تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/02 - 08:57
کد خبر: 491513

زمستان را با اهدای خون گرم کنید

زمستان را با اهدای خون گرم کنید

پاییز و زمستان هر سال، مسئولان سازمان انتقال خون نگران می‌شوند؛ نگران کاهش میزان اهدای خون. همین اتفاق هم می‌افتد، هوا که سرد می‌شود، صف مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون لاغرتر می‌شود و ذخایر خونی کم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این می‌شود که در زمستان و روزهای سرد هر قطره خون ارزشی به اندازه اهدای یکی از اندام‌های آدمی پیدا می‌کند. البته این فقط مشکل کشور ما نیست و در کل جهان فصل سرما آدم‌ها را کمتر به مراکز انتقال خون می‌کشاند. برای همین هم هست که اول زمستان -که می‌شود ‌ماه ژانویه خارجی ها- کل‌ماه را با عنوان‌ماه ملی سازمان انتقال خون نامگذاری کرده‌اند تا به مردم یادآور شوند که این فصل را با اهدای خون، گرم کنند. دلیل این مشارکت کم در اهدای خون هم به عواملی چون بروز بیماری‌های تنفسی و آلودگی هوا مربوط می‌شود.

خیلی از کارشناسان معتقدند برای فرهنگسازی درباره اهدای خون در کشور در فصول سرد سال، می‌توان به جاانداختن فرهنگ‌هایی مثل نذر خون و... فکر کرد. به‌ویژه برای کسانی که گروه‌های خونی کمیابی چون O و حتی A دارند. گروه‌های خونی که امروز کمبود آنها به‌شدت احساس می‌شود.

به هر حال این یک جبر است؛ جبری که براساس آن، آنها که گروه خونی AB دارند از همه می‌توانند خون دریافت کنند ولی جز به کسانی که همین گروه خونی را دارند، نمی‌توانند خون اهدا کنند. آنها که گروه خون A و B دارند هم می‌توانند از هم گروه خود خون بگیرند و هم از کسانی که گروه خونی O مثبت دارند. نوبت می‌رسد به کسانی که گروه خونی کمیاب O دارند. این دسته از افراد می‌توانند به همه خون بدهند ولی تنها می‌توانند از هم گروه خود خون دریافت کنند. اینطور که به‌نظر می‌رسد؛ امروز بزرگ‌ترین مشکل را هم همین گروه دارند که هم گروه خونی آنها کمیاب است و هم افراد کمتری از این گروه خون اهدا می‌کنند.

از طرف دیگر میزان اهدای خون زنان در همه کشورهای جهان نسبت به مردان کمتر است ولی در ایران این نسبت بسیار پایین است. در کشورهای اروپایی که بالاترین میزان اهدای خون زنان را دارند، اهدای خون زنان به ۲۵ درصد می‌رسد اما در ایران، میزان اهدای خون بانوان در ۲ استان ایلام و کهگیلویه و بویر احمد که بالاترین میزان اهدای خون زنان را دارند، به ۹ درصد می‌رسد. در باقی استان‌ها که میزان اهدای خون زنان از این هم کمتر است و در کل کشور تنها ۵ درصد زنان داوطلب اهدای خون هستند.

به همین دلیل مسئولان سازمان انتقال خون بر افزایش سهم مشارکت جوانان و بانوان در آمار کلی اهداکنندگان خون تأکید و امید دارند که امسال این مشارکت حداکثری باشد تا کمبود ذخایر خونی را در زمستان تجربه نکنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top