تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/09/26 - 12:46
کد خبر: 491032

راز موفقیت در زندگی چیست؟ ۷ قدم مهم در رسیدن به موفقیت

راز موفقیت در زندگی چیست؟ ۷ قدم مهم در رسیدن به موفقیت

راز موفقیت در زندگی به طور خلاصه، اصلاح و بهبود عادات و رفتارهای روزمره ما است؛ جایگزینی خرده عادت‌های منفی و بیهوده، با عاداتی سازنده و مثبت. اما برای تغیر زندگی خود و رفتار‌هایمان باید از کجا شروع کنیم؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه ما حداقل یک‌بار این سؤال را از خود پرسیده‌ایم که راز موفقیت در زندگی چیست. چه چیزی افراد موفق را از دیگران جدا می‌کند و چه عواملی در موفقیت تأثیر دارند. اگرچه همه آدم‌ها در شرایط کاملاً برابر و یکسان نیستند و بعضی‌ها از منابع و دارایی‌های بهتری برخوردارند، اما برای رسیدن به موفقیت در زندگی، کارها و عادات مهمی وجود دارد که هر کسی با عمل به آن‌ها، می‌تواند موفقیت را برای خود به امری یقینی بدل کند.

موضوع مهمی که بسیاری از افراد از آن چشم‌پوشی می‌کنند این است که رسیدن به موفقیت در زندگی، هدفی کلی است که برای رسیدن به آن‌، باید با تغییرات جزئی و قدم‌های کوچک آغاز کرد. راز موفقیت در زندگی به طور خلاصه، اصلاح و بهبود عادات و رفتارهای روزمره ما است؛ جایگزینی خرده عادت‌های منفی و بیهوده، با عاداتی سازنده و مثبت. اما برای تغیر زندگی خود و رفتار‌هایمان باید از کجا شروع کنیم؟ ما در ادامه بحث با استناد به گفته‌ها و آموزه‌‌های افراد موفق در سراسر جهان، سعی کرده‌ایم که راز موفقیت در زندگی را کشف کنیم.

قدم اول: برنامه‌ریزی را جدی بگیرید

اولین و ابتدایی‌ترین قدم در راه رسیدن به موفقیت، برنامه‌ریزی مستمر و دقیق است. منظور از برنامه‌ریزی این است که شما موفقیت را برای خود تعریف کرده و بدانید که دقیقاً چه می‌خواهید و هدف مقصودتان چیست. یکی از بزرگ‌ترین عوامل شکست، ناآگاهی نسبت به چیستی هدف است. بسیاری از افراد به طور دقیق و واضح نمی‌دانند که در زندگی‌شان چه می‌خواهند و همین موجب می‌شود که در راه رسیدن به موفقیت، از راه‌های اشتباه و بن‌بست استفاده کنند؛ چراکه هدف برای‌شان به‌درستی مشخص نیست.

برنامه‌ریزی برای شما مثل یک راهنما عمل می‌کند. شما به کمک برنامه‌ریزی هدف خود را به‌خوبی می‌شناسید و راه رسیدن به آن را به بهترین شکل ممکن می‌یابید.

قدم دوم: خود را برای عوامل غیر قابل پیش‌بینی آماده کنید

لازم است بدانید که خیلی از عوامل تأثیرگذار در مسیر رسیدن به موفقیت، تحت اختیار شما نیست و هر لحظه ممکن است یک اتفاق جزئی و ناچیز تمام برنامه‌هایتان را به هم بریزد؛ موضوعی که می‌تواند موجب شکست و حتی ناامیدی شما از تلاش دوباره بشود. برای همین ضروری است که خود را برای عوامل غیر قابل پیش‌بینی آماده کنید.

اما چطور می‌شود خود را برای عوامل غیر قابل پیش‌بینی آماده کرد؟ پیشنهاد ما به شما این است که هنگام برنامه‌ریزی، عواملی که ممکن است برنامه شما را به هم بریزد روی کاغذ بنویسید و برای مقابله با آن‌ها، یک نقشه جایگزین طراحی کنید. مطالعه مطالب درحوزه توسعه فردی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. وب‌سایت giraffeplanner یکی از معتبرترین مراجعه در این زمینه است.

قدم سوم: اولویت‌بندی را فراموش نکنید

از قدیم گفته‌اند: «هیچ‌کس نمی‌تواند چند هندوانه را با یک‌دست بلند کند». هنگام برنامه‌ریزی، ممکن است با این مسئله مواجه شوید که انجام چند کار به طور هم‌زمان، دشوار و حتی غیرممکن است و می‌تواند از کیفیت آن‌ها نیز بکاهد؛ چراکه شما برای رسیدن به دیگر کارهایتان، وقت و تمرکز کمتری را به هرکدام از آن‌ها معطوف می‌کنید.

