس، عنوان کرد: «بیمار حق دارد تعیین کند که چه کسی بالای سرش باشد یا نباشد. زیرا این حریم خصوصی بدنی بیمار و به علاوه حریم خصوصی معاشرتی او است و رعایت این حق بیمار، تکلیف و وظیفه وزارت بهداشت است.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top