تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/21 - 10:39
کد خبر: 490562

رئیس سازمان بسیج اساتید: اساتید دانشگاه‌ها در فناوری و نوآوری نقش آفرین باشند

 رئیس سازمان بسیج اساتید: اساتید دانشگاه‌ها در فناوری و نوآوری نقش آفرین باشند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه اظهار امیدواری کرد اساتید بسیجی در این مسیر بیش از گذشته نقش آفرین بوده و برای نظام جمهوری اسلامی و در راستای نیل به اهداف ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، گام بردارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست وبیناری معاونین فناوری و نوآوری بسیج اساتید کشور با حضور محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید برگزار شد.

مردانی در این نشست ضمن قدردانی از دغدغه مندی اساتید بسیجی که با وجود مشغله فراوان کاری در دانشگاه، پای کار نظام و بسیج ایستاده‌اند، تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته همواره به فراگیری و بومی سازی علوم نوین تاکید داشته است و امروز شاهد این هستیم که در بسیاری از حوزه ها بر لبه دانش روز دنیا گام بر می داریم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه اظهار امیدواری کرد اساتید بسیجی در این مسیر بیش از گذشته نقش آفرین بوده و برای نظام جمهوری اسلامی و در راستای نیل به اهداف ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، گام بردارند.

مردانی افزود: مساله فناوری و نوآوری در گام دوم انقلاب اسلامی و برای تمدن سازی در چله دوم انقلاب مساله بسیار مهمی است و در این مسیر اساتید می‌توانند نقش آفرین باشند و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد و احساس می کنم این حرکت در بسیج اساتید شروع شده است .

وی با بیان اینکه از آغاز مسئولیت خود در بسیج اساتید، اولین و مهم‌ترین بنای رویکرد را بر اهتمام به علم و فناوری گذارده بر  تقویت این بخش تاکید کرده و گفت: اساتید بسیجی در جامعه دو نقش اساسی دارند یکی نقش انقلابی، جهادی  و در صحنه بودن و همچنین ارتقای معرفت، بصیرت و معنویت جامعه است و نقش دوم بهره مندی جامعه از تخصص و مهارت ایشان که هر چند در دانشگاه محقق می‌شود اما با تکیه بر مسئولیت انقلابی و اجتماعی می‌توان این تخصص را به بهترین نحو پای کار نظام و انقلاب آورد.

مردانی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های عظیم نهضت استادی بسیج برای شبکه سازی نخبگانی در مسیر تمدن سازی تاکید کرد.

وی افزود: مباحث مهمی در این جلسه مطرح شد و نگاه‌های اساتید بسیار دقیق است. پیشنهادات مطرح شده باید دسته‌بندی شده و در حوزه‌های مختلف چون نیرو انسانی و حوزه ساختاری به کارگیری شود تا زیرساخت‌ها و اقدامات لازم در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست همچنین از رویدادهای مهمی در بسیج اساتید در هفته‌های آتی خبر داد و از اساتید خواست پیشنهادات خود را در حوزه فناوری و نوآوری جهت اصلاح آیین نامه ها ارائه کنند.

وی همچنین از ضرورت حضور موثر اساتید رشته‌های فنی و مهندسی با ایجاد هسته‌های فناور در دانشگاه سخن گفت و بر تقویت ارتباط  دانشگاه با صنعت از طریق بسیج اساتید به عنوان حلقه میانی بین دانشگاه و صنعت و قوای سه‌گانه تاکید کرد.

مردانی افزود: در همه استان‌ها در پارک‌های علم و فناوری می‌توان کانون فناوری محور بسیج اساتید ایجاد کرده و معاونت فناوری و نوآوری رابط میان دانشگاه و محققان و بدنه اساتید استان باشد. در این حوزه می‌بایست نقشه راه تعریف کرده  و بر اساس آن در کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت نیازها را احصا کنیم تا به معنای واقعی این شبکه ایجاد شود. اساتید باید در این خصوص همت کنند. مخصوصا اساتید جوان و دانشجویان دکترا می‌توانند در تشکیل  و تقویت هسته‌های علمی مساله محور اهتمام ورزند.

