تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/21 - 13:37
کد خبر: 490597

برهان حشمتی؛

چماق کلیدواژ‌ه‌ی «ایرانشهری» بر سر مخالفان قوم گرایی

چماق کلیدواژ‌ه‌ی «ایرانشهری» بر سر مخالفان قوم گرایی

اخیرا در نشستی دانشجویی تحت عنوان " یادواره شهدای نارداران و حاج علی اکرام علی اف" در یکی از دانشگاه ها، شاهد بودم برخی دانشجویان حاضر نه تنها هیچ اطلاع و شناخت درستی از مسایل و مصایب مردم مظلوم جمهوری آذربایجان ندارند، بلکه خود تحت تاثیر تبلیغات و القائات پان ترکیسم و ترک گرایی، چنان دچار بحران هویتی و گرفتار ترک گرایی هستند که با هر گونه شناخت و دانشی که تبلیغ ترک گرایی در میان آذری های ایران را نفی کند، با تعصب شدید و عملا خصمانه برخورد می کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از برهان حشمتی */// هشدار هشدار! متاسفانه در شرایطی که برخی متولیان امور دانشگاه های کشور بخاطر راحت طلبی و به منظور آسوده خاطر کردن خود از دردسرهای موهومی که برای بحث های دانشجویی متصور است، غیرسیاسی سازی دانشگاه ها را  در دستور کار خود قرار داده اند و از روشنگری های سیاسی در خضوص موضوعات ضروری کشور و منطقه و جهان ممانعت می کنند، افکار و عقاید و القائات نادرست و مسموم و ضدایرانی و ضداسلامی در چنین محیطی در میان دانشجویان راحت تر و بدون رقیب به رشد سرطانی خود ادامه می دهند!

اخیرا در نشستی دانشجویی تحت عنوان " یادواره شهدای نارداران و حاج علی اکرام علی اف" در یکی از دانشگاه ها، شاهد بودم برخی دانشجویان حاضر نه تنها هیچ اطلاع و  شناخت درستی از مسایل و مصایب مردم مظلوم جمهوری آذربایجان ندارند، بلکه خود تحت تاثیر تبلیغات و القائات پان ترکیسم و ترک گرایی، چنان دچار  بحران هویتی و گرفتار ترک گرایی هستند که با هر گونه شناخت و دانشی که تبلیغ ترک گرایی در میان آذری های ایران را نفی کند، با تعصب شدید و عملا خصمانه برخورد می کنند.

مبلغان نشان دار ترک گرایی در ایران چنان چماق و کلیدواژه "ایرانشهری" و " افکار کسروی" را  در اذهان این جوانان جاسازی کرده اند که به محض شروع به سخن گفتن، طوری بی مناسبت و بی مهابا از  این چماق استفاده می کنند که سخن گفتن کودکان تازه زبان باز کرده ای را تداعی می کنند که به تازگی فحش جدیدی را یاد گرفته اند که معنایش را هم به خوبی نمی دانند و آن فحش را به پدر و مادر و خواهر و برادر بزرگتر خود هم نثار می کنند!!

هیچ تردیدی نباید داشت که با  ترویج این ترک گرایی متعصب، ظرفیت غیریت سازی در میان این قشر از جوانان و دانشجویان آذری در ایران بسیار افزایش خواهد یافت و جامعه را از درون با مشکل مواجه خواهد کرد!  زیرا، در اذهان و افکار این قشر،  نام ایران اسلامی به عنوان فحش و ناسزا  جاسازی شده و با تبدیل مفهوم "ایرانشهر" به فحش و ناسزا، با خباثت نام عزیز "ایران" را به فحش تبدیل کرده اند و بسیاری از این ایرانیان نیز گویی مسخ شده اند و اصلا واقف بر این نمی شوند و نمی خواهند واقف شوند که نام کشور خود را  به عنوان فحش استفاده می کنند!!

پیش تر در جمهوری آذربایجان شاهد این بودم که نویسندگان و روزنامه نگاران پان ترکیست در نوشته ها و سخنرانی هایشان، نام "فارس" را علاوه بر دشمنی و عداوتی با آن به عنوان یک قوم دارند، بطور لغوی نیز به عنوان فحش هم استفاده می کنند! و نتایج منفی این عداوت و غیریت سازی را اکنون در جامعه جمهوری آذربایجان شاهد هستیم که اقشاری از آن جامعه بی هیچ دلیل و منطقی ایران و ایرانی را دشمن می پندارند، گرچه پاک مردانی همچون حاج علی اکرام و حسینیون هم در آن جامعه هستند که وجود مبارک خود را وقف حفظ و حراست از  ریشه های ایرانی و شیعی و ایرانیت جامعه خود کرده اند.

اما، در همین حال، بطوری عجیب و تاسف آور شاهد پیشروی جریان پان ترکیسم و ترک گرایی به داخل ایران هستیم. با هدایت و کارگردانی همان مراکز و عناصری که زمانی کلمه فارس را در باکو به فحش تبدیل کردند،  اکنون این شگرد غیریت سازی در داخل ایران و با تغییر معنایی که مروجان ترک گرایی بر کلمه "ایرانشهر" بار می کنند، در حال پیگیری است و متاسفانه متولیان امور فرهنگی کشور نیز هنوز به این پدیده بی اعتنایی می کنند و انگار نه انگار که تبدیل نام  "ایران" به فحش و ناسزا  خیانت و اهانتی نابخشودنی به این کشور و این ملت است و همچنین ممکن است که تداوم رشد این "ویروس منحوس" در آینده  به درگیری ها و مشکلات لاینحل و نزاع های خونین هم کشیده شود!

* کارشناس حوزه قفقاز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top