تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/10/20 - 19:05
کد خبر: 492881

«جام ملت‌های آسیا» را فقط تلویزیون پخش می‌کند؟

 «جام ملت‌های آسیا» را فقط تلویزیون پخش می‌کند؟

حسین زارعی مدیرکل صدور مجوز ساترا درباره نامه منتسب به حق پخش مسابقات جام‌ملت‌های آسیا از طریق رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و شائبه‌‌های آن توضیحاتی داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، ماجرای پخش مسابقات فوتبال همیشه مورد بحث رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بوده است. چرا اساساً باید «پخش زنده» در انحصار سازمان صداوسیما باشد؟ از امروز صبح هم نامه‌ای به صورت رسمی از سمت «ساترا» - سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر- در فضای‌مجازی منتشر شده که حاوی این نکته است؛ «نظر به اینکه حقوق پخش تلویزیونی رویدادهای جام ملت‌های آسیا 2023 در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به طور انحصاری به سازمان صداوسیما واگذار شده لطفاً از پخش این بازی‌ها (زنده یا تولیدی) به هر نحو جلوگیری به عمل آید.»

این نامه دوباره موضوع رفتار انحصاری سازمان صداوسیما را بر سر زبان‌ها آورد و حتی در فضای مجازی دلیل اینکه رسانه ملّی حق پخش بازی‌های فوتبال را خریده است مورد پرسش واقع شد.

گفت‌وگو با حسین زارعی مدیر کل صدور مجوز ساترا چند نکته را روشن کرد؛ اولاً ماجرای حق پخش زنده بازی‌های فوتبال جام ملت های آسیا به دلیل انحصارگری رسانه ملی نیست و بنابر قانون، حق پخش زنده تلویزیونی با صداوسیماست و ثانیاً حق پخش تلویزیونی را سازمان صداوسیما بنابر قرارداد قطعی خریده است و از طریق اختصاص قاب آی فریم به سکوهای دارای مجوز از ساترا عملاً یک نوع امکان حمایت از سکوهای دارای مجوز را هم فراهم کرده است.

زارعی مدیرکل صدور مجوز ساترا درباره ماجرای نامه‌نگاری با مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی به خبرنگار تسنیم گفت: این اتفاق جدیدی نیست و روالی بوده که از قبل هم اتفاق می‌افتاد. یعنی در جریان بازی‌های جام‌جهانی، آسیایی و پارالمپیک هم این نامه‌نگاری انجام می‌شد. هر وقت سازمان صداوسیما پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را خریداری می‌کند ما اعلام می‌کنیم این‌ها در انحصار سازمان صداوسیماست و اگر رسانه‌ای تمایل به پخش زنده دارد طبق قانون از طریق معاونت فضای‌مجازی صداوسیما و آی‌پی‌تی‌وی‌های طرف قرارداد یا هماهنگی با ساتر‌ا برای دریافت آی فریم شبکه های سیما می‌تواند درخواست پخش زنده کند.

وی افزود: بنابر مصوبه قطعی شورای عالی انقلاب فرهنگی پخش زنده در انحصار سازمان صداوسیماست. لذا چنانچه رسانه‌ای درخواست پخش زنده دارد باید از طریق صداوسیما و معاونت فضای مجازی و قرارداد با آی‌پی‌تی‌وی‌های مورد توافق سازمان قرارداد خود را منعقد کند و یا از ساترا درخواست دریافت آی فریم پخش زنده شبکه های سیما را داشته باشد. بنابراین اتفاق جدیدی نیفتاده است. ما هم به رسانه‌ها ابلاغ کردیم حق پخش این بازی‌ها توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده و در اختیار صداوسیماست اما ساترا به عنوان یک حمایت امکان پخش زنده را از طریق اختصاص قاب آی فریم فراهم کرده است.

این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به حمایت ساترا از رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: از آنجایی‌که ما همواره به دنبال حمایت از رسانه‌ها و سکوهای نمایشی هستیم تا محتوای این رسانه‌ها را تقویت کنیم تا بتوانند مخاطبان‌شان را بیشتر کنند با موافقت رئیس سازمان صداوسیما، آی‌فرم‌ بازی‌های آسیایی جام‌ملت‌ها به صورت رایگان در اختیار رسانه‌های متقاضی دارای مجوز از ساترا قرار میدهیم.

وی افزود: در جام‌جهانی و چند رویداد دیگر این رویه اتفاق افتاد و مخاطبانی هم از سکوهای نمایشی، مسابقات ورزشی را دنبال کردند و برخی از مخاطبان پلتفرم‌های ورزشی، فوتبال و سایر ورزش‌ها را زنده از سکوها دنبال می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما بعضاً برخی به دنبال آن‌اند که بگویند همه‌چیز در صداوسیما انحصاری است که این‌ها واقعیت ندارد همه‌چیز بنابر قانون پیش می‌رود و هیچ انحصاری در کار نیست. 

زارعی در خصوص حق پخش تلویزیونی، تأکید کرد: قراردادِ حق پخش تلویزیونی موجود است و مشکلی از این جهت وجود ندارد. ما مبنای‌مان حمایت از رسانه‌هاست و به این خاطر آی‌فرم پخش زنده تلویزیونی را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. حتی کارهای تولیدی که زنده هم نیستند را هم می‌توانند با پیگیری و موافقت شورای واگذاری در اختیار بگیرند و از آنها هم استفاده کنند. 

وی در خصوص پخش اینترنتی مسابقات این توضیح را داد که فعلاً «آپارات» به عنوان یکی از سکوهای نمایشی پیگیری کرده تا بتواند مجوز لازم را اخذ کند و مسابقات را از این طریق بتواند پخش کند. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top