تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/10/14 - 10:30
کد خبر: 492295

۵ بیمه که مدیر ساختمان و هیئت مدیره باید داشته باشند!

۵  بیمه که مدیر ساختمان و هیئت مدیره باید داشته باشند!

اجبار در تهیه بیمه های ضروری برای مدیران ساختمان ها، به دلیل مسئولیت مدیر یا مالک، برای جبران خسارات جانی و مالی ساکنان و کارکنان آن ساختمان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع این بیمه نامه ها و شرایط و پوشش های هرکدام آشنا شوید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اصلی ترین وظایف هیئت مدیره ساختمان ها و مجتمع های مسکونی تهیه بیمه نامه های مهم و مورد نیاز ساختمان های مسکونی است. به همین منظور افرادی که مدیریت مجتمع های مسکونی را بر عهده دارند باید بیمه نامه های لازم را تهیه کنند و هزینه بیمه های مدیر ساختمان هم باید از منبع شارژ پرداخت شود.

این بیمه‌ها یکی از بهترین راه حل های ممکن برای جلوگیری از خسارت های آینده است. انواع بیمه اجباری برای مدیر ساختمان تضمین کننده سلامت افراد و ایمنی آپارتمان های مسکونی و تجاری و اداری می باشد. اجبار در تهیه بیمه های ضروری برای مدیران ساختمان ها، به دلیل مسئولیت مدیر یا مالک، برای جبران خسارات جانی و مالی ساکنان و کارکنان آن ساختمان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع این بیمه نامه ها و شرایط و پوشش های هرکدام آشنا شوید.

بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان

هیئت مدیره ساختمان علاوه بر رفع مشکلات ساختمان یا مجتمع، باید به فکر احتمال وقوع حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده ساختمان هم باشند. مثلا حوادثی از قبیل آسیب جانی یا مالی به ساکنین یا میهمانان بر اثر خرابی یا مشکلات ساختمان، رها شدن سنگ یا آجری از نمای ساختمان و برخورد آن بر سر رهگذر و یا ماشین و یا حادثه ای که برای نظافتچی می تواند رخ بدهد. مدیر یا هیئت مدیره ساختمان می تواند با خرید این بیمه از هزینه شارژ ساختمان بسیاری از حوادث پیش بینی نشده را زیر پوشش بیمه در آورد.

به طور کلی بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان یک بیمه اجباری برای مدیر ساختمان هاست و ساکنین و اشخاص ثالث را در مقابل خطرات و خسارات احتمالی، ایمن می سازد. این خطرات ممکن است در محیط ها و شرایط زیر رخ دهند:

  • استخر و سونا
  • پارکینگ ساختمان
  • آتش سوزی مشاعات
  • کارکنان (نظافتچی و سریدار)
  • سقوط اشیا در محوطه ساختمان و اطراف آن
  • ایجاد خسارت به ساختمان های مجاور ناشی از آتش سوزی، ترکیدگی لوله آب، نشت و ریزش چاه

نکته ای که در پوشش بیمه ای مهم است، در رابطه با پوشش پارکینگ می باشد. پارکینگ ساختمان حتما باید دارای دوربین و نگهبان باشد. هر گونه خسارت وارده از تصادف و سرقت و خط  و خش و خوردگی جزء استثنائات است. همچنین تعهدات بیمه هیئت مدیره ساختمان با توجه به درخواست بیمه گذار برای غرامت فوت، نقص عضو، هزینه های پزشکی و خسارات مالی مشخص می شود.

5  بیمه که مدیر ساختمان و هیئت مدیره باید داشته باشند!

باید توجه داشته باشید تمامی قرارداد های بیمه، از جمله بیمه های لازم برای مدیران ساختمان ها، یک قرارداد دو طرفه بین بیمه گر و بیمه گذار است. ارائه پوشش ها و جبران خسارت ازسوی شرکت بیمه گر و با پرداخت حق بیمه از سوی شخص بیمه گذار به شرکت بیمه گر صورت می پذیرد. هنگامی که بیمه گذار هزینه بیمه خود را پرداخت نکند، بیمه گر می تواند بر اساس مفاد قرارداد بیمه نامه، نسبت به فسخ یا تعلیق قرارداد اقدام کند.

هنگامی که بیمه گذار محکوم به پرداخت دیه می شود، بیشترین تعهد بیمه گر برابر با سقف تعهدات خریداری شده در بیمه نامه است. در بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان، بیمه گر وظیفه دارد که در صورت وقوع حادثه، حداکثر تا 5 روز بعد از آسیب وارد شده، بیمه گر را مطلع کند.

