تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/09/19 - 09:00
کد خبر: 490451

در نشست «آقای معاون از دولت چه خبر» مطرح شد:

منصوری: دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست

منصوری: دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست، عنوان کرد: در همین دولت ۵۰ فروند هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم، کشور را در شرایط سختی تحویل گرفتیم و در آغاز بکار به لحاظ اقتصادی ‌و بودجه ای شرایط خوبی در کشور حاکم نبود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، «محسن منصوری» روز شنبه به مناسبت روز دانشجو در نشست صمیمانه از سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ، در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافت تا پاسخگوی پرسش‌های آنان باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در مقدمه صحبت های خود بیان کرد: انقلاب اسلامی نشان داد در جریانِ حرکت بشر، دین موثرترین عامل تعالی پیشرفت است و خداوند هم این توفیق مضاعف را نصیب کشور کرد. دانشجوی امروز باید تحلیل مضاعفی از حوادث بعد از انقلاب در دهه های مختلف و فضای فعلی کشور داشته باشد.

جوان مومن ایرانی را بالاترین سرمایه کشور می‌دانیم

منصوری با تاکید بر اینکه جریان های دانشجویی در گام دوم انقلاب نقش میانی دارند و باید میدان داری کند، خاطر نشان کرد: جوان مومن ایرانی را بالاترین سرمایه کشور می‌دانیم و اگر این سرمایه به هر دلیل آسیب ببیند کشور دچار آسیب می شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: ۱۶ آذر را بازخوانی می کنیم تا از تجربیات استفاده و عبرت آموزی کنیم و دشمن را بشناسیم. باید به ظرفیت داخل متکی باشیم. در بدنه مجموعه علمی از ظرفیت بالایی برخورداریم که باید استفاده شود. امروز روابط دولت با دانشجویان و بدنه دانشگاهی روشن است. حضور جوانان در دولت به وضوح دیده می شود.

وی گفت: رئیس جمهور خود معتقد به حضور در بین مردم است و جوانان باید مطالبات را سریع و شفاف بیان کنند. آیت الله رئیسی چندبار در بین دانشجویان حضور یافته اند. معتقدیم باید از ظرفیت اهالی جوانان کارکشته در امور کشور داری استفاده شود. به دنبال تحقق دولت کار هستیم نه شعار. دولت آیت الله رئیسی دولت اقدام و عمل است.

دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیماهای وارداتی نیست

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیما های وارداتی نیست، عنوان کرد: در همین دولت ۵۰ فروند هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم.

منصوری با اشاره به شرایط دولت در بدو فعالیت خود بیان کرد: در آغاز به کار دولت سیزدهم، کشور به لحاظ اقتصادی ‌و بودجه ای در شرایط خوبی قرار نداشت اگر این سیاهه مشکلات آن دوران را تحلیل کنیم در این زمان نمی گنجد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به موفقیت های دولت در عرصه سیاست خارجی همچون عضویت در شانگهای و بریکس، از سرگیری روابط با عربستان، تعمیق روابط با کشورهای همسایه و غیره اشاره کرد و گفت: این تنها بخشی از موفقیت های دیپلماسی دولت است. امروز بدون لکنت از فلسطین و حمایت از غزه ومحور مقاومت سخن می گویم بسیاری از منابع ارزی ما اآزاد شده است ودر تبادلات ارزی بن بستی نداریم.

وی با بیان اینکه کشور را در شرایط سختی تحویل گرفتیم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ با تورم نزدیک به ۵۹.۳ روبرو بودیم،از نظر ذخایر کالاهای اساسی وضعیت خوبی نداشتیم و از نظر انرژی ناترازی های زیادی داشتیم. دولت سیزدهم با مسائل و مشکلات متعددی در آغاز کار خود مواجه بود،شهریور ۱۴۰۰، دولت را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. میزان مرگ و میر روزانه کرونا معادل ۷۰۰ نفر بود و نرخ تورم تولید نیز ۱۰۳ درصد بود. همچنین ۴۸۰ هزار میلیارد نیز کسری بودجه داشتیم. میزان نقدینگی در جامعه بسیار زیاد بود و دولت قبلی توانایی پرداخت حقوق کارکنان دولت را نداشت. ما با اقدامات خود و بدون بتن ریختن در سانتریفیوژها توانستیم بر مشکلات چیره شویم و از میزان مشکلات بکاهیم.

