تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/02 - 19:56
کد خبر: 491576

هفدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

هفدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید

برگزیدگان هفدهمین جشنواره سینما حقیقت در تالار وحدت مشخص شدند و این دوره از رقابت مستندسازان سینمای ایران به پایان رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره سینما حقیقت، از دقایقی قبل با تلاوت آیاتی از قرآن‌ مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. 
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه این آیین اختتامیه است و از دیگر مهمانان حاضر در سالن مراسم می‌توان به محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی، حبیب ایل بیگی، مجید زین العابدین، علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما، مهدی آذرپندار ، مجتبی امینی و ... اشاره کرد.

مراسم با اجرای قطعه‌ای موسیقی توسط گروه ارکستر به رهبری بهزاد عبدی با موضوع غزه ادامه پیدا کرد و محمد حمیدی مقدم شروع به صحبت کرد.

حمیدی مقدم در ابتدای سخنان خود گفت: قدردان همه همراهان و تیم برگزاری جشنواره هستم که ماه‌هاست برای برگزاری این رویداد، تلاش می‌کنند. از گروه مشاوران انتخاب، داوران و مهمانانی که از سراسر دنیا به جشنواره ما پیوستند تشکر می‌کنم. اگر مستندسازان نبودند، این جشنواره طعمی نداشت. اگر عشق و شور آنان نبود، سینماحقیقت، جان نمی‌گرفت. 

وی ادامه داد: امسال، در جشنواره شاهد رقابت نسل‌های مختلف و درخشش جوانان بودیم. بزرگان و اساتید سینمای مستند را در کنار خود داشتیم، اما آنچه این جشن را شیرین تر و به یادماندنی می‌کند، حضور جوانان است، آنهایی که با فیلمهایشان به جشنواره آمدند، آنها که با حضورشان در اکران‌ها، به خانه جشنواره رونق دادند. جشنواره امسال، جشنواره فیلم های اجتماعی، انتقادی و پرسشگر بود، آثاری که تاریخ را یادآوری می‌کردند، فیلم‌هایی با موضوع محیط زیست، زنان، خانواده‌،  زیبایی‌های ایران و ... فیلم‌های صادق و امیدوار، فیلم‌هایی که تماشاگر را به تکاپو و تلاش دعوت می‌کرد و او را محصور در شرایط و قربانی نمی‌دید. فیلم‌های روشنِ صریح، فیلم‌هایی که راه حل ارائه می‌داد و از پاسخگویی طفره نمی‌رفت.

دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به بخش «غزه» در این دوره گفت: با این بخش، به شکل جدی به مسئله تصویر فلسطین و غزه در رسانه‌های غربی پرداختیم و این موضوع را تحلیل کردیم.

وی تاکید کرد: ما به بخشی از برنامه هایمان برای جشنواره «سینما حقیقت» دست یافتیم، اما دو موضوع اصلی هنوز باقی مانده است؛ هزینه‌های تولید بالا رفته و دست ما به عنوان نهاد متولی تولید در سینمای مستند خالیست؛  آقای وزیر باید برای این موضوع کاری کرد، سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدی است. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، «سینما حقیقت» و سینمای مستند ایران می‌تواند یک «هاب» منطقه‌ای باشد، قابلیت‌ها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدفی قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنواره‌ای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیون ها و پلتفرم‌ها و بازارهای جهانی برایمان مهم است. 

حمیدی مقدم در پایان گفت: مستندسازان ما می‌کوشند ثبت کننده و موثر باشند، این احساس مسئولیت سینمای مستند ایران را زنده نگه داشته است. ما امیدواریم . به انتظار هجدهمین جشنواره «سینما حقیقت» می‌مانیم.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید. هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی داوران بخش کوتاه بین‌الملل هستند.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید. همچنین فیلم مستند «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد برنده دیگر دیپلم افتخار بخش کوتاه بین‌الملل شد.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان که بی‌هیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم می‌گیرد. این جایزه را به مردم سیستان تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» اثری رحاب نزال از رسید.

او که در کرانه باختری حضور داشت، در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید. هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی داوران بخش کوتاه بین‌الملل هستند.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید. همچنین فیلم مستند «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد برنده دیگر دیپلم افتخار بخش کوتاه بین‌الملل شد.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان که بی‌هیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم می‌گیرد. این جایزه را به مردم سیستان تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» اثری رحاب نزال از رسید.

او که در کرانه باختری حضور داشت، در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.

مستند «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش برنده دیپلم افتخار بخش نیمه بلند بین‌الملل شد. همچنین جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید. 

در این بخش، دو جایزه ویژه نیز اهدا شد؛ مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت و فیلم مستند «هم‌نوایی عاشقانه» ساخته آذر مهرابی نیز دیگر جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت.

مهرابی پس از دریافت این جایزه  گفت: دیشب آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنونم که یک «فیلم» ساخته‌ای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم. اولین پلان‌های این فیلم برای سال 97 و آخرین پلان‌های فیلم برای 1402 است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت این فیلم خراب شد و من با این جایزه‌ای که گرفته‌ام نمی‌توانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و باید آن را به صاحب خانه‌ام بدهم. سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندانی که برای کمکی ده میلیون‌ تومانی را در صف دیدم، شرمنده شدم.

دوست‌دارم به آمریکایی‌ها بگویم به ایران سفر کنید

جیمز لانگلی مستندساز شناخته شده آمریکایی که داور بخش بین‌الملل جشنواره امسال سینما حقیقت است، در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. برای اولین بار نیست که به ایران می‌آیم. پیشتر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهمان‌نواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکایی‌ام بگویم، به ایران سفر کنند.

مهرداد اسکویی مستندساز برجسته کشورمان که دیگر داور این بخش است نیز بیان کرد: بسیار خوشحالم که در کنار بزرگ‌ترین مستندسازان جهان توانستم به تماشای فیلم‌های مستند بنشینم. در این نقطه به تماشای فیلم‌ها و ترسیم دغدغه‌ها و جنگ‌ها  نشستیم. این فیلم‌ها می‌توانند پیام‌رسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد. 

وی ادامه داد: در این دوره مستندسازان زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلم‌ مستند ساختند که واقعا شگفت‌آفرین بود.

بخش دیگری از این مراسم اختصاص به معرفی برگزیدگان مستندهای بلند در بخش بین‌الملل داشت و  رضا میرکریمی، میلیوشا آیتوگانووا و سلیمان سیسه داروان این بخش بودند.

براساس رای داوران دیپلم افتخار مستند بلند در بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا رسید و  مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی جایزه ویژه هیات داوران در این بخش را به خود اختصاص داد. در همین حال فیلم مستند «نخ طلایی» به کارگردانی نیشتا جین نیز برنده جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top