تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/20 - 18:36
کد خبر: 490543

در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجائی بیان شد؛

ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست، ما گوش شنوا داریم +فیلم

ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست، ما گوش شنوا داریم +فیلم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان چند وظیفه داریم، یکی نظارت بر انتخابات است که این ایام پا به پای مجری حرکت می‌کنیم تا انحرافی صورت نگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، طحان نظیف، در نشست دانشجویی که در دانشگاه شهید رجائی برگزار شد، گفتدر جمع های دانشجویی که حاضر می شویم رسالتشان را دو چیز می دانیم، رسالت اول کادر سازی برای انقلاب اسلامی و دومی مطالبه گری است.شما به عنوان دانشجو معلمان نقش مهم تربیت نیروی انسانی آینده را بر عهده دارید. در این جلسه نسبت به قانون اساسی پر رنگ تر صحبت خواهم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نقشه و الگوی مطالبه در جنبش دانشجویی می تواند اصل قانون اساسی باشد. اگر بخواهیم به ارزش این متن مترقی بپدازیم باید به گذشته رجوع کنیم.

وی  با اشاره به قانون اساسی کشور افزود:  قانون اساسی ما برگرفته از دین ما است و باید به این قانون مراجعه کرد،  دسترسی به آن آسان است که هم کلان نگر است و هم جزئیات قانون را دارد که یکی از فصول قانون اساسی مربوط به مردم است و مزیت آن این است که حتی می‎توان برای هر  مصوبه شکایت کرد حتی برخی مصوبات را که با شرع مغایرت دارند می توان غیر شرعی اعلام کرد. بنابراین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک متن تزئینی نیست بلکه انسان‌ها را تربیت کرده، مانند سردار سلیمانی که یک انسان مد نظر قانون اساسی است و می‌توان آن را به عنوان الگو مطرح کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: هر کسی که امروز ادعای انقلابی گری دارد ناگزیر است که به قانون اساسی مراجعه کند. نمی‌تواند قانون اساسی را نشناسد، اگر این چنین باشد ادعا‌های وی درست نیست.قانون اساسی را اگر اینگونه نگاه کنیم می‌توان چاره ساز برای جامعه انسانی باشد.

طحان نظیف در خصوص انتخابات مجلس، گفت: تمهیداتی را از سال گذشته در راستای برگزاری انتخابات پرشور انجام داده ایم، یکی از این تمهیدات اصلاح قانون انتخابات بود، موضوعی که سال‌ها مطرح بوده است.

وی با اشاره به آمار ثبت نام انتخابات امسال، افزود: سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار و  امسال حدود ۲۵ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند، پس طبیعتا بررسی صلاحیت‌ها هم باید متناسب با این عدد ثبت نام باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دلیل تعدد فرآیند ثبت نام این است که اگر کسی نسبت به مرحله قبل استدلال و دفاعی داشت حرفش شنیده شود و قضاوت دقیق تری باشد.

وی در خصوص شرح وظایف شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان چند وظیفه داریم، یکی نظارت بر انتخابات است که این ایام پا به پای مجری حرکت می‌کنیم تا انحرافی صورت نگیرد.وظیفه دیگر که در طی سال مستمر است بحث بررسی مصوبات مجلس که خلاف شرع و قوانین نباشند.تفسیر قانون اساسی و پاسخ به استعلامات دیوان اداری از دیگر وظایف ما است.

طحان نظیف ادامه داد:ادعا‌ها نسبت به شورای نگهبان کم نیست و ما گوش شنوا داریم تا بیایند و موارد گفته شود. نگاه سیاسی و حزبی و سلیقه‌ای به افراد نداریم، شورای نگهبان نگاه می‌کند تا افراد مواردی که در ماده ۳۱ تا ۳۳ ذکر شده را دارا باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به افزایش سن بازنشستگی، گفت: شیوه تصویب این قانون را باید از نمایندگان پیگیر شوید. نظر شورای نگهبان راجع به این موضوع هم پس از بررسی، اعلام خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص رد صلاحیت ها گفت:بنده درخواست دارم تا دانشجویان به متون قانون رجوع کنند؛ وارد مصادیق نمی شوم اما هر انتخاباتی قانون خودش را دارد.کسی ممکن است برای پستی در یک قسمت احراز صلاحیت شود و برای انتخابات دیگر نشود .نمایندگان مجلس، مجلس خبرگان و... قوانین خودش را دارد و با هم فرق دارد.

وی ادامه داد: آنچیزی که اعلام شده است نسبت به برخی از افرادی که ذکر کردید نظر هیات اجرایی است و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارد.ما نسبت به هیات اجرایی اطلاع نداریم از ما استعلامی گرفته نمی شود در خصوص افراد و مربوط به فرماندار و دیگر حاضران است، اما اگر کسی در مرحله بررسی استانی اعتراضی داشته باشند با شورای نگهبان مطرح می کنند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: اصل ۲۷ درخواست تفسیر می‌خواهد، اوایل انقلاب اینگونه بود، تا الان درخواست تفسیر نداشتیم. بنده طرفدار تفسیر قانون اساسی نیستم، چون محدودیت ایجاد می‌شود، اما اگر درخواستی باشد تفسیر می‌کنیم. دولت‌ها در خیلی از موضوعات ممکن است بروند موردی را توافق کنند، اما هر دو طرف می‌دانند در کشورشان باید سیر قانونی و مسیر را طی کند، لذا تا این مسیر طی نشود هر چند که امضا شده باشد قابلیت اجرا ندارد، تا عنوان قانون به خودش نگیرد قابلیت اجرا نخواهد داشت.

وی با توصیه‌ای به دانشجویان گفت: درب شورای نگهبان به روی دانشجویان باز است، تا اگر مطلبی داشتند به ما ارائه دهند. در خصوص همین لایحه عفاف و حجاب تقریبا هر کسی موردی داشت دعوت کردیم و بعد در دستور کار قرار دادیم. سامانه ارتباطات شورای نگهبان وجود دارد و اگر مسئله‌ای نیاز بود با شورا در میان گذشاته شود به این سامانه مراجعه کنید. سامانه‌ای هم با هدف شفافیت وجود دارد و در آن مشروح مذاکرات شورای نگهبان، گزارش استدلال‌ها شورای نگهبان به صورت دسته بندی شده برای مصوبات قرار داده می‌شود. عزیزان مراجعه کنند و از این گنجینه استفاده کنند

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top