وی همچنین بر تشکیل شورا و ساختار تشکیلاتی و تقسیم مسئولیت ها و پیش بینی برنامه ۵ ساله فناوری و نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های انقلاب اسلامی و امام حسین (ع) و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد.

مردانی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره شهید چمران بسیج اساتید در ۱۴۰۴ از ضرورت برنامه ریزی در جهت تقویت بخش فناوری و نوآوری در جشنواره آتی سخن گفت.

 اکبرزاده معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید کشور نیز در نشست معاونین فناوری و نوآوری سراسر کشور از فعالیت این معاونت برای کمک به نظام حکمرانی آموزش عالی سخن گفته و به مسائل مطرح شده از سوی معاونین فناوری و نوآوری استان‌ها پاسخ داد.

وی برنامه‌های اجرا شده، پیشنهادهای کاربردی معاونت‌ها و تلاش بسیج اساتید در حمایت از طرح‌های دانش بنیانی اساتید فناور را قدر دانست و اشاره کرد: مسیر اقتصاد دانش بنیان از طریق اساتید بسیجی قابلیت مردمی سازی دارد.

 اکبرزاده تلاش در حمایت از طرح‌های اقتصاد دانش بنیان، ایجاد شورای سیاستگذاری جهت بررسی طرح‌های مطرح شده از سوی اساتید فناور و ارائه به سازمان مرکزی بسیج اساتید و بسیج مستضعفین را جزو اولویت‌های معاونت فناوری و نوآوری دانست.

 این استاد دانشگاه همچنین بر تعیین ردیف بودجه اجرای طرح های فناورانه از طریق معاونت علمی،  فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بسیج علمی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد.

تعامل با پارک‌های علم و فناوری استان ‌ها، ایجاد شبکه مسائل استان با کمک اساتید دغدغه‌مند، تلاش در رفع موانع حقوقی قراردادهای همکاری دانشگاه با صنعت از طریق دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، استفاده از ظرفیت اساتید بسیجی و دانشجویان بسیجی تحصیلات تکمیلی برای تشکیل حلقه‌‌های علمی، پیشنهاد ایجاد کانون جهش تولید دانش بنیان، پیشنهاد معرفی نماینده‌ای از بسیج اساتید در شوراهای شرکت‌های تاثیرگذار برای حمایت از اساتید فناور و رفع چالش‌های این حوزه از مواردی بود که اکبرزاده به آن پرداخت.

معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید کشور همچنین پیشنهاد کرد در موضوع پایه‌های تشویقی که گاهی مانع رشد فناورانه اساتید می‌شود، نظر بسیج اساتید به نهادهای تصمیم گیر ارائه شود.

اکبرزاده افزود: غرفه محصولات فناورانه استان‌ها به عنوان راهی برای توسعه فناوری های اساتید است.

وی همچنین از امضای تفاهم  همکاری میان وزارت صمت و بسیج اساتید خبر داد و گفت: حضور یک نماینده از بسیج اساتید در پالایشگاه‌های کشور و شرکت‌های مربوطه را برای حمایت از طرح‌های فناورانه اساتید عملیاتی کرده‌ایم.

 معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به رفع موانع و چالش‌های کشور از طریق قراردادهای همکاری با معاونت علمی بسیج و تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان اقشار و انتظار جدی آنان از بسیج اساتید برای ارائه طرح‌های مورد نیاز اشاره کرد.

 اکبرزاده همچنین در بحث لجستیک از همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بسیج اساتید کشور و امضای تفاهمنامه‌ همکاری در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی اساتید فناور سخن گفته و پیشنهاد داد در طرح‌هایی چون طرح شهید بهشتی و طرح جهاد علمی از ظرفیت‌های بسیج اساتید استفاده شود.

پیگیری مطالبات اساتید فناور در استان‌ها تا به نتیجه رساندن طرح‌های آنان از طریق ارتباط با رده‌های بالای آموزش عالی و فناوری کشور و تلاش در جهت ترجمه و تبدیل زبان صنعت به زبان آکادمیک و دانشگاهی جهت رفع چالش‌های اساتید فناور از جمله وظایف معاونت فناوری و نوآوری بود که اکبرزاده مطرح کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top