تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/20 - 10:38
کد خبر: 490478

بیانیه هشت بسیج دانشجویی دانشگا‌ه‌های تهران خطاب به روسای قوای سه‌گانه؛

دانشگاه‌ را به عنوان محل حضور تشریفاتی خودتان انتخاب نفرمایید!

دانشگاه‌ را به عنوان محل حضور تشریفاتی خودتان انتخاب نفرمایید!

بسیج دانشجویی این حجم از کنترل و ممنوعیت را در برنامه‌های دانشجویی ویژه عموم دانشجویان برنمی‌تابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هشت بسیج دانشجویی دانشگا‌ه‌های تهران با ایراد بیانیه‌ای در خصوص نحوه حضور سران قوا در صحن دانشگاه نسبت به برخی از مسائل انتقاداتی را داشتند و از روسای قوای سه گانه خواستند که دانشگاه‌ را به عنوان محلی برای حضور تشریفاتی خودشان انتخاب نکنند. که در ادامه متن کامل این بیانیه را باهم می‌خوانیم:

هرساله در ایام ۱۶ آذر و روز دانشجو فرصتی مناسب برای بیان نظرات عموم دانشجویان و تشکل‌ها در مقابل مسئولین عالی رتبه کشور مهیا می‌شود. در سال جاری نیز با حضور گسترده مسئولین کشور در دانشگاه و گفت و گوی بی واسطه و بدون سانسور عموم دانشجویان با وزرا، نمایندگان مجلس و برخی مسئولین قوه قضاییه ایام پر برکتی حاصل شد. لکن متأسفانه نوع حضور سران‌قوا در دانشگاه، کامِ دانشجویان دانشگاه‌های میزبان را تلخ نموده و اساساً فرصت گفتگوی سازنده، همراه با حضور عموم دانشجویان را از بین‌ برد.

در دانشگاه شهید بهشتی که میزبان رئیس جمهور محترم بود، دانشجویان در فضای کاملا آزادانه به بیان انتقادات پرداختند اما نه تنها با ممنوعیت ورود رسانه‌ها و پلاکارد ها مواجه شدند بلکه رسانه‌های نهاد ریاست‌جمهوری در اقدامی کم‌سابقه، حتی اجازه پخش و انتشار کامل انتقادات به عملکرد دولت سیزدهم در فضای عمومی را نیز ندادند!

نهاد ریاست جمهوری باید سیاست های محافظه کارانه خود که برخلاف منش ریاست محترم جمهور و دولت مردمی است کنار بگذارد. اما این شکل از حضور در دانشگاه، فقط محدود به یک رئیس قوه نشد و روسای قوه قضائیه و مقننه هم به با همین رویکرد در دانشگاه حضور پیدا کردند.

در دانشگاه محقق اردبیلی که میزبان رئیس قوه عدلیه بود، در کنار ممنوعیت ورود عمومی دانشجویان و رسانه‌ها، با بررسی پیشینی متون تهیه شده نمایندگان دانشجویی، از سوی متولیان برگزاری برنامه مواجه بودیم.

رئیس قوه قضائیه که در طول دوران تصدی ریاست قوه، علی‌رغم دعوت‌های گسترده‌ توسط دانشگاه‌های بزرگ کشور تابحال در هیچ دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو حضور پیدا نکرده بوند و امسال نیز علی رغم پیگیری‌های گسترده، متاسفانه با طرح موارد و مصلحت‌ سنجی‌های محافظه‌کارانه از حضور در یک فضای پرشور و منطقی دانشجویی به بهانه‌های واهی سر باز زدند، باید صریح و شفاف توضیح دهند که با چه منطق و فرایندی روز تعطیل دانشگاه را برای حضور خود در استان اردبیل انتخاب کردند!

در برنامه رئیس قوه مقننه در دانشگاه علوم تحقیقات نیز پس از آنکه دعوت رسمی دانشگاه های بزرگ را بی پاسخ گذاشته یا رد کردند، علاوه بر برخی موارد ذکر شده در نشست های دو رئیس قوه دیگر همچون عدم انتشار نطق نمایندگان دانشجویی، در اقدامی کم سابقه ممنوعیت سخنرانی نماینده اتحادیه‌ جنبش دانشجویی عدالت‌خواه به عنوان تصمیمی از پیش‌‌ تعیین شده اعمال شد که مایه تعجب و تاثر بود.

باید از رؤسای محترم سران قوا پرسید این شکل از حضور در دانشگاه چه دستاوردی برای نظام جمهوری اسلامی دارد؟! وقتی عموم دانشجویان از حق مواجهه با سران قوا محروم می‌شوند و بیان علنی انتقادات، محروم می‌شوند، نه تنها دانشگاهِ سیاسی محقق نمی‌شود بلکه سیاست‌زدایی از دانشگاه از طریق مهندسی‌های پسینی، قدرتمندتر از گذشته اجراخواهد شد.

روسای محترم قوای سه‌گانه!

بسیج دانشجویی این حجم از کنترل و ممنوعیت را در برنامه‌های دانشجویی ویژه عموم دانشجویان برنمی‌تابد. ضروری است هر چه سریع‌تر با تغییر رویکرد حضور در برنامه‌های پیش‌رو و انتشار کامل نطق‌های دانشجویی، تصویرِ موجود را تغییر دهید؛ در غیر این‌صورت دیگر دانشگاه‌ را به عنوان محل حضور تشریفاتی خویش انتخاب نفرمایید!

آن چه از روسای محترم قوا انتظار است به رویه سابق خود در سال های گذشته که در دانشگاه ها حضور می‌یافتند و با عموم دانشجویان تخاطب می‌کردند، بازگردند.

 

دانشگاه‌ را به عنوان محل حضور تشریفاتی خویش انتخاب نفرمایید!

دانشگاه‌ را به عنوان محل حضور تشریفاتی خویش انتخاب نفرمایید!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top