تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/10/12 - 14:47
کد خبر: 492076

به جای مناظره به آقای مصباح توهین می‌کردند

به جای مناظره به آقای مصباح توهین می‌کردند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ابعاد اندیشه‌ای و پیشینه سیاسی مرحوم «علامه مصباح یزدی» را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت‌الاسلام «سیدمحمود نبویان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به سوابق ارتباطات خود با مرحوم علامه «محمدتقی مصباح یزدی» اظهار کرد: بنده بیش از ۱۰ سال شاگرد آیت‌الله «محمدتقی مصباح یزدی» بودم و از علم و اندیشه والای وی بهره بردم؛ لازم است اشاره‌ای به فعالیت‌های آیت‌الله مصباح یزدی برای تحقق انقلاب اسلامی داشته باشم و گذری به سال‌های قبل از انقلاب بزنم؛ زمانی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل شد، شاکله آن بر محور مقاومت بود و افراد زیادی از جمله آیت‌الله مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین بودند.

وی در این باره افزود: آیت‌الله مصباح در پیش از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های زیاد و اثرگذاری در حوزه مبارزاتی داشت و چندین بار نیز توسط «ساواک» دستگیر شد. آیت‌الله مصباح یزدی در مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور و نقشی مهم و بی‌بدیل داشت و مراجعه به کتب تاریخی، این مسأله را به خوبی روشن و اثبات می‌کند.

نبویان گفت: آیت‌الله مصباح یزدی، آثار زیادی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دارد و رییس این مؤسسه بود که درباره این مؤسسه هم مسایلی وجود دارد که باید مطرح کنم. در واقع، انقلاب ما یک انقلاب شکلی، تئوریک و اسلامی بود و نیاز بود اندیشه اسلامی در علوم گوناگون ارایه شود؛ برای مثال اگر در علم روانشناسی، اقتصاد، تاریخ و فلسفه می‌خواهیم دیدگاه اسلام را بگوییم، طبیعی است که باید در این رشته، کار و مطالعه کنیم که آیت‌الله مصباح یزدی، متولی این کار بود و این اقدام را به خوبی انجام داد.

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در آن زمان، خدمت امام خمینی (ره) رفت و اقدامات خود در این مؤسسه را محضر ایشان ارایه داد که امام راحل هم دستور دادند، تمام مخارج و بودجه این مجموعه، تأمین شود و تاکید کردند که باید «نیروهای جدید» برای این مؤسسه جذب کنید.

نبویان گفت: آیت‌الله مصباح یزدی در آن زمان به امام راحل گفت که طبق روال باید یک سال صبر کنیم تا موعد جذب افراد جدید برای این مؤسسه برسد اما حضرت امام (ره) فرمودند این دستور من است و باید دوباره افرادی را جذب کنید؛ آیت‌الله مصباح یزدی تعریف می‌کند که سپس به قم برگشتم و حدود ۲ ماه بعد، فردی از سوی امام راحل به دفترم مراجعه کرد و گفت که آیا دستور امام را اجرا کردید یا خیر.

وی افزود: این مباحث به خوبی گویای این مطلب است که تا زمانی که امام خمینی (ره) در قید حیات بودند، تقریباً کل بودجه این مؤسسه آموزشی و پژوهشی را پرداخت می‌کردند چراکه مورد قبول ایشان بود. این مؤسسه الان زیر نظر مقام معظم رهبری است و اهمیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این است که تاکنون زیر نظر مستقیم امامین انقلاب بوده است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی بنیان‌های فکری خاص داشت، ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه دانشگاهی در ابتدای انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) دستور «انقلاب فرهنگی» را صادر کردند که متعاقب آن، دو سال دانشگاه‌ها تعطیل شد و علتش هم آن بود که بسیاری از علوم، آغشته به «تفکرات سکولار» شده بود و با انقلاب و اندیشه‌های اسلامی ما، تطابقی نداشتند.

نبویان گفت: به دستور امام خمینی (ره) قرار بر این شد که ما دوباره تحولی را در این حیطه ایجاد کرده و علوم انسانی را بر اساس اندیشه‌های اسلامی تنظیم کنیم؛ دانشگاه‌ها تعطیل شد و امام راحل دستور دادند مسؤولان وزارت علوم به قم و نزد اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بروند تا این کار را انجام و علوم انسانی را مطابق با اندیشه‌های اسلامی تنظیم کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: جامعه مدرسین، علامه مصباح یزدی را برای این کار معرفی کرد و وی، علومی را که سکولار شده بود، مبتنی بر اندیشه‌های اسلام و انقلاب تنظیم کرد؛ علامه مصباح به حدی دارای بصیرت و بینش بود که به خوبی می‌دانست در هر مقطعی باید در کدام مسیر حرکت کند تا ارزش‌های اسلامی، تقویت و تفکر انقلاب اسلامی در جهان منتشر شود.

