تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/11/01 - 13:42
کد خبر: 493980

تگزاپون چیست و چه کاربردی دارد؟

تگزاپون چیست و چه کاربردی دارد؟

از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنعت تولید مواد شیمیایی می‌توان به تگزاپون اشاره کرد. این ماده شیمیایی با نام سدیم دودکانو سولفات یا سدیم مونو سولفات نیز شهرت دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات به عنوان یکی از مواد شیمیایی بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود. این ماده شیمیایی را هم اکنون در صنایع بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند. تقریباً به صورت خمیر نیمه شفافی است که حتی گاهی متمایل به زرد خواهد بود. در مراکز فروش مواد شیمیایی شاهد افزایش سطح خرید این ماده شیمیایی در مقایسه با دیگر مواد هستیم. چرا که کاربرد آن بیشتر است و در صنایع پرکاربردتری نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی کاربردهای تگزاپون می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کاربرد های تگزاپون چیست؟

از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنعت تولید مواد شیمیایی می‌توان به تگزاپون اشاره کرد. این ماده شیمیایی با نام سدیم دودکانو سولفات یا سدیم مونو سولفات نیز شهرت دارد. تگزاپون خود دارای انواع مختلفی است که هر یک نیز دارای مشخصات متفاوتی نیز هستند. هم اکنون از این سورفکتانت‌های بسیار مهم بیشتر در صنعت شوینده و مواد آرایشی استفاده می‌شود. در واقع عملکرد این مواد اولیه آرایشی و ویژگی‌های آنها مناسب برای تولید صنعت آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده است.

از تگزاپون امروزه به عنوان یک ماده شیمیایی محبوب در صنعت تولید محصولات مراقبتی نظیر کرم و لوسیون استفاده می‌کنند.

این ماده به عنوان یکی از مواد اولیه محصولات آرایشی و دارویی است.

در تولید انواع مواد شوینده‌های مختلفی نظیر مایع ظرفشویی، تگزاپون کاربرد بسیار زیادی دارد.

در بیوشیمی پروتئین از تگزاپون تحت عنوان ابزار تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

امروزه برای پاک کردن انواع مواد چسبنده مختلف تگزاپون به دلیل قدرت پاک کنندگی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کارواش برای کفشویی و از بین بردن روغن نیز تگزاپون کاربرد دارد.

اگر به ساختار صابون، کرم و حتی لوسیون‌های مایع توجه کرده باشید، بدون شک نام تگزاپون را دیده‌اید.

انواع تگزاپون

تگزاپون به عنوان یک ماده شیمیایی در برابر آب بسیار سخت بوده و مقاومت بالایی دارد. در واقع تجزیه بیولوژیکی تگزاپون بسیار زیاد بوده و همچنین دارای خواص پاک کنندگی عالی است. این ماده شیمیایی آمولسیفایر بوده و قیمت آن نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

معمولاً به حالت مایع به تولید می‌رسد اما به شکل پودری و رشته‌ای نیز روانه بازار می‌شود. حال با بررسی این ویژگی‌ها قصد داریم تا اشاره کنیم که تگزاپون دارای انواع مختلفی است که این مشخصات می‌تواند مربوط به هر یک از آنها باشد. به طور کلی تگزاپون در دو شکل مختلف تولید شده است که کاربردهای تگزاپون در هر نوع متفاوت خواهد بود.

تگزاپون N70

تگزاپون N70 از تگزاپون‌های پرکاربرد برای محصولات شوینده مایع و شفاف است. این نوع تگزاپون در ساختار مواد شوینده با غلظت متوسط تا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تگزاپون با نام تگزاپون خمیری نیز شهرت دارد که در آب‌های سخت و معمولی به راحتی حل می‌شود. این تگزاپون با تمامی افزودنی‌های موجود در ساختار مواد شوینده سازگاری بالایی خواهد داشت. یک کف‌زدایی عالی است و کشش سطحی آب را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

تگزاپون صدفی یا خمیری

تگزاپون صدفی یکی از انواع تگزاپون‌هایی است که در دسته‌بندی مواد فعال سطحی آنیونی قرار می‌گیرد. این ماده برای کاهش کشش سطحی آب استفاده می‌شود. در واقع این ماده پر کننده فعالیت است و به همین سبب آن را بیشتر در تولید مواد شوینده به صورت صدفی استفاده می‌کنند. برای پخش و یکنواخت ذرات تگزاپون نقش بسیار مهمی دارد. در واقع روی شکل و اندازه ذرات صدفی و همچنین در پایداری آنها تاثیر بسیار بالایی خواهد گذاشت.

