تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/09/19 - 11:57
کد خبر: 490930

نماینده بسیج دانشجویی خطاب به وزیر خارجه؛

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، امتیاز سیاسی به رجل بازنشسته نیست

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، امتیاز سیاسی به رجل بازنشسته نیست

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، امتیاز سیاسی به رجل بازنشسته و کهنسال در عالم سیاست نیست. بساط این نگاه و رویکرد اشتباه در وزارت امور خارجه را جمع کنید. کادر وزارت امور خارجه و سفرای ما خصوصا در کشورهایی که با آنان روابط راهبردی داریم و در سبد دیپلماسی کشور برایمان اولویت بیشتری دارند، نباید لزوما از مدیران بازنشسته، دارای روابط و نفوذ در شبکه‌های قدرت سیاسی و گاها بی‌ربط به سیاست‌خارجه و یا کشور مقصد، باشند.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر شنبه، 18 آذرماه در آیین گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور پیدا کرد. در ابتدای این جلسه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دغدغه های خود را مطرح کردند.

در ادامه متن سخنان نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را خطاب به وزیر امور خارجه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت آزادۀ ایران هم اکنون از ملت‌های مستضعف جهان در مقابل‌‎ ‌‏آنان که منطقشان توپ و تانک و شعارشان سرنیزه است کاملاً‌‎ ‌‏پشتیبانی می‌نماید. ما از تمام نهضت‌های آزادیبخش در سراسر‌‎ ‌‏جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه می‌کنند،‌‎ ‌‏پشتیبانی می‌کنیم. امام خمینی (ره)
 
جنبش دانشجویی از بدو تشکیل، ماهیت ضد استبداد، استکبار و استعمار داشته و همسو با جنبش‌های آزادی بخش سراسر جهان فریاد عدل و حق طلبی سر داده و برای این آرمان، خون داده است. نمونه‌ بارز آن ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ است که پس از ۴ ماه از کودتای ۲۸ مرداد بزرگ‌نیا، قندچی و شریعت رضوی پیش پای معاون رئیس جمهوری دولت مستکبر آمریکا درست در همین موقعیت که ایستاد‌ه‌ایم قربانی می‌شوند.

بعدها جنبش دانشجویی در ارتباطی تنگاتنگ با جنبش‌های اسلامی منطقه چمران‌هایی را تربیت نمود که نقش محوری در پیروزی‌های انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار و استعمار را داشتند. و اما اینک بعد از دقیقا ۷۰ سال جنبش دانشجویی زنده است؛ هرچند عده‌ای تلاش می‌کنند با سودجویی‌ها و منفعت‌طلبی‌های خود از این حرکت و اراده آرمانی سیاست‌زدایی کنند؛ اما زهی خیال باطل که چنین شود! چراکه رهبر ما، مراد ما، امام خامنه‌ای عزیز فرمود خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که سعی می‌کنند قشر جوان و دانشگاهی ما را غیر سیاسی کنند.

که البته این سیاست زدایی‌ها در اشکال مختلف اکنون هم ادامه دارد به نحوی که روسای قوای سه گانه از حضور در دانشگاه‌های اصلی و یا حضور بدون پروتکل‌های موهوم تشریفاتی علی رغم تذکرات مکرر مقام معظم رهبری خودداری می‌کنند. و اما امروز جنبش دانشجویی ما همانند گذشته دغدغه آزادی مردمان دربند استبداد و استعمار و استکبار را دارد به ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه.

امروزه یکی از بزرگترین ظلم‌هایی که در تاریخ جهان و بشریت رخ می‌دهد، ظلمی است که به مردم بی‌دفاع غزه روا شده است. امروز جهان شاهد توحش صهیونیسم است که هر قواعد خودخوانده حقوق بشری را ذبح کرده و کشتار و نسل‌کشی را ادامه می‌دهد. وحوش صهیونیست به زن و مرد و کودک و جوان و پیر و میانسال رحم نمی‌کند و جامعه جهانی مقابل این جنایات تاریخی لال شده است و جدای ازآنکه لام تا کام سخن نمی‌گوید، از این جنایات نیز حمایت می‌کند.

فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و فرزندان خمینی نمی‌گذارند تا این آرمان به دست فراموشی سپرده شود.

برای ما قدس شریف آرمان است، نابودی رژیم صهیونیستی وعده حق الهی است و ۷ اکبتر ۲۰۲۳ یک نقطه عطف تاریخی روزشمار برای زدودن این لکه ننگ صهیونیستی از جغرافیای زمین است و عملیات طوفان‌الاقصی واکنشی به ۷۵ سال ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی بود.
 
