تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/10/21 - 20:48
کد خبر: 492994

سجاد ریاحی؛

تبلیغ و رسانه‌ای کردن مستندهای انقلابی از رسالت‌های اصلی جشنواره عمار است

تبلیغ و رسانه‌ای کردن مستندهای انقلابی از رسالت‌های اصلی جشنواره عمار است

سجاد ریاحی کارگردان مستند تغییر ماموریت در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم در خصوص چرایی ساخت این مستند و اهمیت آن گفت: ساخت این مستند پیشینه مفصلی دارد؛ ما از سال‌ها قبل به دنبال تولید مستندهایی با موضوع پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مستند تغییر ماموریت، روایتی است از آغاز یک تغییر ریل! ریلی که امریکایی‌ها و مستشارانش در نیروی هوایی ارتش با بنایی مستحکم و ظاهراً غیر قابل نفوذ، بنا نهاده بودند. ریل که تغییر می‌کند، ماموریت همافران نیروی هوایی ارتش هم عوض می‌شود. اما این همافران یک حامی و پشتیبان بسیار جدی و مصمم داشتند …

سجاد ریاحی کارگردان مستند تغییر ماموریت در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم در خصوص چرایی ساخت این مستند و اهمیت آن گفت: ساخت این مستند پیشینه مفصلی دارد؛ ما از سال‌ها قبل به دنبال تولید مستندهایی با موضوع پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

طبق تحقیق و پژوهشی که انجام دادم، جمع‌بندی نهایی پرداختن به پیشرفت‌ها در حوزه صنایع نظامی شد. در نهایت در میان همه نیرو‌های نظامی تمرکزمان را گذاشتیم بر روی نیروی هوایی ارتش جمهوی اسلامی ایران، موضوعی که کمتر به آن پرداخت شده بود.

وی افزود: موضوع کار ما، ماجرای تشکیل جهادخودکفایی نیروی هوایی ارتش بود. کار بسیار سخت بود، به این دلیل که موضوع مستند برمی‌گشت به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس که در آن زمان بسیاری از پروژه‌هایی که در جهاد خودکفایی انجام می‌شده، به صورت کاملا محرمانه بودند و بدست آوردن اطلاعات در مورد آن پروژه‌ها، بسیار دشوار و زمانبر بود.

این مستندساز ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اصلی این مستند، بررسی و پرداختن به نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشکیل جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش و حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان در جهت پیشرفت در حوزه صنایع نظامی است. برای ما بسیار جذاب بود که بتوانیم این پیشرفت‌ها را در قالب یک فیلم مستند به نمایش بگذاریم و آگاهی بخشی در خصوص این پیشرفت‌ها صرفا در قالب یک فیلم گزارشی یا مقاله مکتوب نباشد بلکه در قالب فیلم مستند، ماجرا و قصه‌های پیشرفت به نمایش گذاشته شود.

 

ریاحی در خصوص بازخوردهایی که از مخاطب دریافت کردند؛ گفت: پس از اکران فیلم؛ از کامنت‌ها در فضای مجازی یا تماس‌هایی که گرفته می‌شد خبردار شدیم که بسیاری از بینندگان مستند نسبت به این پیشرفت‌ها آگاهی لازم را نداشتند و حتی از نقش حضرت آیت الله خامنه‌ای در جهت رسیدن به این پیشرفت‌ها بی‌اطلاع بودند. ما سعی کردیم با ساخت این مستند همان کار جهاد تبیین را انجام دهیم.

وی درباره اثرات چنین مستندهایی در قاب سینما برای نسل امروز؛ عنوان کرد: کسانی که این پروژه‌های بسیار سخت و پیچیده را حمایت کرده و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش را به این مرحله رسانده‌اند، به جوان‌ها اعتماد داشتند؛ جوان‌هایی دربازه سنی بین ۲۵ تا ۳5 سال. حالا مخاطبان ما، با دیدن این مستند شاید به این باور برسند که وقتی یک جوان در دهه ۶۰ بدون هیچ امکانات یا با کمترین امکانات توانسته چنین موفقیت‌های بزرگی در حوزه نظامی به دست بیاورد، پس امروز که امکانات بیشتری وجود دارد می‌توانند قله‌های بزرگتری را فتح کنند. ما تلاش کردیم که این مسئله به مخاطب منتقل شود.