در ساختار این نوع تگزاپون کمی نمک است که اگر با آب ترکیب شود در غلظت معمولی نیز ویسکوزیته پایینی خواهد داشت. در برابر آب‌های سخت و همچنین ph دار به راحتی ترکیب می‌شود.

تگزاپون چیست و چه کاربردی دارد؟
آنالیز تگزاپون

بررسی آنالیز تگزاپون یکی از نکات مهمی است که می‌توانید از این طریق با محتویات ساختار این ماده شیمیایی آشنا شوید. تگزاپون در بازار با نام تجاری سدیم لوریل اتر سولفات شهرت دارد که بیشتر در محصولات مراقبت پوستی از آن استفاده می‌کنند. این سورفکتانت آنیونی از لوریل الکل حاصل می‌شود و همچنین از روغن نارگیل و روغن هسته خرما نیز می‌توان آن را استخراج کرد. الکل در واکنش با اکسید اتیله و همچنین یک اتر پلی اتیلن گلیکول چنین موادی را به وجود می‌آورد.

به صورت یک مایع شفاف یا مایل به زرد حالت خمیری دارد. در ساختار آن دو گروه آب‌دوست و آبگریز است و به همین سبب به قدرت و به سرعت در آب حل می‌شود. وزن مولکولی این ماده نیز بسته به گروه‌های اتوکسی آن است اما این وزن مولکولی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ گرم بر مول متغیر می‌باشد.

درصد ph تگزاپون ۷ تا ۹ بوده و کمی حالت قلیایی دارد. خاصیت کف کنندگی بسیار بالای آن باعث شده تا به راحتی کشش سطحی آب را بتواند کاهش دهد. با آنالیز تگزاپون و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشخصات آن با کاربردهای تگزاپون نیز آشنا خواهید شد.

روش ساخت تگزاپون

در رابطه با تگزاپون بهتر است با روش ساخت این ماده شیمیایی نیز آشنا باشید. بدون شک روش ساخت هر ماده شیمیایی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی سطح کیفیت و همچنین قیمت آن ماده است. این مواد شیمیایی را با اتوکسیلاسیون الکل دودسیل به تولید می‌رسانند. در واقع به صورت صنعتی می‌توان گفت این مواد را از روغن هسته خرما و روغن نارگیل تولید می‌کنند. ماده‌ای که تحت تاثیر واکنش اتوکسیلاسیون به وجود آمده را باید وارد مرحله سولفوناسیون کرد.

در نتیجه در این مرحله کمی نمک سدیم برای خنثی سازی ماده به آن اضافه می‌شود. تحت تاثیر این فرایند ذکر شده تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات به تولید می‌رسد. روش به کارگیری تگزاپون و درصد استفاده از آن در کاربردهای تگزاپون نیز بسته به نوع محصول متفاوت خواهد بود.

جایگزین تگزاپون

اکنون که با کاربردهای تگزاپون آشنا شدید، بهتر است به بررسی جایگزین این ماده شیمیایی بپردازید. با توجه به خطرات و مضراتی که تگزاپون می‌تواند داشته باشد، بسیاری از افراد به دنبال جایگزین تگزاپون هستند. از این رو با بررسی ساختار تگزاپون، عملکرد و ویژگی‌های آن شما می‌توانید یک ماده مشابه همین مواد شیمیایی با همین عملکرد؛ اما بدون خطر پیدا کنید. قرمزی و خشکی پوست در صورت تماس تگزاپون با پوست همچنین سوزش چشم و تنگی نفس از مضرات این ماده شیمیایی است. پس شما باید به دنبال مواد و جایگزینی باشید که چنین خطراتی به همراه ندارد.