نبویان افزود: البته بخشی از آن کار، ابتر ماند و علی‌رغم آنکه آیت‌الله مصباح و برخی افراد دیگر نزدیک به ۲ سال در این زمینه کار کردند، اما برخی مسؤولان وقت شورایعالی انقلاب فرهنگی، آن کارها را نپسندیدند و جلویش را گرفتند؛ مثلاً «عبدالکریم سروش» که الان قرآن و اسلام و هیچ چیزی را قبول ندارد، آن زمان (ابتدای انقلاب اسلامی) عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بود و موانعی را بر سر راه آیت‌الله مصباح در زمینه تنظیم علوم بر اساس اندیشه‌های اسلامی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: البته تلاش‌های علامه مصباح در این حیطه به طور کامل ابتر نماند و الان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در حدود ۱۵ رشته علوم انسانی تا مقطع دکتری، مشغول فعالیت است و بیش از ۱۰ مجله علمی و پژوهشی دارد؛ همچنین در این مؤسسه تبادل دانشجو با سایر کشورها انجام می‌شود؛ به عبارت بهتر، آیت‌الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بنیاد محکمی را نهاد و این کار را با هدایت امام خمینی (ره) و سپس مقام معظم رهبری دنبال کرد؛ نقش آیت‌الله مصباح یزدی در کادرسازی و نظام‌سازی فکری برای انقلاب اسلامی، بی‌بدیل بوده است.

وی درباره نقش آیت‌الله مصباح یزدی در مقابله با جریان التقاطی و لیبرال پس از انقلاب اسلامی و جریان تجدیدنظرطلب در دوره دولت اصلاحات، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آیت‌الله مصباح یزدی، مبارزه با انحرافات بود؛ در ابتدای انقلاب اسلامی، شاهد فعالیت مارکسیست‌ها و توده‌ای‌ها بودیم و وی، مناظرات زیادی با سران حزب توده داشت. در زمان دولت اصلاحات نیز عده‌ای از اصلاح‌طلبان، در دین انحراف ایجاد کردند و برخی از آنان، به کل، دین را قبول نداشتند که علامه مصباح تنها کسی بود که توانست جلوی همه آنان بایستد و به خوبی از مبانی دینی و انقلابی در برابر این افراد دفاع کند؛ وی در برابر انحرافاتی که ایجاد شده بود، به صورت اساسی مبارزه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: کمتر روزی بود که برخی اصلاح‌طلبان و جریان‌های انحرافی با آیت‌الله مصباح یزدی، دشمنی و علیه وی حمله نکنند؛ اما آیت‌الله مصباح همه آن افراد را نسبت به مباحثی که ارایه می‌داد، فقط دعوت به مناظره می‌کرد؛ جالب است حتی روشن‌فکرانی که در آن زمان مطرح بودند مانند «سروش» و افرادی دیگر از این دست، هیچ‌کدام جرأت نداشتند با علامه مصباح مناظره کنند و علتش این بود که آن افراد، هیچ ادله و منطقی نداشتند و به جز فحاشی، کاری بلد نبودند و به همین دلیل هم دعوت به مناظره با آیت‌الله مصباح یزدی را نمی‌پذیرفتند.

نبویان گفت: «محمدجواد حجتی کرمانی» تنها فردی بود که با علامه مصباح یزدی مناظره کرد که در نهایت هم سران اصلاحات به وی حمله کردند؛ سران اصلاحات به او گفته بودند زمانی که نمی‌توانی به خوبی از مواضع جریان فکری خود دفاع کنی، چرا با آیت‌الله مصباح مناظره کردی!

وی افزود: چندین بار علامه مصباح یزدی، عبدالکریم سروش را که قوی‌ترین چهره میان روشن‌فکران بود، دعوت به مناظره کرد اما وی به طور مطلق و قاطع مناظره با آیت‌الله مصباح را قبول نکرد؛ سروش علتش را یک‌جا مطرح و تاکید کرد که قوی‌ترین فیلسوفی که با استدلال می‌تواند صحبت کند، آیت‌الله مصباح یزدی است و من با او مناظره نمی‌کنم.

نبویان گفت: ما بزرگان زیادی داریم اما آیت‌الله مصباح یزدی در قوت استدلال و شناخت مغالطه طرف مقابل در مناظره، بسیار کارآمد بود که از دانش و ادراک بالای وی حکایت می‌کرد. از آنجایی که وی قوی‌ترین فرد در نظام‌سازی برای انقلاب اسلامی بود، دشمنان، بیشترین حمله را به وی می‌کردند؛ در واقع دشمن با محاسبه به کسی حمله می‌کند که آن‌ها را آزرده باشد.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی به منحرفان از دین و انقلاب انتقاد شدید و جدی می‌کرد و در این شرایط کاملاً طبیعی بود که منحرفان هم پاسخ وی را بدهند و به وی هجمه کنند؛ آنان هیچ دستاویزی جز فحاشی نداشتند.

