تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/10/26 - 17:28
کد خبر: 493489

رئیسی مطرح کرد؛

۴ ماموریت اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۴ ماموریت اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس جمهور تلاش برای تحقق، حفظ و ارتقای هویت ایرانی-اسلامی و همچنین شناخت و به کارگیری بهترین، موثرترین و به‌روزترین ابزار و روش‌‌ها برای مقابله با تهدیدات هویت ایرانی–اسلامی را چهار ماموریت بسیار مهم و اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در پانزدهمین مقصد از برنامه نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استماع گزارش وزیر، معاونین و مدیران این وزارتخانه، در سخنانی نکات و رهنمودهایی در راستای تقویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنان خود تلاش برای تحقق، حفظ و ارتقای هویت ایرانی-اسلامی و همچنین شناخت و به کارگیری بهترین، موثرترین و به‌روزترین ابزار و روش‌‌ها برای مقابله با تهدیدات هویت ایرانی–اسلامی را چهار ماموریت بسیار مهم و اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست

رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر ضرورت حرکت تحولی و جهادی برای مقابله با هجوم گسترده فرهنگی تاکید و تصریح کرد: امروز در جمع مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافتیم تا ضمن ارزیابی طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجام ماموریت خطیر حفاظت از هویت فرهنگی و دینی کشور، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را برای تداوم حرکت تحولی، انقلابی و جهادی در این مسیر انجام دهیم.

رئیسی نهاد خانواده در ایران اسلامی، وجود 80 هزار مسجد، 26 هزار کانون فرهنگی مساجد و شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها را از جمله سرمایه‌ها و پایگاه عظیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برشمرد که می‌توانند به شکلی موثر در صیانت از فرهنگ ایرانی-اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.

وی در ادامه به موضوع فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در موضوع وقف اولویت اول عمل به نیت واقف است، اما در وهله بعدی عایدات موقوفات باید صرف اقتصاد فرهنگ البته نه با هدف کسب درآمد، بلکه صرف صیانت، تقویت و ارتقای فرهنگ شود.

تولید ابزارهای سرگرمی و اسباب‌بازی، تولید در بخش‌های پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای فرهنگی از جمله دیگر نکات مورد اشاره رئیسی بود که در تشریح اهمیت آنها اظهار داشت: از جمله عرصه‌های مهم فرهنگی که تا حدود زیادی مورد غفلت واقع شده و نیازهای آن همچنان از منابعی تامین می‌شود که محصولات‌شان چندان با باورها، رسوم و بوم فرهنگ ایرانی-اسلامی ما سازگاری ندارد، همین بخش‌ها هستند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در زمینه تولید اسباب‌بازی، پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوا ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور داریم که اگر مورد توجه واقع شوند، علاوه بر تامین نیازهای داخل با لحاظ وجوه و جذابیت‌های فرهنگی، می‌توانند به رونق اقتصاد فرهنگ و نیز تولید محصولات خلاقانه نتیجه‌بخش و امیدبخش نیز کمک کنند.

رئیسی در ادامه به مسئله مهم تشویق و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر اشاره و خاطرنشان کرد: تعامل با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب نیاز به ظرافت‌های زیادی دارد. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه کافی به وضعیت زندگی فعالان فرهنگی و هنری داشته باشند و از آنان در تامین نیازهایشان حمایت لازم را به عمل آورند.

عدالت فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب برای گرد هم آمدن و فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در استان‌ها، شهرستان‌ها و نقاط مختلف کشور نکته مهم دیگری بود که رئیس جمهور مورد تاکید قرار داد و افزود: عدالت فرهنگی علاوه بر ایجاد بستر شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها برای آحاد مردم، باعث ایجاد رضایت‌‌مندی عمومی و تقویت امید و سرمایه اجتماعی نیز خواهد شد.

وی همچنین مسئولان فرهنگی را به الگوگیری از رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب کشور فراخواند و تاکید کرد: برگزاری جلسات و نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ و هنر در ترویج و تقویت عرصه هنر و فرهنگ بسیار اثربخش است. با وجود گام‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده، همچنان جای کار بیشتر نیز وجود دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه تامین و صیانت از آزادی‌های مشروع را از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه مرزبان فرهنگی کشور است و مسئولان آن باید در جایگاه رصد فضای فرهنگی کشور از هر اقدامی در راستای آسیب زدن به آزادی‌های مشروع و مخدوش کردن اذهان و امید مردم ممانعت کنند. ایجاد و حفظ امید و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن برای مایوس شدن مردم از جمله اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رئیسی آزادی اندیشه، بیان و قلم را جزو بزرگترین دستاوردها و افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست که برخی تلاش دارند با قلم و بیان زهرآگین خود آنها را مخدوش کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از به ثمر رسیدن این تلاش‌ها ممانعت کند.

وی تقویت ارتباطات فرهنگی در کنار تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو را حائز اهمیت بسیار توصیف و تصریح کرد: امپراطوری رسانه‌ای غربی همواره سعی در مخدوش جلوه داده وجهه و ایجاد گره‌های ذهنی در افکار عمومی جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و لذا رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید همه توان خود را برای خنثی کردن این تلاش‌ها و ترویج ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی به کار بگیرند.

رئیس‌جمهور افزود: همچنین رایزنان فرهنگی باید تلاش کنند موضوعات دارای اولویت و برجسته در فضای افکارعمومی ایران را در کشورهای دیگر نیز برجسته کنند. به عنوان مثال وقتی مسئله اصلی این روزها برای ملت ایران دفاع از حقوق ملت فلسطین و آگاهی‌سازی نسبت به نقش محوری آمریکا در جنایت علیه غزه است، این رویکرد باید در کشورهای محل ماموریت رایزنان فرهنگی ایران نیز ترویج شود.

رئیسی بر اهمیت روایت‌گری صحیح، دقیق و هنرمندانه مسئولان و رایزنان فرهنگی کشورمان تاکید کرد و اظهار داشت: امروز جهان عرصه جنگ روایت‌هاست؛ اینکه چه کسی اولین و دقیق‌ترین روایت را ارائه کند بسیار مهم و تعیین کننده است. در همین 100 روز اخیر در رخدادهای جاری در غزه شاهد آن بودیم وقتی رسانه‌های نوین باعث به خیابان آمدن مردم در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها و حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات شدند، صهیونیست‌ها و نظام سلطه سریعا دست به کار شدند تا مانع از تداوم اثرگذاری این رسانه‌ها به هر شکل ممکن شوند.

تلاش برای حفظ و تقویت رابطه ایرانیان خارج از کشور با سرزمین اجدادی، ساماندهی فعالیت‌های موازی در راستای ارتقای بهره‌وری و کارآمدی، توجه بیش از پیش به نیروهای فرهیخته و کارآمد در راستای تقویت بهره‌وری در سازمان اداری نیز از جمله تاکیدات رئیس جمهور به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی با بیان اینکه بهره‌وری از ابتدای فعالیت دولت مردمی از زیر صفر به بیش از 3 و نیم درصد رسیده، بر ضرورت تلاش برای تداوم این روند تاکید کرد و گفت: لازم است مسئولان و مدیران وزارتخانه با بازنگری در میزان امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات تحت اختیار خود، در جهت ارتقای بهره‌وری بیشتر اقدام کنند.

تلاش برای تبیین دقیق، جامع و هنرمندانه تلاش‌ها و دستاوردهای دولت و روایت جلوه‌های امیدبخش در منظر مردم و تقویت و ارتقای انضباط مالی و سلامت اداری و سازمانی از دیگر نکات مورد انتظار رئیسی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top