معاون اجرائی رئیس جمهور خاطر نشان کرد معتقدیم باید به مبارزه با دشمن رفت اما دوشمن را باهوش نمی دانیم، اینکه همه مسائل خودمان را به دشمن گره بزنیم نگاه درستی نیست.

معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: دولت قبل مطرح می‌کرد که دولت سیزدهم، زبان دیپلماسی را بلد نیست؛ اما ما در زمینه دیپلماسی بسیار فعال عمل کردیم؛ به طور مثال عضو پیمان شانگهای شدهیم. گسترش ارتباط با روسیه و چین، ازسرگیری ارتباط با عربستان بخشی از اقدامات دولت سیزدهم است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره چالش های موجود در نظام ارتقا هیات علمی دانشگاه ها مطرح کرد: در حوزه تولید علم صنعت توفیق های زیادی داشتیم که نمی توان از آنها عبور کرد.

منصوری درباره سفرهای استانی دولت توضیح داد: اینکه رییس جمهوری بدون واسطه در بین مردم در همه شهر ها و استان ها حضور پیدا می کند و پای گفت و گوی مردم می نشیند و وضعیت طرح ها را از نزدیک سرکشی می کند سابقه نداشته است. در سفرهای استانی اعتبارات بر اساس مصوبات تخصیص داده می شود و برخی فرایند تخصیص در بازده زمانی دو یا سه ساله است اما در هر سال تخصیص اعتبارات انجام می شود اما برخی نیازهای استان بیشتر از سقف اعتبارات است.

مبارزه با فساد نمایشی و فرمایشی نیست

وی با بیان اینکه روح حاکم بر دولت  مبارزه با فساد است، ادامه داد: سفرهای استانی نمایشی نیست، این بخشی از فرآیند مردمی سازی است. در موضوع شفافیت بسیاری از امضاهای طلایی حذف شده و کنترل و نظارت بر حقوق ها اتفاق مهمی است که در این دولت صورت گرفته است. دولت سیزدهم به دنبال شفاف سازی و ایجاد سلامت در نظام اداری است. فعال شدن سامانه جامع تجارت بسیاری از فساد را کم کرد. روح حاکم بر دولت مشی مبارزه با فساد است و رئیس جمهور هر جا فسادی دیدند محکم برخورد کردند. مبارزه با فساد نمایشی و فرمایشی نیست.

برخورد با فساد دبش؛ مصداق همکاری دولت و قوه قضاییه

منصوری درباره سوال دانشجویی که از او دربار تخلف و فساد چای دبش پرسید، گفت: مسأله چای دبش را باید دقیق تحلیل کرد، فسادی رخ داده و همه در این باره توضیح دادند. فرزین رییس بانک مرکزی ١٠ روز بعد از انتصاب طی نامه ای اعلام کرد که میزان ارز به چای دبش نامتعارف بوده و در همین راستا معاون اول رئیس جمهور به این موضوع ورود کردند و بازرسی ویژه رییس جمهور نیز پیگیری های لازم را به عمل آورد. در تمام رده ها با متخلفان فساد چای برخورد شده است. چای دبش یک نمونه موفق همکاری دولت و قوه قضاییه در برخورد با فساد است و آنچه در حیطه دولت بوده اقدام شده است. فرآیند شناسایی تخلفات اداری در دو مرحله است، نخست در دستگاه مربوطه تخلفات اداری و دوم دستگاه قضاییه است. در گام نخست تخلف در فساد چای دبش برکناری ها انجام شده است.