بیمه آتش سوزی ؛ یکی از مهمترین بیمه های مدیر ساختمان

چند سال پیش در حالی که هیچ کس فکرش را نمی کرد شاهد خبری تلخ و دردناک از آتش سوزی ساختمان پلاسکو بودیم. یکی از قدیمی ترین برج های تهران در اثر آتش سوزی از بین رفت و هزاران کسب و کار در عرض چند دقیقه  نابود شدند. شهروندان و آتش نشان های زیادی هم در این حادثه  جان خود را از دست دادند. آتش سوزی در ساختمان های تجاری موجب ضرر مالی می شود و در ساختمان های مسکونی جان انسان ها را به خطر می اندازد. در حادثه پلاسکو از شش صد واحد فقط صد و پنجاه واحد بیمه شده بودند و توانستند خسارت وارده را از طرف بیمه جبران کنند.

بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی، از زیر مجموعه های بیمه اموال است. این بیمه شامل خساراتی می شود که در اثر آتش سوزی به اموال و دارایی های منقول و غیر منقول وارد می شود. این بیمه نامه به عنوان  بیمه زلزله و آتش سوزی هم ارائه می شود. مثلا حوادثی مانند برخورد صاعقه به آنتن ساختمان و سایر اتفاقاتی که موجب آتش سوزی شود، تحت پوشش  بیمه قرار می گیرد.

همچنین از سایر بیمه نامه هایی که می تواند بسیاری از خطرات احتمالی و خسارات را تا سال ها تحت پوشش قرار دهند و همچنین یکی از الزامات ساختمان سازی نیز به شمار می رود، بیمه تضمین کیفیت (یا همان بیمه عیوب اساسی و پنها ساختمان) برای سازندگان می باشد.

بیمه مسئولیت دارندگان آسانسور :

یکی از مشکلات ساختمان هایی با طبقات زیاد، بالا و پایین آمدن از پله ها بود که امروزه با کمک آسانسورها این دغدغه تا حدودی از بین رفته است. شاید شما هم اخباری از این قبیل شنیده باشید و یا فیلم هایی را در این رابطه دیده باشید که افراد در آسانسور گیر می کنند و دچار خفگی می شوند، یا سقوط می کنند ویا دچار برق گرفتگی می شوند و.... اما همه ما مخصوصا در شهر های بزرگ  بی آن که ترسی داشته باشیم، چندین بار سوار آسانسور می شویم. در نتیجه وجو بیمه ای برای تحت پوشش قرار دادن این خطرات احتمالی ضروری است و این بیمه نامه با نام بیمه مسئولیت دارندگان آسانسور – یا به اختصار بیمه آسانسور – شناخته می شود

بیمه مسئولیت دارندگان آسانسور نوعی از بیمه است که مسئولیت پرداخت غرامت به اشخاص ثالثی را که در اثر حوادث آسانسور مجروح شده اند را به عهده می گیرد. داشتن این بیمه اجباری است و اگر مدیران ساختمان ها این بیمه نامه را تهیه نکنند و حادثه ای اتفاق بیفتد باید تمامی خسارت وارده را خودشان پرداخت کنند و بیمه هیچ گونه مسئولیتی قبول نمی کند. هنگامی که مدیر ساختمان یا هیئت مدیره برای تهیه بیمه به شرکت بیمه می روند لازم است که مدارکی همراه خود داشته باشند.

  • کد پستی محل استقرار آسانسور
  • رونوشت قرارداد سالانه سرویس و نگهداری آسانسور
  • رونوشت کارت ملی مدیر ساختمان یا هیئت مدیره

هر ساختمانی که دارای آسانسور باشد و افراد مراجعه کننده از آن استفاده کنند ملزم به داشتن این بیمه نامه هستند. برای مثال می توان از ساختمان های اداری، ساختمان هتل ها، مراکز تفریحی، فرودگاه ها، مجتمع های مسکونی، انبارها، های تجاری، شرکت ها، کار گاه های صنعتی و ... نام برد.

بیمه حوادث سرایدار، نگهبان و کارگران

هر فردی که در آپارتمان مشغول به کار است جزو کارکنان مدیر ساختمان محسوب می شود. به این معنی که همه کارگران، نگهبانان و سرایداران در به عنوان کارنان مدیریت ساختمان شناخته می شود و اگر دچار حادثه ای شدند، مسئولیت جبران آن بر عهده مدیر ساختمان خواهد بود. این بیمه در صورتی لازم است که ساختمان دارای نگهبان و سرایدار باشد.

اگر مدیر ساختمان صاحب ملک نباشد نماینده مالک در آن ساختمان به حساب می آید و باید پاسخگوی غرامت حوادثی که اتفاق افتاده است، باشد. مثلا ممکن است با افتادن کارگران در حین انجام کار ساختمان از بلندی باشد  ویا صدمه دیدن سرایدار هنگام نظافت و صدماتی برای این افراد به وجود آید. در چنین مواقعی داشتن بیمه حوادث سرایدار، نگهبان و کارگران  به مدیر ساختمان کمک می کند که خسارت وارده را از طریق بیمه جبران کند.