و اما سخنانی صریح با رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه در این 2 سال و اندی که گذشته، که البته پاسخ‌های شفاف، روشن و به دور از ادبیات مرسوم دیپلماتیک را می‌طلبد.

به عنوان نکته اول از جناب آقای امیرعبداللهیان بعنوان وزیر امور خارجه و نحوه حضورشان در دانشگاه به دور از پروتکل‌های محافظه‌کارانه برخی آقایان مسئول تشکر می‌کنیم و از تلاش‌ها، کنش‌ها و سفرها و برخی ابتکارات دیپلماتیک در حوزه سیاست خارجه، علی‌الخصوص در ابتدای جنگ غزه تقدیر می‌کنیم.

و اما چند مطالبه مهم در حوزه سیاست خارجی؛

اولاً که فارغ از برخی تلاش‌های وزارت خارجه در مسئله فلسطین چرا جمهوری اسلامی به عنوان نهاد مرجع مشترک کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی نقش محوری در میزبانی از این کشورها نداشته؟ چرا نماینده ایران در سازمان ملل اخیرا به قطعنامه‌ای رای داده که «دولت اسرائیل» را به عنوان یک استیت در ادبیات حقوق بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد؟!

آقای وزیر خارجه!

چرا سفارت فلسطین در ایران باید در اختیار تشکیلات خودگردان بعنوان جریانی باشد که از جریان مقاومت اسلامی در فلسطین نه تنها حمایت نمی‌کند بلکه آنها را محکوم می‌کند و در راستای تضعیف آنها گام برمی‌دارد و چرا از سویی شاهد اتخاذ سیاست انفعالی در خصوص انتقال مدیریت نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی دستگاه دیپلماسی هستیم؟ سیاستی که از سوی آمریکا امارات و عربستان به شدت حمایت می‌شود.

ثانیا چرا در برابر اندک امتیازات حاصل از توافق با عربستان امتیازات گسترده‌ای در حوزه امنیتی به عربستان سعودی داده‌ایم به نحوی که تا قبل از طوفان الاقصی موجب شد با ایجاد حاشیه امنی برای عربستان روند عادی‌سازی روابطش با اسرائیل را تسهیل‌گری کند. لطفا نظر خود را در این مورد شفاف مطرح کنید.

ثالثا دستگاه دیپلماسی ما در بسیاری از مواقع صرفاً لفاظی‌های دیپلماتیک انجام می‌دهد که به کنش موثر منجر نمی‌شود و این باعث محاسبه پذیری و پیش‌بینی پذیری توسط طرف‌های ما در جامعه بین‌المللی می‌شود که در نهایت موجب مهار و تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی می‌شود.

آقای امیرعبداللهیان!

موضع‌گیری‌های بدون پیوست اقدام باعث تهی شدن ظرفیت سیاست خارجی کشور می‌شود. برای مثال در ماجرای شهادت حاج قاسم و یا شهید فخری‌زاده این تصور ایجاد شد که دستگاه دیپلماسی ما صرفاً دست به لفاظی‌های دیپلماتیک می‌زند و هیچگونه اقدام عملی در واکنش به اقدامات رژیم صهیونیستی و غرب را انجام نمی‌دهد.

از سویی دیگر در خصوص مباحثی همچون میدان نفتی آرش، حقابه‌های ایران و حاکمیت بر جزایر سه گانه هم شاهد مواضع انفعالی از سوی دستگاه سیاست خارجی کشور هستیم.

رابعا، در خصوص مذاکرات هسته‌ای با غرب چرا اشخاص عالم و توانمندی همچون آقای دکتر عسکری از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته می‌شوند و از سویی امثال آقای صابری از تیم سابق هسته‌ای باقی می‌مانند؟ همین مسئله حذف و عدم حضور اشخاص توانمند و حضور مدیران با سابقه و با مواضع مشخص از دولت قبل در دفتر خود شما هم مشهود است. در این خصوص لطفا واضح و شفاف نظر خود را مطرح بفرمایید و اگر اینچنین است دلایل وجود چنین شرایطی را به صورت صریح بیان کنید.

در مورد مذاکرات هسته‌ای و مذاکره با آمریکا که از مسیر عمان نیز در جریان است لطفاً به صورت واضح، صریح و شفاف بفرمایید که چه اقداماتی در حال وقوع است؟ چرا این مسیر مذاکراتی در دولت قبل به عنوان عامل منفی تلقی می‌شد در دولت فعلی همچنان ادامه دارد؟

مسئله‌ای دیگر در نوع حکمرانی در وزارت خارجه؛

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور!

سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، امتیاز سیاسی به رجل بازنشسته و کهنسال در عالم سیاست نیست. بساط این نگاه و رویکرد اشتباه در وزارت امور خارجه را جمع کنید. کادر وزارت امور خارجه و سفرای ما خصوصا در کشورهایی که با آنان روابط راهبردی داریم و در سبد دیپلماسی کشور برایمان اولویت بیشتری دارند، نباید لزوما از مدیران بازنشسته، دارای روابط و نفوذ در شبکه‌های قدرت سیاسی و گاها بی‌ربط به سیاست‌خارجه و یا کشور مقصد، باشند.

چرا این رفتار هنوز در دوره تصدی جنابعالی بر وزارتخانه ادامه دارد؟ نوع حضور آقایان کاظم جلالی و سید عباس موسوی و مطرح شدن خانم معصومه آباد با چه فرایندی بوده و چطور قابل توجیه است؟

شما که پیشرو و عهده‌دار دستگاه سیاست خارجی در دولت موصوف به صفت انقلاب هستید، حتما در برخی از این شیوه‌ها بازنگری نمایید.

و مورد دیگر مرتبط با حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

ضعف در دیپلماسی اقتصادی و پژوهش در این حوزه به نحوی است که تفاهم‌نامه‌های خوبی در این حوزه منعقد می‌شود اما به مرحله اجرا نمی‌رسد و یا شفاف نیست مثل قرارداد منعقد شده با چین و یا عدم وجود پژوهش در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای متحد همچون سوریه که سفیر محترم ایران در سوریه و سایر کشورهای منطقه به آن اذعان دارند که نشانه ضعف آشکار در حوزه پژوهش اقتصادی در وزارت خارجه است.
 
و نکته آخر ضعف در حوزه دیپلماسی عمومی است چه در حوزه داخلی و خارجی که اقناع افکار عمومی در خصوص اقدامات، شیوه‌ها و نگاه دستگاه دیپلماسی صورت نمی‌پذیرد و تصور عمومی نسبت به دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم همانند دولت یازدهم و دوازدهم است. به نحوی که گاه و بی‌گاه شخصیت‌های معلوم‌الحالی همانند آقای محمدجواد ظریف که با قرارداد ننگین برجام کشور را دچار خسارت محض نمود به خود اجازه می‌دهند که در مورد سیاست خارجه کشور در کرسی نقد دیپلماسی بنشینند؛ در حالیکه اگر معیار و حق عدالت بود قطعا چنین شخصی باید پاسخگوی ظلم‌های انجام شده به منافع ملی در پیشگاه ملت ایران بود.

و یا در حوزه خارجی به ویژه در خصوص کشورهای اسلامی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ غزه به نحوی که به دلیل فعالیت ترکیه و قطر در حوزه دیپلماسی عمومی محبوبیت این دو کشور به عنوان کشورهای حامی فلسطین از ایران بیشتر بازنمایی می‌شود.

در آخر نیز ما به عنوان جنبش دانشجویی مسلمان و بسیج دانشجویی که عهدی دیرینه با آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری بسته‌ایم بار دیگر اعلام میکنیم که مقابل خط سازش و سازشگری می‌ایستیم و نمی‌گذاریم عده‌ای که خاطرات انفعال و ننگ روابط منفعلانه‌شان با اروپا و غرب از ذهن مردم پاک نشده، به صحنه تصمیم‌گیری برای انقلاب اسلامی پا بگذارند و از سوی دیگر در جایگاه منتقد متوهم تحلیل و نقد کنند.

همچنین از دستگاه دیپلماسی کشور و شخص آقای امیر عبداللهیان انتطار داریم در ماجرای غزه اهرم‌ها و سازوکارهای تحریم رژیم صهیونیستی و قطع روابط برخی کشورهای عربی با این غده سرطانی را به شکل فعالانه‌تری پیگیری نمایند. مصاف بر آنکه حمایت‌های علنی و مشخص‌‌‌تری بدون هرگونه مصلحت‌سنجی‌های ضدمصلحت از گروه‌ها و جنبش‌های مردمی و نهضتی منطقه‌ای داشته باشند. جدای از آن پیگیری رسمی توقف جنگ‌، نسل‌کشی و در کنار آن ارسال غذا و دارو و کمک به بازسازی غزه از دیگر موارد مورد تاکید است که ان‌شاءالله به جد توسط شما پیگیری شود که بعون الله آزادی قدس شریف نزدیک است.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top