مدیر کت و شلواری نمی خواهیم

سرپرست نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: در سطوح عالی مدیریتی تغییراتی داشتیم در برخی لایه های میانی ممکن است نوسان هایی وجود داشته باشد که رییس جمهور در این زمینه بارها اعلام کرد مدیران ناکارآمد در دولت جایی ندارند. در دولت آدم کت و شلواری نمی خواهیم مشی ما مشی تلاش و خدمت به مردم است.

زانو زدن در قاموس دیپلماسی دولت سیزدهم نمی گنجد

منصوری در پاسخ به سوال دانشجویی که اصل دیپلماسی را عزت دانست؛ پاسخ داد: اصول دیپلماسی ما عزت، حکمت و مصلحت است که رهبر معظم انقلاب بیان کردند،، زانو زدن در قاموس دیپلماسی ما نمی گنجد و در عرصه بین الملل با اقتدار حضور می یابیم.

معان اجرائی رئیس جمهور بیان کرد: هرکجا کار را بدست جوانان سپردیم موفق بودیم و به عنوان نمونه موفق ترین استانداران ما همین جوانان هستند البته تجربیات خوبی دارند.

وی در پاسخ به پرسش یک دانشجو پیرامون مهاجرت نخبگان گفت: در دولت کمیته ای برای موضوع مهاجرت نخبگان تشکیل شده است و عموم نخبگان ما سرزمین خود را دوست دارند و به دنبال پیشرفت هستند لذا آمارهایی که در رسانه های غربی اعلام می شود غیرواقعی است.

رییس‌جمهور به آزادی بیان بدون قید و شرط اعتقاد دارد

منصوری با بیان اینکه رییس‌جمهور به آزادی بیان بدون قید و شرط اعتقاد دارد، تاکید کرد:  همانطور که رییس جمهور در میان مردم حضور پیدا می‌کند به آزادی بیان هم اعتقاد دارد و موضوع توجه به آزادی بیان در کانون توجه تمام اعضای دولت قرار دارد. این احتمال وجود دارد که برخی از مدیران میانی در ارتباط با این موضوع کج سلیقه‌ای کرده باشند.

 اقدامات دولت خدمتگزار را با دولت منت‌گذار مقایسه کنید

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم مصالح مردم را ذبح ویژه‌خواری نمی‌کند و از شما می‌خواهم که اقدامات دولت خدمتگزار را با دولت منت‌گذار مقایسه کنید. ما در دولت سیزدهم پای ارزش‌ها ایستاده‌ایم و دولت سیزدهم دولت معتقد به ارزش‌هاست و بر ظرفیت داخلی تکیه کرده است.

حضور مسئولان در دانشگاه ها نمایشی نیست

محسن منصوری پس از پایان نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به خبرنگاران گفت: حضور مسئولان در دانشگاه ها نمایشی نیست و هدف بیان دستاوردهای دولت و استفاده از نظرات ها آنها در اداره بهتر کشور و خدمت به مردم بوده و مواردی که مطرح می شود با نگاه کارشناسی است.

معاون اجرایی رییس جمهوری خاطر نشان کرد: پختگی جریان دانشجویی نسبت به قبل بیشتر شده و بلوغ خوبی در تشکل های دانشجویی دیده می شود.

دستور رئیس جمهور به شورای عالی فضای مجازی برای بازنگری فیلترینگ

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما دانشجو بودید امروز از معاون اجرایی چه پرسشی را مطرح می کردید، پاسخ داد: احتمالا سوالم نزدیک به همین سوال های بود که دوستان پرسیدند به عنوان نمونه دغدغه های که درباره تورم و حوزه اقتصادی مطرح شد و احتمالا سوال اولم درباره تورم و سوال دوم درباره فیلترینگ بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top