تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/10/19 - 20:30
کد خبر: 492766

کدام کشورها از شکایت علیه اسرائیل در دادگاه لاهه حمایت کرده‌اند؟

کدام کشورها از شکایت علیه اسرائیل در دادگاه لاهه حمایت کرده‌اند؟

آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، «دیوان بین‌المللی دادگستری»  روز پنجشنبه قرار است اولین جلسه استماع برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت نسل‌کشی در غزه را برگزار کند. 

آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد. 

در این شکایت‌نامه که در ۸۴ صفحه تنظیم شده آفریقای جنوبی تصریح کرده که اسرائیل مفاد «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» را نقض کرده است. 

اسرائیل و آفریقای جنوبی هر دو جزو امضاکنندگان این کنوانسیون هستند که صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را به عنوان بالاترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای رسیدگی به اختلافات مجاز می‌داند.

تمامی طرف‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند متعهد شده‌اند مرتکب نسل‌کشی نشوند و از ارتکاب آن توسط طرف‌های دیگر نیز جلوگیری کرده و آن را مجازات کنند. در این معاهده نسل‌کشی به عنوان «ارتکاب اقداماتی به قصد تخریب کامل یا بخشی از یک گروه ملی، قومیتی، نژادی یا مذهبی» تعریف شده است. 

آفریقای جنوبی از همه کشورهایی که منتقد عملیات اسرائیل در غزه هستند از این شکایت حمایت کرده و این رژیم را بابت کشتار فلسطینی‌ها پاسخگو کنند. 

چه کشورهایی از این شکایت حمایت کرده‌اند؟ 

سازمان همکاری‌های اسلامی. این سازمان متشکل از ۵۷ کشور است که ایران، عربستان سعودی، پاکستان و مراکش را شامل می‌شود. سازمان همکاری اسلامی اندکی بعد از شکایت آفریقای جنوبی از اقدام این کشور تمجید و تأکید کرد که اقدامات اسرائیل اعم از هدف قرار دادن غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، کوچاندن اجباری شهروندان فلسطینی و محروم کردن آنها از نیازهای اولیه، جلوگیری از ورود کمک‌های بهداشتی و تخریب مراکز بهداشتی و آموزشی مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شوند. 

مالزی. دولت مالزی هفته گذشته با استقبال از شکایت آفریقای جنوبی این اقدام را یک «گام ملموس» در راستای پاسخگو کردن این رژیم از بابت جنایاتش دانست. 

مالزی ضمن حمایت از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس شرقی از رژیم صهیونیستی خواست به وظایفش طبق قوانین بین‌المللی عمل کرده و فورا به جنایاتش علیه فلسطینی‌ها پایان دهد.

ترکیه. سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه دوشنبه هفته گذشته از اقدام آفریقای جنوبی حمایت کرد. ترکیه تأکید کرده جنایت اسرائیل نباید بدون مجازات باقی بماند. 

اردن. «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن هم روز یکشنبه گفت که از آفریقای جنوبی در این پرونده حقوقی حمایت می‌کند. ایمن الصفدی گفت که وزارت امور خارجه اردن در تلاش است تا پرونده حقوقی لازم را برای پیگیری و هماهنگی با کشورهای عربی و اسلامی تهیه کند. 

بولیوی. روز یکشنبه وزارت امور خارجه بولیوی اقدام آفریقای جنوبی را به عنوان اقدامی تاریخی ستود و تبدیل به اولین کشور آمریکای لاتین شد که از آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه حمایت می‌کند. 

علاوه بر کشورها بسیاری از فعالان سیاسی و سازمان‌های مدنی در سرار جهان هم از درخواست آفریقای جنوبی برای پاسخگو کردن اسرائیل حمایت کرده‌اند. روز گذشته گزارش شد حدود ۴۰۰ فعال یهودی ساکن فلسطین اشغالی، طوماری را در حمایت از شکایت آفریقای جنوبی امضا کردند.

مخالفان شکایت آفریقای جنوبی 

ایالات متحده آمریکا همانند همیشه مخالف پاسخگو کردن اسرائیل است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که شکایت آفریقای جنوبی «بی‌ارزش، غیرسازنده و کاملا بدون مبنا است.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر بر مخالفت با این شکایت حقوقی تأکید کردند و هرتزوگ از واشنگتن بابت حمایتش از تل‌آویو تشکر کرد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top