بنابراین، اولویت‌بندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در راه رسیدن به موفقیت در زندگی، مدنظر داشته باشید. برای اولویت‌بندی صحیح، سعی کنید کارهایی که اساسی‌تر و مهم‌تر هستند را در اولویت قرار بدهید. کارهای اساسی به آن دسته از اعمالی گفته می‌شوند که در راه رسیدن به موفقیت بیشترین تأثیر را دارند و بر دیگر اهداف خرد و جزئی نیز تأثیرگذارند.

قدم چهارم: از شکست نترسید

«مایک تایسون» بوکسور افسانه‌ای تاریخ، در پاسخ به جوانی که از او درباره شکست‌خوردن پرسیده بود گفت: «اگر تا به حال شکست نخورده‌‌ای، یعنی اصلاً تلاش نکرده‌ای.» شکست قسمتی از راه موفقیت در زندگی است؛ بخشی که وجودش برای رسیدن به پیروزی، لازم و ضروری است. فراموش نکنید که هیچ معلمی در جهان بهتر از شکست، راه رسیدن به موفقیت را نمی‌آموزد.

بنابراین، هرگز از شکست نترسید و به‌جای افسوس خوردن، سعی کنید از آن درس بگیرید. اگر شما مسیری را طی کردید و متوجه شدید که به بیراهه می‌رسد، به آن فکر کنید که شما یاد گرفته‌اید که این راه به بن‌بست ختم می‌شود؛ پس هرگز دیگر آن را طی نخواهید کرد.

قدم پنجم: ارتباطات خود را بهبود ببخشید

افرادی که با آن‌ها رابطه داریم، بر روی زندگی و افکار ما تأثیر بسیاری می‌گذارند؛ بنابراین سعی کنید اطراف خود را از انسان‌های موفق پر کنید. شما با ارتباط با افراد موفق فرصت یادگیری از آن‌ها را پیدا می‌کنید و تلاش برای رسیدن به موفقیت در زندگی را، ناخودآگاه به هدف اصلی و ارزش اساسی زندگی خود بدل می‌کنید. افراد موفق فکرتان را باز می‌کنند و فرصت‌هایی را به شما نشان می‌دهند که تا پیش از آن، از وجودشان بی‌خبر بوده‌اید.

قدم ششم: از افراد باتجربه کمک بگیرید

حتی موفق‌ترین افراد نیز برای رسیدن به موفقیت در زندگی، آزمون و خطاهای بسیاری را پشت سر گذاشته‌‌اند. آن‌ها بارها طعم شکست را چشیده‌اند و از نو شروع کرده‌اند، بارها مسیر اشتباه را رفته و بازگشته‌اند. استفاده بازگشته‌استفاده از آموزه‌ها و گفته‌های افراد باتجربه، این فرصت را در اختیارتان می‌گذارد که شما اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید، راه‌های اشتباه را بشناسید و احتمال خطا در ارزیابی‌تان را کاهش دهید.

قدم هفتم: کمال‌گرایی را کنار بگذارید

طبیعی است اگر بخواهید هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اما باید این را بدانید که کمال‌گرایی افراطی موجب عدم تلاش شما می‌شود؛ چراکه شما مدام منتظر فرصت و امکانات بهتر هستید تا مسیر خود را آغاز کنید و هر بار نقطه شروع را به آینده موکول می‌کنید.

بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها به مرور زمان اتفاق می‌افتند و هرگز هیچ‌چیز از آن ابتدا بی‌نقص و کامل نبوده است. بنابراین راه خود را آغاز کنید، در طول مسیر نقص و اشتباهات خود را بیابید و با تلاش و کوشش آن‌ها را بهبود ببخشید.

نتیجه‌گیری

شاید با خودتان‌ فکر کنید که از منابع و دارایی‌های کافی برای رسیدن به موفقیت برخوردار نیستید. در جواب باید به شما بگوییم که اگرچه داشتن بعضی از منابع به موفقیت در زندگی کمک شایانی می‌کند، اما ضرورتاً تضمین‌کننده موفقیت نیست. چه بسا افرادی که از امکانات ویژه‌ای برخوردار بوده‌‌‌اند و به موفقیت چندانی نرسیدند، و افرادی که از صفر شروع کرده‌اند و حالا از موفق‌ترین افراد جهان هستند. به طور کلی، راز موفقیت در زندگی، تلاش و کوشش فراوان، در کنار برنامه‌ریزی درست و استفاده صحیح از منابع و امکانات است. هرگز فراموش نکنید که موفقیت در زندگی، امری کوتاه‌مدت نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد، بلکه نیازمند صرف زمان طولانی و صبر زیاد است؛ بنابراین صبور باشید، هرگز ناامید نشود و به تلاش خود ادامه دهید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top