تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/10/21 - 12:34
کد خبر: 492953

هشدار استاندار: تهران وارد بحران آب شد

هشدار استاندار: تهران وارد بحران آب شد

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت صرفه جویی آب از سوی شهروندان، گفت: به واسطه عدم بارش باران و برف در ماه‌های گذشته، متاسفانه منابع آبی در سطح قابل قبولی نیست و اکنون در شرایط مناسبی قرار نداریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا فخاری روز پنجشنبه با اشاره به موضوع بحران کم آبی پایتخت اظهار کرد: به دلیل کاهش نزولات، سطح آب ذخیره در سدها به حداقل رسیده و باید بدنبال راهکارهای اساسی برای تامین آب باشیم.

وی افزود: با جمعیت حدود ۱۴ میلیونی استان که با احتساب مهاجران و اتباع بیگانه ممکن است به ۱۸ میلیون هم برسد، سرانه مصرف آب بسیار بالایی را در پایتخت شاهد هستیم.

فخاری ضمن تأکید بر اهمیت جلوگیری از مصرف بی‌رویه یادآور شد: از تمام مردم تقاضا می‌کنم که در تعدیل و رعایت حدود مصرف آب در بخش بهداشت، شُرب و در بعضی از مواردی که نیازمند دقت در استفاده است، صرفه‌جویی کنند.

استاندار تهران اضافه کرد: جلوگیری از اسراف، اول به عنوان یک امر اعتقادی و سپس جهت جلوگیری از ایجاد بحران آب و انرژی باید در دستور کار همه ما قرار بگیرد.

هشدار استاندار تهران در مورد وضعیت آب استان درحالی مطرح شده که محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران روز گذشته با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و اقدام‌های فنی و قانونی برای مدیریت مصرف آب در شرایط خشکسالی موجود، گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی برای صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصارف آب، الزام قانونی دارند.

مدیرعامل آبفای استان تهران بر لزوم پیگیری نصب مخزن در مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها و بررسی مصارف آب دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و افزود: از آن جایی که مقرر شده است اداره‌ها و سازمان‌های دولتی تا ۲۵ درصد مصارف آب را کاهش دهند، شرکت‌های اقماری و مناطق شش‌گانه آبفای استان تهران باید با رصد به‌موقع، رفتارهای مصرفی را کنترل و پرمصرف‌ها را در گام نخست به رعایت الگوی مصرف دعوت و در صورت همراهی‌نکردن، در نوبت‌های بعدی نسبت به ایجاد محدودیت و قطع موقت اشتراک و حتی در صورت ادامه روند مصارف بالا نسبت به رسانه‌ای شدن موضوع اقدام کنند.

وضعیت نامطلوب بارش‌ها در پاییز امسال و تداوم آن در روزهای نخست فصل زمستان سبب کاهش شدید حجم آب ۱۳ سد مهم و بزرگ کشور شده، بطوریکه ۶۰ درصد حجم کلی سدها خالی است.

بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا آخر آذرماه به ۴۲.۲ میلی‌متر رسید که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۵ ساله که ۶۳.۴ میلی‌متر بارش داشته‌ایم ۳۳ درصد کاهش یافته است، در همین حال میزان آبی که از سدها برای مصارف گوناگون خارج شده نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

امسال و از ابتدای سال آبی جاری تا دوم دی‌ماه ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است؛ کاهش بارش‌ها ازیک‌طرف و افزایش مصرف از طرف دیگر وضعیت ۱۳ سد کشور را با کاهش شدید حجم آب مواجه کرده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top