پس یکی از بیمه نامه های ضروری برای هر ساختمانی، اداری، تجاری و یا مسکونی بیمه نامه ای است که بتواند پوشش های حوادث در مورد سرایدار و نگهبان و کارگران ساختمانی را ارائه بدهد و با پرداخت هزینه های درمانی، غرامت نقص عضو و دیه فوت، از حقوق کارگر حمایت کند. البته توجه داشته باشید که سرایدار ساختمان در صورتی که در زمان خرید بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان در بیمه نامه ذکر گردد، تحت پوشش این بیمه قرار میگیرد. اما در صورتی که مدیر ساختمان سرایدار را تحت پوشش بیمه هیئت مدیره ساختمان قرار نداده باشد، می تواند از این بیمه نامه به صورت جداگانه استفاده نماید.

بیمه سرایت آتش سوزی به مکان های دیگر

نام دیگر این بیمه، بیمه مسئولیت به طبع حریق است. بیمه سرایت آتش سوزی به مکان های دیگر ویژه مواقعی است که در ساختمان بر اثر اتصال برق یا گاز انفجار رخ داده و یا  آتش سوزی خیلی پیشرفت کرده باشد. در این گونه از آتش سوزی ها، آتش به ساختمان ها و خانه های اطراف سرایت می کند. حتی ممکن است ماشین ها و جان و اموال مردم هم در خطر آتش سوزی باشد.

5  بیمه که مدیر ساختمان و هیئت مدیره باید داشته باشند!

بنابراین اگر ساختمان یا مجتمعی دچار آتش سوزی شود و این آتش به خانه های دیگر سرایت کند از نظر قانونی مسئولیت جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمانی است که منبع آتش سوزی بوده. اگر مدیرساختمان، بیمه  آتش سوزی را گرفته باشد، بهتر است این بیمه را هم خریداری کند چون در حوادث آتش سوزی شعله های آتش به هر جا که مواد سوختنی باشد کشیده می شود. شعله های آتش هیچ مرزی نمی شناسد و در چنین مواقعی شرکت بیمه گر، خسارت های ناشی از آتش سوزی را تحت پوشش قرار می دهد.

مبلغ و هزینه بیمه های لازم برای ساختمان های مسکونی از چه محلی تامین می شود؟

همه کسانی که آپارتمان نشین هستند با مقوله شارژ ساختمان کاملا آشنا هستند. شارژ ساختمان همان مبلغی است که توسط ساکنین ساختمان به مدیر ساختمان پرداخت می شود تا صرف هزینه های ساختمان مانند سرایداری، نظافت، قبض های مربوط به ساختمان و تعمیر آسانسور شود. رعایت پرداخت این هزینه ها به مدیر ساختمان او را در نگهداری هر چه بهتر ساختمان یاری می دهد. هزینه های خرید انواع بیمه ضروری هیئت مدیره ساختمان ها نیز باید از همین منبع و با تقسیم این هزینه بین واحد های مسکونی مجتمع پرداخت گردد.

کلام آخر

خرید انواع بیمه اجباری برای مدیر ساختمان می تواند خیال خودشان و ساکنین ساختمان را از خسارات احتمالی راحت کند. در صورت بروز هر اتفاق یا حادثه ای ساکنین و کارکنان ساختمان مطمئن هستند که هیئت مدیره یا مدیر ساختمان با خرید این بیمه به وظایف قانونی خود عمل کرده و می تواند خسارت احتمالی را از طریق بیمه جبران کند. همان طور که می دانید حادثه و اتفاق هر روز و هر ساعت اتفاق نمی افتد. همین موضوع باعث می شود که عده ای از مدیران ساختمان از این بیمه غافل شوند.

در این مقاله با بیمه های اجباری و اختیاری برای مدیر ساختمان آشنا شدید. بیمه نامه هایی مانند بیمه آتش سوزی و بیمه حوادث نه تنها برای مدیران ساختمان بلکه برای تمامی افراد امری مهم است. چرا که احتمال حادثه همیشه و در همه جا وجود دارد مثل احتمال وقوع آتش سوزی و حوادثی مانند سیل، زلزله، طوفان و سرقت و...  بهترین راهکار مناسب برای جبران خسارت های ناشی از این اتفاق های ناخوشایند، خرید بیمه است.

اگر شما هم به فکر خرید یا تمدید بیمه نامه های ضروری افتاده اید با کارشناسان ما در سایت «مرکز بیمه» در تماس باشید تا شما را با چگونگی انواع بیمه راهنمایی کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top