این کارگردان ادامه داد: آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از مسئولان رده بالای کشور بودند که به جوانان در این زمینه اعتماد کردند و به آنها میدان دادند تا رشد کنند؛ اعتماد کردن به جوانان بسیار مهم است و همین امر برای مسئولین امروز کشور ما هم می‌تواند درس‌آموز باشد که با دیدن چنین مستندهایی ایده و راهبرد لازم را به دست آورند.

ریاحی در خصوص اثرات مثبت چنین مستندهایی در استقامت گروه‌های مقاومت اظهار کرد: این گونه مستند‌ها می‌تواند یک الگو را به گروه‌های مقاومت معرفی کند. البته ما این ادعا را نداریم و از ابتدای کار هم به این فکر نکرده بودیم که این مستند را برای مخاطب غیر ایرانی تولید کنیم. اما تلاش ما بر این بوده است که نشان دهیم ایران در حوزه نظامی از نقطه صفر آغاز کرده و به این پیشرفت‌ها دست یافته است. همه می‌دانند که در زمان جنگ هیچ کس به ما سیم خاردار هم نمی‌داد. در آن شرایط برخی جوان‌ها با اعتمادی که به آنها شد بر روی هواپیمای جنگنده اف ۱۴ که پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا را داشت، کار کرده و آن را راه‌اندازی می‌کنند و در شرایط تحریم حتی برای آن موشک هم تولید کرده‌اند!

وی افزود: این امر می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر منطقه باشد که آنها هم می‌توانند از صفر آغاز کرده و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند. کمااینکه امروز شاهدیم مردم یمن و فلسطین با الگوگیری از ایران به برخی از این پیشرفت‌ها در حوزه نظامی دست پیدا کردند. مردم فلسطین زمانی جنگ خود با اسرائیل را با سنگ آغاز کرده بودند، اما امروز با ساخت موشک، در مقابل اسرائیل قرار گرفته است.

 

این کارگردان در خصوص اینکه جشنواره عمار در معرفی و تبیین چنین مستندهایی به وظیفه خود عمل کرده است؛ ابراز کرد: برخی به جشنواره عمار انتقاد دارند که شاید برخی از آنها هم وارد باشد اما بنده جشنواره عمار را به صورت یک پدیده می‌شناسم. پیش از جشنواره عمار فیلم‌های از این جنس، در هیچ جشنواره‌ای راه پیدا نمی‌کردند و اجازه ورود به هیچ جشنواره‌ای نداشتند در حال حاضر هم چنین جشنواره‌هایی وجود دارند اگرچه کمتر شده است. اما جشنواره عمار مسیری را باز کرد که مستندسازان انقلابی بتوانند آثار خود را به اکران مردمی بگذارند.

این مستند ساز ادامه داد: در جشنواره عمار شاید در سطح کیفی کار نقص‌هایی وجود داشته باشد، اما این مساله چندان اهمیت ندارد بلکه مهم است که مسیر برای مستندسازان انقلابی باز شده و می‌توانند در سال‌های پیش رو رشد خوبی داشته باشد. جشنواره عمار در دیده شدن فیلم‌هایی با موضوعات انقلابی در جامعه بسیار موثر بوده است که مخاطبان اطلاع پیدا کنند چنین مستندهایی تولید شده است؛ تبلیغ و رسانه‌ای کردن مستندهای انقلابی از رسالت‌های اصلی جشنواره عمار است امیدواریم در این زمینه موفقیت لازم را به دست آورد.

ریاحی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به تولید موضوعات ایجابی علاقه دارم نه سلبی؛ تولید موضوعات سلبی و انتقادی، آسان‌تر است و مخاطب بیشتری هم دارد اگرچه آن هم سر جای خود درست و لازم است. اما انتخاب موضوعاتی که می‌پردازد به اثبات یک مسئله و یا دفاع از یک اتفاق یا پدیده یا یک شخصیت، کار سخت‌تری است، شاید مخاطب کمتری هم داشته باشد اما بسیار لازم و ضروری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top