چندین بار علامه مصباح یزدی، «عبدالکریم سروش» را که قوی‌ترین چهره میان روشن‌فکران بود، دعوت به مناظره کرد اما وی به طور مطلق و قاطع، مناظره با آیت‌الله مصباح را قبول نکرد
نبویان با اشاره به اینکه لازمه مبارزه با انحرافات و کادرسازی برای انقلاب، داشتن مبانی قوی، منطقی و علمی است که آیت‌الله مصباح یزدی این ویژگی را داشت، گفت: نکته بعدی داشتن اخلاص بود که بنده ده‌ها جلسه به طور خصوصی در محضر وی بودم و آنچه بسیار بر آن توصیه می‌کرد، داشتن اخلاص بود.
وی افزود: اخلاص علامه مصباح، زبانزد همگان بود و وی فقط برای خدا کار می‌کرد و به همین دلیل، فحاشی و توهین دشمنان و مخالفان خود را تحمل می‌کرد. یک بار به آیت‌الله مصباح یزدی عرض کردم که شما چطور این همه تهمت و حمله را تحمل می‌کنید که وی در جواب، همواره آیات قرآن را قرائت می‌کرد و می‌گفت: «خداوند، مدافع مؤمنان است».
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی افراد زمانی که مورد فحاشی و توهین قرار می‌گیرند، از مسیر خود عقب‌نشینی می‌کنند اما آیت‌الله مصباح یزدی مطلقاً از مسیر دفاع از ارزش‌های دین و انقلاب در مقابل افراد منحرف، عقب‌نشینی نکرد؛ افراد زیادی به آیت‌الله مصباح یزدی می‌گفتند چرا اعتبار و آبروی خودت را ضایع می‌کنی که پاسخ می‌داد، ما باید آبروی خود را چه کنیم؟ آیا باید آن را با خود به گور ببریم؟ تاکید می‌کرد که ما باید از آبروی خود برای دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب، هزینه کنیم.

نبویان با بیان اینکه علامه مصباح، علم زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت، فلسفه، تفسیر و معرفت‌شناسی داشت و در بسیاری از این علوم صاحب ابتکار بود، اظهار کرد: ما باید «علم نافع» داشته باشیم، یعنی علمی که مفید باشد. آیت‌الله مصباح یزدی اگر فلسفه خواند، فلسفه را به میدان دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی آورد؛ وی درباره سایر علوم هم چنین کرد.

وی افزود: به عبارت بهتر، صرف داشتن علم کافی نیست و اگر ما علامه دهر هم باشیم اما به دین و ارزش‌های اسلامی و انقلاب توهین شود و با علم خود نتوانیم از آن دفاع کنیم، این علم، نافع نیست و فایده‌ای هم ندارد؛ نفع علم باید برای دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب باشد؛ علامه مصباح، علم نافع داشت و هر چه علم داشت در دفاع از ارزش‌های اسلامی، دینی و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به کار گرفت.

نبویان با اشاره به اینکه علامه مصباح یزدی پیش از انقلاب اسلامی سابقه مبارزاتی زیادی علیه رژیم طاغوت داشت که مستندات آن هم موجود است، گفت: وی بعد از انقلاب اسلامی در مساجد و جبهه‌ها برای تبیین دین، تلاش فراوانی کرد؛ مهم‌ترین کار وی، کادرسازی و نظام‌سازی برای انقلاب اسلامی بود. وحدت حوزه و دانشگاه هم از جمله موارد مهمی بود که علامه مصباح، آن را در بحث انقلاب فرهنگی به خوبی پیش برد.

این نماینده مجلس با منحصر به فرد توصیف‌کردن نقش‌هایی که آیت‌الله مصباح یزدی در جهت بنیان‌سازی اندیشه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی ایفا کرده، گفت: برخی دولت‌ها به ویژه دولت‌هایی که مبانی اصلاحات را قبول داشتند یا جریان‌هایی که به دین حمله می‌کردند، اصلاً مبانی فکری علامه مصباح را قبول نداشتند و افکارشان با آیت‌الله مصباح یزدی، شاگردان وی و کسانی که ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی برایشان مهم بود، در تضاد و تعارض جدی قرار داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل حضور کم‌رنگ آیت‌الله مصباح یزدی در صحنه سیاسی کشور در سال‌های پایانی عمر گفت: دلیل اصلی حضور کم‌رنگ‌تر آیت‌الله مصباح یزدی در سال‌های پایانی عمر در صحنه سیاسی کشور، بیشتر بیماری و کهولت سن بود و در برخی جاها نمی‌توانست به صورت مستقیم حضور فیزیکی برای اعلام موضع یا سخنرانی داشته باشد اما این طور نبود که اصلاً حضور و فعالیت نداشته باشد؛ در مجموع وی تأثیر خود را در کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران، به خوبی به جا گذاشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top