سدیم کوکو سولفات به عنوان یک ماده پرکاربرد و مشتق از نارگیل می‌تواند بهترین جایگزین برای تگزاپون باشد. سدیم کوکو سولفات دارای مولکول‌های بزرگی است که نمی‌تواند همانند تگزاپون به راحتی به پوست نفوذ کرده و تحریک پذیری به وجود بیاورد.

کوکو آمفو استات سدیم

جایگزین مناسب دیگر برای تگزاپون می‌تواند کوکو آمفو استات سدیم باشد. به دلیل ملایم بودن این ماده شیمیایی نسبت به تگزاپون بسیاری از افراد آن را یک جایگزین مناسب می‌دانند. برای افزایش کشش سطحی مایع، تثبیت کنندگی فوم، برای حالت دهی موها و کف‌دهی در مواد شوینده‌ای نظیر شامپو می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. البته چنین ترکیباتی را بیشتر در مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده مورد استفاده قرار می‌دهند.

تگزاپون چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت عمده تگزاپون

بررسی قیمت تگزاپون یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید قبل از خرید به آن پرداخت. بدون شک عوامل بسیار زیادی روی قیمت تاثیرگذار هستند. ما همیشه به دنبال عواملی خواهیم بود که مستقیماً تاثیر بسیار بالایی دارند. جدا از پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت، تگزاپون خالص و با کیفیت را می‌توانید از مراکزی نظیر اسپیناس شیمی با کیفیت عالی و قیمت فوق العاده ارزان تهیه کنید.

تگزاپون در انواع صدفی یا خمیری و یا تگزاپون N70 در بازار وجود دارد. هر یک از این تگزاپون‌ها نیز با توجه به مشخصاتی که در ساختار آنها دیده می‌شود کاربردهای خاصی نیز خواهند داشت. بدون شک قیمت تگزاپون در انواع آن متفاوت است.

شرکت تولید کننده تگزاپون را نیز در نظر قرار دهید. بدون شک تاثیرگذارترین پارامتر روی قیمت شرکت تولید کننده است. چرا که هم اکنون شرکت‌های معتبر از روش‌های بسیار پیشرفته، ماشین آلات مدرن و مواد اولیه درجه یک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. تمام این هزینه‌هایی که در خطوط مختلف کارخانه‌ها صرف شده، باید جبران شود. چه بسا اینکه تمامی این هزینه‌ها و همچنین اقدامات صورت گرفته سطح کیفیت محصول نهایی را به شدت افزایش می‌دهد.

شما افرادی که قصد خرید عمده دارید بر اساس حجم خرید شما قیمت تگزاپون مشخص می‌شود. بدون شک تگزاپون را به عنوان یک ماده اولیه برای صنایع مختلف، با حجم بالایی به صورت مایع خریداری می‌کنند. قطعاً شما تگزاپون را در گالن یا حتی بشکه‌هایی با وزن و حجم‌های مختلفی تهیه خواهید نمود. حال به تناسب خرید شما قیمت نهایی نیز مشخص می‌شود.

به ساختار و ترکیبات تگزاپون توجه داشته باشید. بدون شک برای کاربردهای تگزاپون در صنایع مختلف ممکن است در ساختار این مواد شیمیایی مواد افزودنی دیگری نیز استفاده کنند.

نتیجه

با بررسی کاربردهای تگزاپون دریافتیم که این ماده شیمیایی در صنایع مختلف چه عملکرد و چه اهمیتی دارد. مواد شیمیایی مختلفی نظیر تگزاپون که در انواع مختلفی تولید شده‌اند، هر یک مشخصات خاصی نیز خواهند داشت. با بررسی مشخصات هر یک در می‌یابیم که کدام یک از انواع تگزاپون مناسب کاربرد و نیاز ما در صنایع مختلف است. پس اگر به دنبال بهترین زاپن بازار هستید همین حالا می‌توانید از مجموعه اسپیناس شیمی خرید اقتصادی تجربه کنید. شرکت اسپیناس شیمی بزرگترین مجموعه توزیع و پخش مواد اولیه در ایران است که مواد شیمیایی مختلفی مانند: کارنوبا واکس، لورامید، سویامید، رنگ خوراکی، بی کربنات آمونیوم و .... را عرضه می کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top