تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/10/12 - 14:03
کد خبر: 492058

انتخاب رشته تحصیلی مناسب براساس شخصیت

انتخاب رشته تحصیلی مناسب براساس شخصیت

شناخت شخصیت و آگاهی از خود بیش از هرچیزی در زندگی اهمیت دارد. همانطور که عمیقاً در شناخت شخص خود فرو می روید، می توانید روی نقاط ضعف خود کار کنید تا نسخه بهتری از خود بسازید. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود از فرصت های مناسب برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل استفاده کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛شخصیت فرد یکی ازعوامل مهم در انتخاب رشته تحصیلی است. شناخت دقیق از شخصیت و خصوصیات فرد می‌تواند به انتخاب رشته تحصیلی مناسب و موفقیت بیشتر در آینده فرد کمک کننده باشد به همین دلیل انطباق شخصیت با رشته تحصیلی و استفاده از ابزارهای روانشناسی مشخص برای شناخت بهتر شخصیت و خصوصیات فرد بسیار اهمیت دارد.

هر فرد دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی است  که با توجه به آن ها می‌توان پیشنهاداتی برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب به او داد. این پیشنهادات می‌توانند کمک کنند تا رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کرده که باعث رضایت و موفقیت بیشتر او در مسیری که قدم میگذارد باشد.

مشاوره تحصیلی اصفهان دانشگاه تحت نظارت دانش پژوهان پیشرو

چرا شناخت شخصیت در انتخاب رشته مهم است؟

شناخت شخصیت و آگاهی از خود بیش از هرچیزی در زندگی اهمیت دارد. همانطور که عمیقاً در شناخت شخص خود فرو می روید، می توانید روی نقاط ضعف خود کار کنید تا نسخه بهتری از خود بسازید. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود از فرصت های مناسب برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل استفاده کنید.

کلید انتخاب درست، درک خود است. آیا می خواهید در رشته ای تحصیلی کنید که با جاه طلبی شما مطابقت داشته باشد یا چیزی را دنبال کنید که درآمد زیادی به همراه داشته باشد؟

حتی برخی افراد ممکن است از شغل فعلی خود درآمد بالایی داشته باشند، اما از شرایط کاری احساس نارضایتی کنید. یا مجموعه مهارت‌هایی داشته باشید که مردم  حسرت آن را بخورند، اما وقتی نمی‌توانید به خوبی با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید شدیدا موذب شوید. ممکن است در رده های بالای یک شرکت باشید، اما بار منفی آن روزانه برایتان بیشتر شود.

در ذیل دلایل اهمیت شخصیت شناسی آمده است:

انتخاب رشته تحصیلی مناسب براساس شخصیت

1. نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسید

مطالعه روانشناختی و هزینه مشاوره ای که برای شناخت خود پرداخت می کنید حتی بیش از یک مدرک گران قیمت اهمیت دارد، و باعث انگیزه و اشتیاق به زندگی می شود. شناخت شخصیت کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنید که در نهایت شما را به سمت انتخاب رشته و شغل مناسب در آینده سوق دهد.

شما می توانید با تجهیز خود به مهارت های لازم برای برتری در رشته تحصیلی که دوست دارید، بر روی بهبود شرایط خود تمرکز کنید. دانش‌آموزانی که محدودیت‌های خود را به خوبی درک می‌کنند، می‌توانند از منطقه امن خود خارج شوند.

مطلبی  مهمی که شاید بخوانید :

تکمیل ظرفیت دانشگاه در اصفهان

2. شما به خوبی با افراد همفکر هماهنگ می شوید

افراد با علایق و تیپ های شخصیتی مشابه تمایل به ارتباط و همکاری با یکدیگر دارند. در دانشگاه نیز، برقراری ارتباط قوی با همسالان مهم است.هر فرد با شناخت شخصیت خود، می‌تواند رشته تحصیلی انتخاب کند که با اشتیاق بیشتری در آن رشته تحصیل و با افراد دارای جهت فکری مشترک ارتباط برقرار کند.

اگر شخصی درون گرا هستید و ترجیح می دهید به تنهایی یا در گروه های کوچک کار کنید، باید دنبال مدرک دانشگاهی باشید که شغل آینده تان مطابق با این معیارها باشد. وقتی می خواهید مستقل کار کنید، با افرادی ملاقات خواهید کرد که نیاز شما به فضای شخصی را درک کرده و به آن احترام می گذارند. اگر برون گرا هستید، باید رشته ای را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد آشکارا نظراتتان را بیان کنید و با افراد مشابه تیپ شخصیت خود ارتباط بگیرید.

4. رضایت شغلی بالاتر

یک کارمند شاد، یک کارمند ارزشمند است. انتخاب شغل در افزایش  بهره وری شما در محل کار و همچنین رفتار با همکارانتان تأثیر می گذارد. بنابراین، باید به دنبال شرکت هایی باشید که ارزش های فکری مشابهی دارند تا در محل کار هم احساس راحتی کنید.

اگر در جای مناسب با وظایفی که متناسب با مهارت ها و شخصیت شما هستند کار کنید، تعهد بیشتری نسبت به نقش خود خواهید داشت. این به شما انگیزه می دهد تا عملکرد بهتری داشته و به نوبه خود اعتماد به نفس شما را در محل کار افزایش می دهد. کارفرمای شما نیز از  تلاش‌ها و نگرش مثبتتان در محل کار قدردانی می‌کند و به رضایت شغلی درازمدت دست می یابید!

