تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/10/20 - 13:27
کد خبر: 492853

۱۷ قلم دارو به سبد دارویی کشور اضافه شد

۱۷ قلم دارو به سبد دارویی کشور اضافه شد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: امسال ۱۷ قلم دارو تولید و به سبد دارویی کشور افزوده شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید حیدر محمدی روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: همه شرکت های دانش بنیان کشور (هزار شرکت) کشور توانمند بوده و علاوه بر تولید، امکان صادرات را نیز دارند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تذکر رییس مجلس در رابطه با تامین دارو و جلوگیری از کمبود آن به وزیر بهداشت اظهار داشت: رییس مجلس در رابطه با اینکه منابع ارزی در حوزه سلامت کامل هزینه نشده، به دیوان محاسبات دستور داد که این موضوع را بررسی کند؛ امروز نیز جلسه‌ای در این رابطه با مسوولان مربوطه داشتیم.

محمدی ادامه داد: البته امسال بانک مرکزی ارز بهتری برای تامین و تهیه اقلام دارویی تخصیص داده و از مردادماه مشکل ارزی این بخش رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد داروها در کشور تامین می‌شود، افزود: امسال ۱۷ دارو و ۲ فرآورده های طب سنتی به سبد دارویی کشور اضافه شد و ۳۳ قطعه تجهیزات پزشکی تولید شده نیز مورد استفاده نظام بهداشت و سلامت قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۲ دارو و هفت قطعه نیز در حاشیه برپایی دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان که از ۲۴ تا ۲۶ در ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

حضور ۱۶۶ شرکت در دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان
رییس سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته ۹۰ شرکت در نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حضور داشتند که این رقم امسال به ۱۶۶ شرکت رسیده است که محصولات جدید آنها به همت دانشمندان تولید و به سبد محصولات سلامت محور کشور افزوده شده است.

محمدی با بیان اینکه سرعت تولید محصولات دانش بنیان شتاب گرفته است، ادامه داد: محصولات مورد نیاز با تایید کمیته های بالینی و ارزیابی اقتصادی تولید و وارد بازار دارویی می‌شوند.

وی از برپایی میز خدمت سازمان غذا و دارو در حاشیه این نمایشگاه خبر داد تا پاسخگوی مسایل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان باشند.

دعوت از نخبگان و دانش پژوهان
معاون وزیر بهداشت گفت: پارک های علم و فناوری نیز در نمایشگاه حضور می یابند و به همین خاطر از نخبگان، دانش پژوهان و محققان دعوت می کنیم در این رویداد حضور داشته باشند.

محمدی ادامه داد: توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، جزو اهداف این نمایشگاه قرار دارد و بسترهای لازم برای ایجاد صادرات و نیازهای آن در حاشیه نمایشگاه مورد تبادل نظر قرار می گیرد.

تسهیل روند صدور مجوز
محمدی از برنامه سازمان غذا و داروی برای ایجاد مسیر سبز صادرات تولیدات دارویی خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا صدور مجوز، قیمت گذاری و صادرات محصولات دارویی و غذایی و تجهیزات پزشکی در یک مسیر واحد دنبال شود.

بدقولی برخی شرکت‌های دانش بنیان در تولید دارو، باعث کمبود شد
رییس سازمان غذا و دارو در عین حال درباره تخلفات شرکت های دانش بنیان گفت: اگر مورد تخلفی باشد، از معاونت علمی ریاست جمهوری به ما اعلام می‌کنند؛ زمانی یک شرکت متعهد می‌شود محصولی را تولید کند اما بدقولی کرده و به تعهدات خود عمل نمی‌کند؛ چنین مواردی در تولید ۲ دارو وجود داشت که باعث کمبود آن در بازار شد و مجبور به تامین دارو از طریق واردات شدیم.

محمدی تصریح کرد: مجوز تهیه ماده اولیه دارویی اس ام آ (SMA) را به این شرکت داده‌ایم، ولی هنوز تولید دارو انجام نشده است.

سعید رضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات پزشکی نیز در این نشست به تسهیل در صدور مجوز تجهیزات اشاره کرد و گفت: سالانه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه ارزی واردات تجهیزات پزشکی است در حالی که تولید داخلی این محصولات به مدد شرکت های دانش بنیان ۵۰ درصد نیاز کشور را رفع کرده است.

وی ادامه داد: هر محصولی که شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنند، قیمت آن نصف قیمت مشابه محصولات خارجی است و امیدواریم در سالهای آتی شاهد شکوفایی بیشتری به خصوص در بخش مغز و اعصاب باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top