5. در رشته ای تحصیل می کنید که با شخصیت شما مطابقت دارد

دانشجویان دانشگاهی که در رشته مناسب تیپ شخصیتی خود تحصیل می کنند، موفقیت بیشتری را در زندگی آینده خود خواهند داشت.

شخصیت شما در بسیاری از جنبه های تحصیلی و شغلی شما نقش بسیار مهمی ایفا می کند، مانند کسب نمرات بهتر، دنبال کردن مدرک خود با انگیزه ثابت و احساس رضایت از شغل در آینده. طبق نظر جان ال هالند، روانشناس آمریکایی مشهور، شش نوع شخصیت اصلی وجود دارد که می تواند به دانش آموزان کمک کند تا یک مسیر آموزشی ایده آل را تعیین کنند:

انتخاب رشته تحصیلی مناسب براساس شخصیت

 شش تیپ شخصیتی هالند

1) هنری

روال های تکراری برای افراد هنرمند امری پیش پا افتاده است. آنها در موسیقی، تئاتر، نویسندگی، رقص، طراحی و سایر رشته های هنری عملکرد خوبی دارند  و اغلب  به دنبال کاری مستقل با ایده های بکر و ناب هستند.

رشته های پیشنهادی:
  • هنرهای خلاقانه و طراحی
  • طراحی گرافیک
  • طراحی داخلی
  • تئاتر و فیلم
  • روزنامه نگاری

2) متعارف ( قراردادی )

یک فرد متعارف به شدت برنامه ریزی و وظایف از پیش تعیین شده را دنبال می کند. آنها در یک محیط سازمان یافته به خوبی کار می کنند و با ماشین آلات، اعداد، آمار و ثبت سوابق بایگانی به خوبی عمل می کنند.

رشته های پیشنهادی:
  • حسابداری و امور مالی
  • مشاغل اداری
  • ریاضیات
  • اقتصاد
  • مهندسی عمران

3)  کارآفرین و جسور

شما معمولاً مدیران، رهبران و تاجرانی با این ویژگی پیدا می کنید. آنها افراد ریسک پذیر و پرانرژی هستند که بیشتر به دنبال تغییرات جدید در محیط فعلی می باشند.

رشته های پیشنهادی:
  • روابط عمومی
  • بازار یابی
  • ارتباطات جمعی و رسانه ها
  • تجارت و مدیریت
  • مدیریت رویداد

4) جست و جو گر

از خصوصیات بارز افراد این طبقه تفکر، سازمان‌دهی، قدرت و استدلال است. آنها در ریاضیات و علوم فوق العاده هستند. آنها از کار بر روی کارهای فکری که شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل است لذت می برند.

رشته های پیشنهادی:
  • مهندسی محیط زیست
  • علم پزشکی
  • علوم کشاورزی
  • علوم کاربردی
  • مهندسی شیمی

5) واقع بین

برخلاف افراد هنرمند که دوست دارند ایده و رویا پردازی کنند و در آثارشان آن ها را نشان دهند، افراد واقع بین ترجیح می دهند روی مسائلی که بتوانند ببینند و لمس کنند کار کنند ، مانند ماشین ها، حیوانات و حتی گیاهان.

رشته های پیشنهادی:
  • دامپزشکی
  • تدریس
  • پرستاری
  • معماری
  • علوم کشاورزی

6) اجتماعی

افراد اجتماعی از حل مشکلات جامعه و ارتباط با دیگران رضایت و اعتماد به نفس بیشتری می گیرند. آنها به جای استفاده از ابزار و ماشین آلات، کار و روابط  مستقیم با مردم را ترجیح می دهند.

رشته های پیشنهادی:
  • روانشناسی
  • پرستاری
  • روابط عمومی
  • مدیریت گردشگری
  • مدرس

کاملا طبیعی است که ترکیبی از شخصیت ها با یک ویژگی غالب داشته باشید. هر ترکیب شخصیتی که داشته باشید، زمانی که بدانید به چه حیطه ای بیشتر از همه علاقه دارید و اشتیاق شما در کجاست، رشته تحصیلی را خواهید یافت که به بهترین وجه با شخصیت شما سازگار است.

تاثیر بد انتخاب رشته نادرست در شخصیت و زندگی فرد

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک فرد در زندگی خود می‌گیرد. انتخاب رشته مناسب به فرد کمک می کند تا بهترین استفاده از استعدادها و توانایی‌های خود برای بهبود زندگی رو به پیشرفت داشته باشد. در این حال انتخاب رشته نادرست می‌تواند تاثیر بدی بر روی شخصیت و زندگی فرد در آینده داشته باشد.

زمانی که یک فرد رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب می‌کند، احتمال موفقیت و رضایت او از زندگی افزایش می‌یابد. انتخاب رشته مناسب به فرد کمک می کند تا در زمینه‌ای که علاقه و استعداد دارد به موفقیت برسد و از زندگی لذت بیشتری ببرد.

از طرف دیگر، انتخاب رشته نادرست می‌تواند باعث ایجاد استرس، افسردگی و عدم رضایت و حتی شکست در زندگی فرد شود. زمانی که یک فرد رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب نمی‌کند، احتمال استرس و ناراحتی در شغلی که از آن راضی نیست افزایش می‌یابد.

بنابراین، لازم است که افراد قبل از انتخاب رشته تحصیلی، با دقت و اهمیت بالایی به این موضوع بپردازند تا بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی و شغلی خود بگیرند.

ثبت نام دانشگاه بدون کنکور اصفهان ، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top